Menu Zavřít

Těžká hodina paní Karly. Vyšetřování miliardových zbrojních kontraktů odhalilo pnutí uvnitř hnutí ANO

Autor: čtk

Úprk Martina Stropnického (ANO) z české politiky do diplomacie přichází pozdě. Alespoň tedy pro něj. Jeho hlavním snem bylo, aby se na něj vzpomínalo jako na ministra obrany bez jediného skandálu. Tuhle pohádku mohl žít zhruba do poloviny letošního května. Tehdy jeho nástupkyně Karla Šlechtová (za ANO) oznámila, že miliardový nákup radarů z Izraele i přípravy pořízení dvanácti víceúčelových vrtulníků prověřuje policie. Oba kontrakty míří právě za Stropnickým.

Stropnický sice nyní mlčí, indicie o potenciálních potížích ve vyzbrojovacích zakázkách měl ale dlouhou dobu. Například už na konci loňského října vydalo Vojenské zpravodajství výroční zprávu, v jejíž veřejné verzi agenti upozorňují, že získali „konkrétní poznatky o ovlivňování významných veřejných zakázek při přípravě a v průběhu výběrových řízení“.

Těch náznaků, že ministerstvo obrany se pod Stropnického vedením nechová úplně košer, se však objevilo mnohem víc. V případě nákupu radarů MADR například nikdo z resortu nedokáže věrohodně vysvětlit, proč ministr ohlásil vítěze zakázky už v polovině prosince 2016, a přitom doteď není nic podepsané. Podstatnou část loňského roku obrana buď tvrdila, že zbývá doladit poslední detaily, jindy se prý řešily jen formality a loni v létě pak byl údajnou poslední překážkou překlad smlouvy do angličtiny.

I toto dokazuje, že do podpisu se prostě nikomu nechtělo. Což se potvrdilo s nástupem Karly Šlechtové. Podle ní zůstala v kontraktu řada nedodělaných věcí. A před pár dny navíc řekla, že do skončení vyšetřování - jež může trvat i několik měsíců - nic nepodepíše.


Přečtěte si komentář Ondřeje Stratilíka k izraelským radarům:

Jeruzalémský syndrom

 Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.


Na otázku týdeníku Euro, jestli ještě pořád věří, že si Praha koupí izraelské radary, odpověděla mnohoznačně: „Nebudu to komentovat.“ Že není daleko od toho, aby bouchla do stolu, potvrdila v případě nákupu tuctu víceúčelových vrtulníků, jejich pořízení může vyjít až na 12,5 miliardy korun. Přípravy obchodu, na nichž Stropnický a jeho úředníci pracovali od roku 2015, definitivně stornovala. „Jsem z toho nešťastná. Začínáme od nuly,“ potvrdila.

Nový tendr chce rozjet během několika týdnů, zapojí do něj tři až pět společností, které osloví přímo. Podle informací týdeníku Euro půjde o firmy Airbus Helicopters, Bell Helicopter, Leonardo a Sikorsky-Lockheed Martin.

Naprostá katastrofa

K probíhajícímu vyšetřování se nyní kromě politiků z hnutí ANO nechce vyjadřovat vojenská policie ani dozorující Vrchní státní zastupitelství v Praze. Šlechtová pouze potvrdila, že je pozvaná k podání svědecké výpovědi. Stropnický nekomentoval ani tento dotaz.

Všechno odstartovala informace Vojenského zpravodajství z 8. ledna 2018. V ní se prý Karla Šlechtová dozvěděla o „naprosto katastrofických zjištěních“ týkajících se kontraktů. Kromě ministerské inspekce předala zprávu i svému šéfovi Andreji Babišovi. „Paní ministryně by si měla vzít dovolenou a odpočinout si, asi je přepracovaná,“ prohlásil premiér v demisi Právu.

Co policie vyšetřuje
 Radarový systém, ilustrační foto
Kontrakt nákup osmi radarů ELM 2084 MMR z Izraele (Elta Systems)
Hodnota 2,9 miliardy korun (nákup) + 2,1 miliardy korun (dvacetiletá údržba)
Způsob zadání mezivládní dohoda
 Vrtulník z dílny Bell Helicopter
Kontrakt příprava zrušeného nákupu dvanácti víceúčelových helikoptér
(Bell Helicopter z USA či Leonardo z Itálie)
Hodnota 5,5 miliardy až 12,5 miliardy korun
Způsob zadání mezivládní dohoda

Nicméně závěry inspektorů si převzali vyšetřovatelé vojenské policie, kteří nyní prověřují oba strategické nákupy. K detailům nepovedeného výběru vrtulníků dnes řekne něco jen málokdo. Proces je stále v utajeném režimu.

U radarů MADR zase podle několika zdrojů z armády vyšetřovatelé zjišťují, proč si ministerstvo vybralo nejnákladnější řešení a jestli šlo skutečně o nejlepší možnou volbu. Nikdo totiž dosud nedokázal objasnit, z jakého důvodu zvítězila izraelská technologie a čím konkrétně předčila evropskou konkurenci. Situaci by mohl objasnit Daniel Koštoval, náměstek ministryně pro vyzbrojování. Ovšem i ten dlouhodobě mlčí.

Vojáci v klinči

Vyšetřování dvou nejdůležitějších zakázek poslední pětiletky zatím způsobilo několik věcí. Odhalilo, jaká disharmonie panuje uvnitř hnutí Andreje Babiše a že nejspíš -soudě dle informací z Vojenského zpravodajství - Stropnický neměl kontrakty ohlídané zdaleka tak dobře, jak se snažil tvrdit a jak možná i sám věřil.

Samotná armáda si musela v posledních dnech uvědomit, že modernizace a obměna staré techniky nebude tak rychlá, jak potřebuje. Obrana proto musí spěšně připravit půlmiliardový nákup náhradních dílů z Ruska, aby udržela v provozu alespoň starší stroje Mi-24/35, které už vojáci chtěli odstavit.

Vedle toho musí zajistit i opravu muzejních radarů. Ty už více než patnáct let přesluhují a každý rok generálové hlásí, že technologie odpovídající standardům studené války fungují víceméně pouze „na dobré slovo“.

Koho možná současné dění popuzuje ještě víc než vojáky, je rodina Strnadova a firmy jejich koncernu Czechoslovak Group. Pardubická Retia navázala spolupráci s izraelskou Elta Systems, výrobcem vítězných radarů, a měla zajišťovat jejich údržbu v Česku i propojení do spojeneckých systémů. Karle Šlechtové však vadí, že Retia má dlouhodobě otevřenou bezpečnostní prověrku. „Pro mě to bude velký problém,“ říká ministryně.

Andrej Čírtek, mluvčí Czechoslovak Group, se brání - přezkum prověrky podle něj nemá žádný vliv na její platnost. „Odmítáme být používáni jako argument pro doposud neúspěšné jednání mezi ministerstvem a státem Izrael,“ doplňuje.

Navrch se ukazuje, že obrana nezvládá nákupy mezivládními dohodami, jimž po nástupu Martina Stropnického tolik věřila. V případě pořízení mobilních radarů MADR se do hry vrací varianta opakovaného výběru nebo oslovení druhého v pořadí. Což byla švédská firma Saab a její technologie Girafie 4A. Společnost se takovému obnovení jednání nebrání. „Jsme vždy připraveni diskutovat se svými potenciálními zákazníky,“ tlumočí reakci Saabu jeho mediální zástupkyně Tereza Petzová.

Přečtěte si také:

Komentář: Stropnický přiznal, že na to nemá. Pozdě

Zakázky za miliardu. Obrana vybrala dodavatele bot a přileb pro vojáky

To je on. Podívejte se na vrtulník, který USA nabízejí Česku

Karla + Miloš = Velká světová láska

FIN25

Vojenský, nebo civilní? Armáda řeší nákup vrtulníků, Opata na kontrakt spěchá

 Čekání na zákazníka. Zatímco stroj Bell 505 (v pozadí) už má finální nátěr, Bell 412 EPI zatím na nástřik čeká. Za slídami (vlevo) pak technici pod vodními tryskami otestují jeho


  • Našli jste v článku chybu?