Průměrně pět miliard korun ročně do roku 2020 má firma ČEPS v plánu investovat do rozvoje, údržby a modernizace české elektroenergetické přenosové soustavy
Z velké části jde o investice do obnovy a rozvoje soustavy související s postupující decentralizací zdrojů elektrické energie a dalším zapojením obnovitelných zdrojů do soustavy, které mění konfiguraci soustavy. Paradoxně se ale zvyšuje tlak na bezpečnost a spolehlivost dodávek a na zajištění komfortu, na který jsou zákazníci zvyklí. V posledních desetiletích také výrazně vzrostlo množství přenášené elektřiny, jak vlivem růstu spotřeby, tak i vlivem narůstajícího mezinárodního obchodu s elektrickou energií.
„Aktuální plány hovoří o zapojení nových 158 GWe v OZE do roku 2020, 275 GWe do roku 2030, respektive 445 GWe do roku 2050 ve střední a východní Evropě. To s sebou přinese masivní investice do přenosové soustavy a distribuční sítě celé Evropy,“ uvedl Andrew Kasembe, vedoucí odboru Rozvoj v ČEPS.
Ochrana před blackouty Součástí investic je modernizace rozvoden, dispečerských pracovišť i ochranného systému fyzického zabezpečení objektů. Dále plán zahrnuje výstavbu nových vedení, posílení některých vedení stávajících a výstavbu transformátorů s řízeným posuvem fáze.
K největším investičním akcím, které jsou v Česku aktuálně v běhu, patří právě výstavba transformátorů s řízeným posuvem fáze, tzv. phase-shifterů. Transformátory budou umístěny v rozvodně Hradec u Kadaně, do níž ústí česko-německé přeshraniční vedení. Nové přístroje pomohou ochránit českou přenosovou soustavu před nárazovými neplánovanými toky elektřiny z větrných elektráren, které protékají Evropou ze severu Německa a mohou způsobit tzv. blackout.
Dalšími rozvojovými akcemi jsou zdvojení vedení V410/419 Výškov–Čechy střed (98,3 km) a výstavba nového vedení V458 Krasíkov-Horní Životice (79,3 km). Tyto akce tvoří v příštích letech polovinu uvedených ročních investic společnosti ČEPS.
Podle Jiřího Hrbka, vedoucího odboru Investiční výstavby v ČEPS, do roku 2020 bude potřeba postavit nové rozvodny Vernéřov, Vítkov a Dětmarovice, celkem cca 350 kilometrů nových dvojitých vedení a 150 kilometrů nových vedení jednoduchých.
„ČEPS je provozovatelem soustavy a ručí za spolehlivé dodávky. Predikce chování sítě je stále obtížnější, což zvyšuje nároky na dispečerské řízení. Tyto nároky stupňuje i snaha o zavádění a zvyšování podílu krátkodobých trhů, kdy informace o reálně zobchodovaném množství elektřiny chodí na poslední chvíli.
To vše zvyšuje nároky na investice do sítí,“ vysvětlil nutnost investic Miroslav Vrba, člen představenstva ČEPS.
Zdlouhavý proces Všechny investiční projekty mají však jeden společný problém. Pomalý administrativnělegislativní proces. Každý projekt po pečlivém zvážení proveditelnosti a efektivity putuje do mnohaletého schvalovacího řízení na lokálních i celostátních úřadech. Zatímco samotná výstavba vedení trvá zhruba jeden rok, příprava vyžaduje až desetiletí.
Celý proces zpomaluje skutečnost, že elektrická vedení přenosové soustavy mnohdy křižují území více krajů. Jednání o novém vedení proto často zahrnuje desítky obcí a stovky až tisíce vlastníků pozemků.
Na začátku každého projektu zpracovává společnost ČEPS územně-technickou studii a studii proveditelnosti záměru. Před vlastní realizací musí investiční záměr projít procesem územního plánování.
Než se začne s výstavbou, musejí být připravované projekty zaneseny v už schválených územně plánovacích dokumentech, v Politice územního rozvoje ČR, v Zásadách územního rozvoje dotčených krajů a Územních plánech obcí.
Liniové stavby přenosové soustavy dále podléhají kompletnímu procesu posuzování vlivu na životní prostředí EIA, územnímu i stavebnímu řízení. Posouzení vyžaduje každá stavba vedení 110 kV, která je delší než 15 kilometrů, a jakkoliv dlouhá stavba vedení o vyšším napětí. Minimální lhůta pro celý proces EIA včetně zjišťovacího řízení je 18 až 24 měsíců.
Ve všech případech se vždy hledá konsenzus mezi ochranou přírody, krajiny a co nejhospodárnějším přístupem z hlediska technického provedení.
„Posilování vedení nebo výstavba nového trvá průměrně 12 let. Například na úseku sto kilometrů, což je délka zdvojení linky Výškov-Čechy střed a nová linka Krasíkov-Horní Životice, řešíme téměř dva tisíce smluv s vlastníky pozemků o zřízení věcného břemene. Některé jsme museli tvořit znova, protože v platnost vstoupil nový občanský zákoník. Abychom splnili termín zahájení realizace, museli jsme proto v průběhu přípravy trasy rozfázovat na kratší úseky,“ uvedl Miroslav Prokeš z dceřiné společnosti ČEPS Invest. l