ZENTRICHOVA APATYKA„Po počátečním velkém zájmu přišla každodenní starost, jak o sobě dát vědět,“ shrnuje aspekty svého podnikání spolumajitelka rodinné firmičky Hana Parmová.Manželé Hana a Karel Parmovi se na konci devadesátých let rozhodovali, v jakém oboru budou podnikat.
ZENTRICHOVA APATYKA „Po počátečním velkém zájmu přišla každodenní starost, jak o sobě dát vědět,“ shrnuje aspekty svého podnikání spolumajitelka rodinné firmičky Hana Parmová.
Manželé Hana a Karel Parmovi se na konci devadesátých let rozhodovali, v jakém oboru budou podnikat. Protože se již dlouhá léta zajímali o přírodní léčiva, padla volba právě na ně.
„Počátkem roku 1999 jsme oslovili známého českomoravského bylináře Josefa Zentricha. Četli jsme všechny jeho knihy a články o léčení bylinami, které mohly po revoluci konečně vycházet,“ vypráví Hana Parmová. Na schůzce s Josefem Zentrichem vznikla dohoda o vzájemné spolupráci. Firma nese dokonce jeho jméno - Zentrichova apatyka.
V OBCHODECH I LÉKÁRNÁCH V době, kdy Parmovi rozjížděli své podnikání, byl na trhu velký zájem o přírodní produkty.
„Nastala stejná situace jako počátkem devadesátých let, kdy byl hlad po knihách s tematikou bylin, léčitelství a alternativní medicíny. Časem je akutní zájem uspokojen a pak nastává každodenní práce s tím, jak o sobě dát vědět,“ říká Parmová. Apatyka si nemůže dovolit nákladnou reklamu, proto se snaží klást důraz na kvalitu a dobré jméno firmy.
V současné době nemá svoji prodejnu, ale zásobuje obchody se zdravou výživou a bylinkami po celé republice. Některé přípravky, jako je například Tibetský masážní balzám na klouby a páteř, dodává prostřednictvím lékárenského velkoobchodu a dalších distributorů i do lékáren. Většina sortimentu je vyrobena na českém území a také většina surovin pochází z tuzemska.
Zentrichova apatyka dnes živí tři lidi a na výpomoc si sjednává brigádníky. „V tak malé firmičce je potřeba vysoké nasazení. Z dcery jsme si vychovali nástupkyni, která se o chod firmy zajímá od dob, kdy jsme zahajovali. V té době končila základní školu a začínala se zaučovat na výstavách o zdravém životním stylu. Přínos to mělo v tom, že dcera viděla, jak prezentuje a prodává své zboží konkurence a jak reagují zákazníci,“ vypráví Karel Parma.
PLÍŽIVÁ EXPANZE
Apatyka si nemůže dovolit velké dluhy splatné za desítky let a zásoby zboží, které je neprodejné a leží na skladě. Zvolila proto strategii postupného růstu, který je zatím možné ve třech lidech zvládnout. „Jakmile bude potřeba rozšířit firmu, jsme připraveni. Půjdeme v přijímání nových zaměstnanců přesně opačnou cestou než velké firmy. Nabídneme práci na částečný úvazek zejména ženám po mateřské dovolené a takzvaným nezaměstnatelným padesátníkům,“ říká Parmová. Během osmi let, co firma existuje, se na trhu mnohé změnilo. „Na jedné straně se zvýšila informovanost zákazníků a roste jejich zájem o přírodní léčiva, na straně druhé se ale zhoršila platební morálka odběratelů,“ konstatuje Parmová.