Menu Zavřít

Těžké váhy na ledě

11. 2. 2010
Autor: Euro.cz

Česko-slovenská finanční skupina demonstrovala svoji silnou pozici v byznysu i v politice

Turnaj v koňském pólu na zasněženém Štrbském plese ve Vysokých Tatrách, který předminulý víkend uspořádala česko-slovenská finanční skupina J&T, opět rozvířil diskusi o tom, zda propojení byznysu a politiky není přehnaně silné.
Na jedinečnou akci v luxusním prostředí pětihvězdičkového hotelu Kempinski, jenž rovněž patří J&T, totiž přijeli i někteří exponenti českého byznysu: miliardáři Luděk Sekyra, Radovan Vítek, Roman Janoušek (nejlepší přítel Pavla Béma), Marek Dalík (nejlepší přítel Mirka Topolánka) či Vladimír Johanes (mimo jiné poradce šéfa ČEZ Martina Romana). Zúčastnili se ale i Jan Kočka, dobrý známý Jiřího Paroubka, či Martin Vlasta, zvaný vice-Jarda (Tvrdík), poradce předsedy ČSSD, pravděpodobně nového českého premiéra.

ŽÁDNÉ MONTE ARGENTARIO Nešlo přitom v žádném případě o utajované setkání typu Monte Argentaria, přestože o toto přirovnání se snažila drtivá většina českých médií. Akce, jež údajně stála minimálně milion eur, byla politicky „zahedgeovaná“ a mediálně pokrytá velmi pečlivě. Jakoby finančníci z J&T pomocí premiérové prezentace drahého a vzácného sportu na Slovensku chtěli široké česko-slovenské veřejnosti otevřeně ukázat svoji váhovou kategorii ve dvou důležitých disciplínách: v byznysu a v politice. Pokud se někde v podlince objevil i vzkaz, že J&T od letošního roku začne pořádně šlapat i do privátního bankovnictví, tak tím lépe.
Titulní komentář Hospodářských novin, které vlastní Zdeněk Bakala (ten Američan žijící ve Švýcarsku), míní, že to „nebyl vzkaz veřejnosti, ale části byznysu, jež na dostaveníčku zastoupena nebyla“. Kdo důvěrně zná poměry v českém byznysu a politice, nemůže s tímto názorem souhlasit. Lidé jako Janoušek, Dalík, Sekyra či Vítek, kteří se sešli s klíčovými finančníky z J&T ve Vysokých Tatrách, se setkávají takřka každý den v Praze. A ví to velmi dobře i část podnikatelské sféry, která na pólo pozvána nebyla. Odsuzovat taková setkáni je naivní, protože o ničem podstatném – například o korupci – nevypovídají.

KLUCI NA TO MAJÍ Šéfové J&T Ivan Jakabovič a Patrik Tkáč na party pozvali na tisíc hostů a ukázali jim, že na uspořádání tak drahého podniku má už i banka ze Slovenska. Stejné turnaje totiž svým současným a potenciálním klientům doposud nabízely pouze renomované evropské privátní banky. Tkáč se netajil tím, že se inspiroval ve švýcarském Svatém Mořici, kde turnaje v koňském pólu na sněhu pořádají pravidelně. Jenže tam ty vzácné hosty, aristokraty a ty opravdové fešáky, kteří přicházejí se svými rodinami či milenkami s cílem uvolnit se, nečeká skupina novinářů a fotografů jako ve Vysokých Tatrách. Z pražských gigantů, již se neradi nechávají fotografovat, se najednou staly lovené kavky, prostě béčkové celebrity. Pro jejich image je ale stále lepší, když je fotí lidé (stále) sloužící jistému generálovi ve výslužbě.
Nejsilnější „na těch Tatrách“ byla přítomnost generálního ředitele těžce zadluženého pražského Dopravního podniku Martina Dvořáka, jenž přiletěl soukromým tryskáčem a ještě s partnerkou v kožíšku za stovky tisíc korun. V médiích mu bylo vyčteno i to, že Dopravní podnik nakoupil 620 autobusů za 3,5 miliardy korun od firmy kontrolované J&T. Jenže o takovém obchodu ředitel této městem vlastněné firmy nerozhoduje. Za zmínku stojí i nepotvrzená zpráva, že Dalík a jeho přítelkyně bydleli v nejluxusnějším apartmá hotelu Kempinski za 70 tisíc korun za noc.
Nakonec se dá říci, že velkolepá událost dopadla podle očekávání. Na Slovensku byla médií přijata neutrálně až pozitivně, v Česku spíše neutrálně až negativně, ale každá premiéra má svoje malé nedostatky. Důležitá byla i uklidňující zpráva, že z večírku se Kočka vrátil domů živý.

István Lékó

***

(BOX)
Komentář
Blíže k ruskému vkusu

MM25_AI

Zajímavější než setkání byznysmenů a lobbistů na sletu fanoušků koňského póla a příznivců finanční skupiny J&T ve Vysokých Tatrách bylo to, jak se současná česko-slovenská smetánka obléká a zda kromě peněz má i vkus.
Kůže a kožešiny, symboly sexu, peněz a síly, slavily velký návrat začátkem 21. století. Vždyť co mohlo lépe dokumentovat status ruských oligarchů než oděv z krokodýlí kůže nebo norkový kožich pošitý výraznými aplikacemi? Extrémní bohatství a extrémní sporty – to měli klienti luxusních butiků společné. Luxusní značky slavily, protože pro finančně náročné a extravagantní modely našly konečně dostatek zájemců. Zástupci exkluzivních značek, obchodníků i analytiků debatovali o „supreme luxury“. Tedy o tom, jak se hranice luxusu stále posunuje a producenti se snaží na trh dodávat stále dražší a exkluzivnější kolekce. Být „in“ znamenalo pořizovat věci s viditelným logem firmy či takové modely, u nichž nikdo nepochybuje, že jejich majitel za ně vydal hotové jmění. Jenže časy se mění. Končí soutěže o to, kdo předvede na molech co možná nejvýstřednější a nejdražší model. Nastupuje nová vlna zákazníků. Jsou uvědomělí k životnímu prostředí, prosazují biokulturu a sociální otázky jim nejsou cizí. A luxusní firmy musejí reagovat. Objevuje se spojení udržitelný luxus. „Časy pozlacených krokodýlích kabátů, po kterých prahli ruští oligarchové, jsou za námi a já osobně nelituji toho, že lesk a třpyt mizí v minulosti,“ říká Suzy Menkesová, jedna z nejvýznamnějších módních editorek, která pracuje pro International Herald Tribune. Nových módních trendů si zřejmě nepovšimli účastníci akce na Štrbském plese. Místo luxusních a elegantních modelů oblékla vybraná společnost nákladné a extravagantní róby – dlouhé kabáty z pravé kožešiny, kozačky s vysokými podpatky doplněné výraznými třásněmi, vypasované trendy kožichy. Spíše než společenskou událost tak akce připomínala selanku z dob carského Ruska. Na konferenci o luxusu, jež se před třemi lety konala v Moskvě, se módní kritici shodli, že Rusové si vybírají v luxusních buticích nejen podle ceny – čím dražší tím lepší – přitahují je také ty nejextravagantnější modely. „Ruské ženy mají zájem o ty nejvýstřednější kožichy z naší kolekce, o nichž jsme se domnívali, že nám zůstanou a vystavíme je v našem muzeu,“ konstatovala tehdy Silvia Venturiniová Fendiová, návrhářka a vnučka zakladatelky značky Fendi specializující se na luxusní kožichy. České a slovenské celebrity, jak se na Štrbském plese ukázalo, mají k ruskému vkusu blízko. Partner skupiny J&T Dušan Palcr, jenž do Tater zavítal v dlouhém stříbrném kožichu, může konkurovat i těm nejodvážnějším Ruskám.

Kateřina Menzelová

  • Našli jste v článku chybu?