Firmy potřebují šetřit a výdaje na zaměstnanecké benefity omezují jako první. Proto jsme otestovali, jak dokáží poradit s optimalizací benefitů poradenské firmy.
Autor: Profit
Omezit daňově nevýhodné a naopak zvýšit důraz na daňově optimální zaměstnanecké benefity, je jedna z možných cest, jak se vyhnout jejich plošnému rušení a zároveň ušetřit. Abychom otestovali, jak se dokáží s tímto problémem „popasovat“ firmy specializující se na finanční poradenství, oslovili jsme čtyři největší z nich. Úkol byl pro všechny stejný: nabídnout pro vydavatele Profitu, společnost Stanford, optimální a daňově výhodný balíček zaměstnaneckých benefitů.
Zadání od Stanfordu obdržely tyto čtyři firmy: Fincetrum, Partners, AWD a OVB. E-mail s poptávkou či vyplněný formulář na webu poradců odešel 24. dubna. Už sama reakce oslovených společností byla velmi rozdílná. Jako první se téměř obratem ozvalo Fincentrum (27. dubna), o dva týdny později doručila nabídku firma OVB (11. května). Zbylé dvě oslovené firmy reagovaly daleko později, a to až po několika telefonických i e-mailových urgencích. AWD svou analýzu doručila 8. června, Partners pak až 14. června. Výsledné nabídky hodnotil člen představenstva a externí konzultant Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců Petr Šafránek.
Fincentrum obstálo, OVB nabídla jen Českou pojišťovnu
VÍCE O BENEFITECH SI PŘEČTETE V ČLÁNKU: |
Krize donutila firmy změnit i benefity |
Jako nejlepší se ukázala nabídka Fincentra. Firma odpověděla na zadání nejrychleji a její řešení hodnotí jako nejkomplexnější i Petr Šafránek. „Fincentrum jako jediná z oslovených firem nabízí komplexní řešení podle individuálních potřeb zaměstnanců. Netlačí je všechny do jednoho produktu jediné finanční instituce,“ oceňuje nabídku Šafránek. Díky tomuto přístupu podle něj Fincentrum nejvíce zohledňuje potřeby zaměstnanců.
Kvalitní je podle Petra Šafránka i nabídka Partners. Firma sice na vypracování potřebovala nejvíce času, výsledek je ale uspokojivý. Přesto zmiňuje „porotce“ několik výhrad. „Nabídka Partners je teoreticky velmi podobná nabídce Fincentra, bohužel se však pohybuje pouze v teoretické rovině. Podrobně a správně popisuje všechny možnosti, nedává však žádné konkrétní řešení,“ tvrdí Šafránek. Sice lze podle něj předpokládat, že komplexnost přijde i u praktického řešení, přesto by doporučil v tomto případě požádat o ještě jednu konkrétnější nabídku.
Další dvě společnosti přišly s výrazně horšími nabídkami. Podle kvality třetí v pořadí, firma AWD, si podle Petra Šafránka vypracování analýzy značně usnadnila. „Tlačí firmu do jediného produktu jediné finanční instituce, přičemž počítá s převody stávajcích smluv klientů do jediného fondu,“ varuje Šafránek. Upozorňuje také na skutečnost, že AWD v nabídce zatajuje možné poškození klientů, kteří mají smlouvy se staršími penzijními plány. „Řešení by bylo možná optimální pro management firmy, rozhodně ne pro zaměstnance,“ tvrdí Šafránek.
POŘADÍ PORADENSKÝCH FIREM PODLE VYHODNOCENÍ NABÍDEK ODBORNÍKEM: |
1. Fincentrum 2. Partners 3. AWD 4. OVB |
Nejhůře dopadla v testu firma OVB. Podle Petra Šafránka se v podstatě zachovala jako dealer Česko pojišťovny. „Bez jakékoliv přidané hodnoty přeposlala nabídku zaměstnaneckých výhod ČP, dokonce s logem ČP,“ říká Šafránek. Podle něj platí i pro OVB stejné výtky, jako v případě konkurenční firmy AWB. „Nejhůře OVB hodnotím proto, že bez jakékoliv vlastní práce jenom převzali nabídku ČP, neposkytli žádné vlastní informace ani nenabídli služby vlastního poradenství,“ uzavírá Šafránek.
Jak vypadaly nabídky jednotlivých frem?
Nejobsáhlejší nabídku poslala společnost Fincentrum. Její součástí byla vedle představení firmy analýza současného stavu, vyhodnocení cílů poptávky a detailní zpracování hned pěti variant možného řešení. Fincentrum také v nabídce analyzovalo úspory pro zadavatele poptávky, firmu Stanford, a přínosy pro její zaměstnance.
Nabídka společnosti OVB byla rozsahem srovnatelná, avšak nabízela řešení zaměstnaneckých benefitů pouze od jediného dodavatele - České pojišťovny, a to dokonce na jejím hlavičkovém papíře. Stejného efektu by Stanford dosáhl zřejmě i oslovením České pojišťovny přímo.
Nabídka firmy AWD podobně jako v případě Fincentra analyzovala současný stav, AWD spočítala několik možných variant řešení benefitů a přidala informace o dalším poradenském servisu a službách při realizaci nabídky.
Společnost Partners nejprve shrnula právní rámec zaměstnaneckých benefitů a možná daňová zvýhodnění. Přidala také informace o servisu, který poskytuje. Následoval podrobný rozbor jednotlivých variant použitých benefitů, shrnutí výhod pro firmu i její zaměstnance při výběru konkrétního řešení.