Německé ocelárny Thyssenkrupp a indická Tata Steel uzavřely předběžnou dohodu, takzvané memorandum o porozumění, o sloučení svých evropských aktivit. Spojením vznikne druhý největší producent oceli v Evropě, po ArcelorMittal. Akcie německého výrobce reagovaly na zprávu růstem o více než pět procent, akcie indické firmy na tamní burze zpevnily o 0,7 procenta.
Vytvoření společného podniku, na němž se obě společnosti budou podílet po 50 procentech, je výsledkem nutnosti konsolidace na trhu poznamenaném nadměrnou kapacitou a levným dovozem z Číny.
Zatímco ještě ve vrcholném třetím čtvrtletí 2008 vykazovaly evropské ocelárny zisk - před zdaněním, úroky a odpisy - na tunu vyrobené oceli 215 eur, v prvním čtvrtletí 2016 to bylo 46 eur. Počátkem letošního roku se ziskovost zvýšila na 83 eur za tunu, vyplývá z kalkulací švýcarské banky UBS.
Vývoj hodnoty akcií Thyssenkrupp:
Zdroj: IEconomics.com
Obě firmy jednají o spojení už rok a půl. Uzavření dohody prodloužilo především jednání o penzijních závazcích společnosti Tata Steel v Británii. Dohodu o nich uzavřela minulý měsíc.
Nová společnost Thyssenkrupp Tata Steel bude sídlit v Amsterdamu. Partneři předpokládají, že synergie by měly přinést roční úsporu 400 až 600 milionů eur (10,4 až 15,7 milionu korun), ale také zrušení až čtyř tisíc pracovních míst, což představuje zhruba osm procent zaměstnanců budoucího společného podniku.
Vývoj hodnoty akcií Tata Steel:
Zdroj: IEconomics.com
„I kdybychom se na společném podnikání nedohodli, propouštění není možné se vyhnout,“ uvedl pro CNN šéf Thyssenkrupp Heinrich Hiesinger. Zrušeno bude asi dva tisíce pracovních pozic v administrativě a dva tisíce ve výrobě. Obě společnosti na tom budou participovat stejným dílem.
Podle odhadu listu Financial Times nová společnost vyrobí 21 milionů tun oceli ročně a její prodeje dosáhnou 15 miliard eur. Ve 38 jejích závodech bude pracovat 48 tisíc osob.
Nyní budou obě strany jednat o detailech transakce a provedou hloubkovou prověrku podniků. Dohoda by měla být podepsána na počátku příštího roku. Schválit ji musí jak dozorčí orgány obou firem, tak Evropská komise. Předpokládá se, že celý proces bude uzavřen do konce roku 2018.
Dále čtěte: