Zakladatel firmy Elon Musk se rád prezentuje jako velký stoupenec udržitelného rozvoje, mzdovým závazkům ke svým zaměstnancům ale dostát nechce. Týká se to i německé dceřiné firmy Grohmann Automation, která je významným dodavatelem strojů potřebných k výrobě Modelu 3. Jejím zaměstnancům Tesla platí výrazně méně, než stanovuje kolektivní smlouva. Německá filiálka proto hrozí stávkou, která by mohla ohrozit dodávku statisíců vozů Model 3.
Americkému výrobci elektromobilů hrozí stávkou německá firma Tesla Grohmann Automation, kterou automobilka převzala koncem loňského roku. Odbory chtějí pro firmu se 670 zaměstnanci vyjednat mzdové tarify. Reálné platy u zmíněné německé filiálky jsou podle předsedy podnikové rady Uwe Herziga o 25 až 30 procent nižší, než v jiných firmách činných v automobilovém průmyslu.
„Od společnosti máme neuspokojivou odpověď,“ okomentoval dosavadní jednání Patrick Georg z odborového svazu IG Metall Trier německému týdeníku Welt am Sonntag. Tesla podle něj hraje o čas.
Namísto zvýšení platů automobilka zaměstnancům německé filiálky nabídla čtvrtletní odměny formou akcií v hodnotě 10 000 dolarů (250 000 korun) a jednorázový příspěvek 1000 eur (26 700 korun).
To odborům nestačí. „Příští týden prověříme, jestli by byly možné stávky,“ pohrozil Georg. Kromě nízkých platů odbory poukazují i na lednový příslib Tesly, že v sídle firmy v Prümu zajistí dalších 350 pracovních míst. Dosud jich podle odborů přibylo jen 7 a zaměstnanci mají za to, že o podhodnocenou práci nikdo nestojí.
Přečtěte si také:
Tesla už je v USA nejhodnotnější. Její tržní kapitalizace dosáhla 1,3 miliardy
V Německu vyráběné stroje jsou důležité pro výrobu Modelu 3, jíž Tesla hodlá spustit v červenci. Automobilka neočekává, že by případná stávka německého závodu výrobu vozů Model 3 zpozdila. Zpožděná dodávka strojů by nicméně mohla ohrozit plánované navýšení výrobních kapacit. Se skluzem výroby se ovšem Tesla v minulosti potýkala již několikrát. Loni namísto avizovaných 90 tisíc automobilů dodala 76 tisíc vozů.
Výrobce elektromobilů Tesla je při zavádění Modelu 3 pod velkým tlakem. Tesla překonala v tržní kapitalizaci značky Ford i GM, když její hodnota zkraje dubna dosáhla 47,7 miliardy dolarů (1,19 bilionu korun) nehledě na to, že prodává jen zlomek automobilů co jmenovaní konkurenti. Tesle kromě Německa hrozí stávky i v USA. Zaměstnanci v továrnách ve Fremontu a Kalifornii podle deníku Business Insider už v únoru společně kritizovali obtížné pracovní podmínky a „nadměrné povinné přesčasy“.
Vývoj akcií společnosti Tesla Motors (Zdroj: Euroinvestor)
Německá společnost má výhledově pracovat už jen pro Teslu, která vztahy s ostatními zákazníky firmy ukončuje. To odbory kritizují s poukazem na to, že „sázka na elektromobily“ nemusí vyjít. Právě touto změnou strategie si také zaměstnanci vysvětlují odchod zakladatele firmy a jejího dosavadního šéfa Klause Grohmanna.
„V souvislosti se změnou, že se společnost má soustředit výlučně na projekty Tesly, jsme jednomyslně rozhodli, že nadešel čas svěřit vedení další generaci managementu,“ poznamenává podnik ve svém online věstníku Teslamag.de. Další kroky odborů firma oznámí ve středu 26. dubna.
Grohmann vyrábí stroje pro automatizovanou výrobu komponentů, jako jsou dveřní těsnění nebo autobaterie. Americká automobilka hodlá evropskou firmu využít pro svůj plán zdesetinásobení produkce a od příštího roku chce vyrábět půl milionu aut ročně. Dodatečné výrobní kapacity potřebuje už kvůli dodání 350 tisíc již rezervovaných vozů Model 3.
Grohmann dosáhla v roce 2015 obratu 123 milionů euro (3,3 miliardy korun). Kolik za firmu zaplatila Tesla, není známo. Ze zveřejněných burzovních dokladů však vyplývá, že za akvizici Američané zaplatili 150 milionů dolarů (3,75 miliardy korun).
O Tesle dále čtěte: