Velikou radost, která uvítala princovo narození, je třeba brát velmi vážně. Jistě, všechny děti se svým radostným způsobem stávají veřejným majetkem – každý je rád, když se narodí. Ale žádné dítě neudělá takovou radost jako princ (i když princezna by potěšila neméně).
Nemá smysl říkat, že bychom z toho neměli tak bláznit. Každý dospělý v přítomnosti dítěte blázní, nasazuje přihlouplý hlas a dělá přihlouplé obličeje. Ve skutečnosti je takové upřímné chování mnohem rozumnější než mnohé předstírání nadhledu. Národ vítá tohoto konkrétního prince nejen proto, že jeho rodiče dlouhodobě ztělesňují šarm, humor i smysl pro povinnost.
Srdečné uvítání následníka trůnu v první řadě nesouvisí ani s tím, že současná královna je tak obdivuhodná. Zásadní je, že Británie je dnes připravenější hájit svou monarchii, než byla před pár desetiletími. Tím jsou odraženy argumenty republikánů, které jsou otřepané a teoretické, zatímco přínosy monarchie viděl a zažil každý žijící Brit.
Pravda: Renesance železnic
Oznámení ministerstva dopravy, že od prosince se železniční grafikon zahustí, je po letech rušení spojů a tratí asi první pozitivní zprávou týkající se železniční dopravy. Dosud se vývoj ubíral přesně opačným směrem. Od půlky devadesátých let z grafikonu zmizelo několik set spojů. Dlouhodobá demontáž veřejné dopravy se vždy děla pod heslem úsporných opatření. Dosavadní „transformace“ železnic měla nejhorší dopad na jižní Slovensko a region, který patří mezi nejméně rozvinuté, tak dostal další ránu.
Osobní železniční doprava byla, je a bude ztrátová. V jiných zemích dávno pochopili, že dostupnost a kvalita veřejné dopravy přispívají k celkové kvalitě života. Jestliže stát v dobách prohlubujícího se deficitu dokáže najít k současným 205 milionům eur další tři na „dopravní služby ve veřejném zájmu“, tak po necitlivém rušení spojů i celých tratí, nepromyšlené tvrobě grafikonů a zvyšování cen lístků se snad začíná blýskat na lepší časy.
Čtěte také:
Narození dědice pomáhá oblibě dynastie i britské ekonomice
Transsibiřská trať: Rusko chce protáhnout železnici přes Slovensko do Rakouska