Americký výrobce elektromobilů Tesla zvýšil ceny svých vozů Model X a Model S na čínském trhu zhruba o 20 procent. Stal se tak v odvětví prvním, kdo na největším automobilovém trhu světa reagoval na eskalaci obchodního napětí mezi USA a Čínou. Šéf Tesly Elon Musk dnes zároveň podepsal smlouvu o výstavbě montážního závodu v Šanghaji.
Spojené státy začaly 6. července uplatňovat clo ve výši 25 procent na dovoz čínského zboží v hodnotě 34 miliard dolarů (751 miliard korun) ročně a Čína okamžitě reagovala protiopatřením ve stejném rozsahu. Její 25procentní clo platí kromě jiného i na produkci automobilového průmyslu.
Tesla ceny zvýšila o víkendu. Na svých webových stránkách uvedla, že základní verze sedanu Model S nyní stojí kolem 849 900 jüanů (2,8 milionu korun), zatímco v květnu přišla na 710 579 jüanů. Cena sportovně-užitkového (SUV) vozu Model X vystoupila ze 775 579 na 927 200 jüanů. Tato auta jsou tak nyní zhruba o 70 procent dražší než ve Spojených státech.
Pro firmu, která podle analytiků „utrácí jak divá“ a snaží se dostat do zisku, je přitom Čína stěžejním trhem. Tržby v této zemi se loni podílely na celkových příjmech firmy zhruba 17 procenty. V květnu automobilka snížila cenu Modelu X až o 14 tisíc dolarů, když Peking oznámil, že pro většinu aut sníží od 1. července dovozní cla z 25 na 15 procent. Nejnovější odvetná cla však znamenají, že dovozci budou muset zaplatit celkově 40procentní clo ze všech automobilů vyráběných v USA, které v Číně prodávají.
Nejdůležitější muž světa. Musk může postavit na hlavu to, jak žijeme
Zvýšení cen by mohly oznámit i další automobilky. Například německá BMW nedávno konstatovala, že není s to nová cla plně vstřebat, zatímco Daimler sdělil, že „usiluje o udržení konkurenční pozice“ na čínském trhu. Obě firmy tam dovážejí auta ze závodů v USA. Americká automobilka Ford zase oznámila, že prozatím ceny dovážených automobilů zvyšovat nebude.
Elon Musk dnes podle čínských médií podepsal s šanghajskými úřady dohodu, která mu umožní otevřít montážní závod s roční kapacitou 500 tisíc automobilů. O otevření vlastní továrny v Číně jedná Tesla už delší dobu, aby si upevnila pozici v zemi, která je po USA jejím druhým největším trhem.
Čínská vláda nedávno oznámila, že zahraničním automobilkám umožní mít v zemi továrnu ryze ve svém vlastnictví. Až dosud zahraničním automobilkám povolovala vyrábět na svém území jen v rámci společných podniků s domácími partnery.
Přečtěte si také: