Pravděpodobnost, že zaměstnanci amerického výrobce elektromobilů Tesla Inc. přijdou k pracovnímu úrazu, je o 31 procent vyšší než v jiných automobilkách. Vyplývá to ze zprávy kalifornské agentury Worksafe, hájící zájmy pracujících. Tesla je jediným výrobcem automobilů se sídlem ve Spojených státech, který nemá odbory. Firma Elona Muska se brání, že v prvním letošním čtvrtletí byl počet pracovních úrazů vůbec nejnižší v celém automobilovém odvětví a o 32 procent nižší, než je průměr.
Worksafe provedla analýzu na popud americké odborové organizace pracovníků v automobilovém průmyslu (UAW) se sídlem v Detroitu. Odbory předtím jednaly se zaměstnanci Tesly o možnosti vytvoření své buňky v této společnosti.
Podle analýzy Worksafe připadalo v Tesle v roce 2015 na 100 zaměstnanců 8,8 pracovních úrazů. To je o 31 procent více, než byl průměr v americkém automobilovém průmyslu. V roce 2016 se ukazatel snížil na 8,1, údaje z ostatních podniků pro srovnání zatím nejsou k dispozici. Počet vážných zranění, která vedla k několikadenní pracovní neschopnosti, omezením a nutnosti přeřazení na jinou práci, byl v Tesle v roce 2015 oproti průměru dvojnásobný, v dalším roce pak lehce klesl.
Jak vznikají Tesly
Tesla se stále učí
Tesla se domnívá, že účelem dotazů na úrazy bylo přimět zaměstnance k založení odborové organizace. Společnost rovněž uvedla, že se stále učí a že důležitá je budoucnost. UAW zprávu zveřejnila na svém webu a k obviněním Tesly se odmítla vyjádřit. Zlepšení ukazatele úrazů, které firma uvádí za letošní první čtvrtletí a které je podle ní dané změnami ve výrobě, neukazuje podle Worksafe na změnu v trendu.
Zpráva přichází v období kritickém pro automobilku. Tesla se chystá uvést na trh Model 3 sedan. Najímá proto nové zaměstnance a investuje, aby byla v příštím roce schopna šestinásobně zvýšit výrobu.
Související články: