Technické problémy spolu s jiným faktorem – tyto důvody nejspíš stály podle zveřejněných závěrů francouzských vyšetřovatelů za červnovou havárií letounu Airbus A330 společnosti Air France. Ten se při letu z brazilského Ria de Janeira do Paříže zřítil do Atlantského oceánu. Nehodu nikdo z 228 cestujících nepřežil. Záchranářům se podařilo nalézt jednapadesát těl obětí, identifikovat jich byli schopni jedenáct včetně jednoho z pilotů. Jak Francouzi minulý týden informovali, stroj se na rozdíl od prvních domněnek nerozpadl už za letu, ale až prudkým nárazem o mořskou hladinu. „Letadlo se zřítilo přímo k hladině, velmi rychle,“ konstatoval šéf vyšetřovatelů Alain Bouillard. Pasažéři podle něj neměli čas se na náraz připravit. Přesné příčiny nehody ale zatím známy nejsou a podle Bouillarda „jsme dnes od jejich stanovení velmi daleko“. Objevily se názory, že za pádem letounu mohou být problémy s rychloměry, označovanými jako Pitotovy trubice. Potíže se údajně vyskytly už dříve i v ostatních letounech typu Airbus A330 a A340. Podle právníka Jamese Healy-Pratta z advokátní kanceláře Stewarts Law má Evropská agentura pro bezpečnost letectví právní a morální povinnost „zjistit jádro problému“. „Pokud je v letadle vadný systém a letoun není bezpečný, neměl by létat,“ uvedl v deníku The Times. Jeho kancelář zastupuje některé z pozůstalých po obětech letu AF 447. K zákazu létání pro některé typy letadel se ale minulý týden úřady nepřiklonily. Záchranáři budou v pátrání po černých skříňkách pokračovat do 10. července. V případě, že nebudou nalezeny, hodlají Francouzi pokračovat v hledání pomocí sonarů ještě další měsíc. Pro evropského výrobce letadel byl letošní červen tragickým obdobím. Minulé úterý se při pokusu o přistání zřítil u Komorských ostrovů do Indického oceánu další jeho stroj. V Airbusu A310 jemenských aerolinií zahynulo kromě dvanáctileté dívky všech 153 osob na palubě. Ani v tomto případě nejsou příčiny pádu zatím známé.