„Organizátoři počítali s tím, že přilákají také pravidelné návštěvníky brněnského veletrhu, výstavy plemenného dobytka v Přerově a zahradnické výstavy v Lednici, tedy akcí, které se konaly v podobných termínech,“ píše se v publikaci Trnkobraní v proměnách času. Právě takhle se vizovičtí pořadatelé na jaře roku 1968 chystali na druhý ročník přehlídky, která existuje dodnes.
Nakonec ale valašskou oslavu spojenou s dožínkami, zábavou a výstavami museli zrušit. „Okupace sovětskými vojsky 21. srpna 1968 další organizaci Trnkobraní zmrazila. Na přelomu srpna a září mnoho potravinářských podniků odvolávalo svou účast s poukazem na ‚vliv mimořádných událostí ‘ a mikulovský vinařský závod hlásil, že jak Pálavské vinobraní, tak i vinobraní ve Znojmě jsou zrušeny,“ píše se v kronice.
Minulou středu pak museli pořadatelé Trnkobraní oznámit, že festival neproběhne ani letos. Teprve podruhé za více než padesátiletou historii. „Poprvé ho zmařily v roce 1968 ruské tanky a nyní čínský virus a související vládní opatření. O to je to smutnější,“ reagují Michal Šesták a Pavel Dvořáček z realizačního týmu festivalu.
Vizovická přehlídka se tím dostala na stále bobtnající seznam akcí, jejichž konání překazily vládní protipandemická opatření a nepřehledný postoj ministrů.
Zatěžkávací zkouška
Zrušení velkého letního festivalu, na jehož přípravě se obvykle začíná pracovat i rok předem, přitom není jednoduché rozhodnutí.
I proto většina českých pořadatelů s ortelem čekala až na přelom dubna a května a doufala, že vláda dá jasné slovo, jestli – a za jakých podmínek – je možné letní open-air podniky uspořádat, nebo je direktivně zakáže. Nic takového ale politici neudělali, a tak se organizátoři museli rozhodnout sami.
„Nezastírám, že přesun ročníku necelé tři měsíce před startem, kdy je většina věcí již připravena a domluvena, představuje obrovskou zatěžkávací zkoušku. Nejen pro nás,“ prohlásila Zlata Holušová, zakladatelka a šéfka Colours of Ostrava. „Kvůli pandemii nelze nyní festival bezpečně pořádat a nám nezbývá než se podřídit dané situaci. Nejsme v tom sami, nikde na celém světě se nyní žádný festival nemůže konat. Svět se na chvíli zavřel a izolovaní jsme i my. Půlstoletí nikdo takovou situaci nezažil,“ vysvětluje dále.
Jak Holušová odpověděla během dubnové online konference Hudební festivaly v době koronaviru, finanční ztráta pro Colours of Ostrava kvůli zrušenému ročníku může být 30 i 50 milionů korun. A doplnila, že záležet bude i na tom, jak se zachovají fanoušci. Proto přehlídky žádají lidi se zakoupenými vstupenkami, aby lístky nevraceli a nechali si je na příští rok. Pokud by velké množství návštěvníků ihned požádalo o vrácení vstupného, festivaly, jimž se nedostává hotovost a prioritně řeší vlastní existenci, to může definitivně položit.
Lidé stojící za hudebními akcemi jsou ve velmi složité situaci i proto, že je prý těžké najít instituci, která by je pro takové případy pojistila. Něco o tom ví Michal Thomes, hlavní pořadatel Rock for People: „Letos poprvé jsme chtěli mít pojistku pro případ zrušení festivalu, ale už nám ji pojišťovny nedaly.“ Jeho akce je přitom ve velmi paradoxní situaci – zrušena musela být i přesto, že poprvé ve své čtvrt století dlouhé historii měla vyprodáno.
Zásadní proto bude, jak se k akcím postaví důležití partneři a sponzoři. Zda zůstanou a příští rok dají stejný příspěvek, nebo odejdou. Třeba Česká spořitelna tvrdí, že Colours of Ostrava chce podporovat i dál. Za rok je prý připravena dát stejný balík jako loni a zůstat generálním partnerem.
„Určité úpravy našich vztahů a spravedlivé finanční vypořádání je nutné, ale snažíme se obecně všechny naše partnery maximálně podpořit a umožnit jim realizaci v dalších letech. Platí to i o festivalu Colours of Ostrava,“ řekl Radomil Štumpa z České spořitelny. Podobně reaguje i huť Liberty Ostrava. „Organizátorům už jsme potvrdili generální partnerství pro příští ročník minimálně ve výši podpory plánované pro letošek,“ potvrdila mluvčí společnosti Barbora Černá Dvořáková.
Kdo tam bude spát
Rušení festivalů ovšem doléhá i na další odvětví, zejména na hoteliéry a majitele penzionů v okolí. Zejména pak v Ostravě, kde tvoří Colours společně se zářijovými Dny NATO absolutní vrchol sezony, díky němuž si ubytovací zařízení vydělají na zbytek roku. „Hoteliéři tvrdí, že to bez Colours nedají,“ upozornila šéfka přehlídky Holušová.
Vedení ostravských hotelů však na dotazy týdeníku Euro nereagovala a na otázky související s epidemií koronaviru nechtěly firmy moc odpovídat. S jistotou lze však očekávat, že v Ostravě pocítí zrušení velkých akcí i oblast služeb a pohostinství, kde tisícovky návštěvníků Colours, kteří ve městě strávily třeba i týden v kuse, utrácely.
Ještě větší šlamastyka čeká pořadatele malých regionálních festivalů, pro jejichž fungování a přežití je zásadní prodej vstupenek. S výpadkem jednoho ročníku se klidně může stát, že příští léto už se na mapě letních open-air festivalů řada takových akcí ani neobjeví.
Jak v rozhovoru pro týdeník Euro připomíná Milan Cais, zakladatel skupiny Tata Bojs, biti zřejmě budou i sami hudebníci. „To je tlak i na nás, abychom hráli za nižší honoráře. Prostě kultura obecně by měla dostat od státu obrovskou finanční injekci, aby se vzpamatovala. To se netýká jen hudby. Ale trochu se obávám, že kultura je v téhle zemi na posledním místě,“ apeluje jeden z předních českých muzikantů.
Z června do září. A co pak?
Jedním z posledních velkých českých festivalů, který letošní ročník ještě nestornoval, je metropolitní Metronome Prague.
Původně se měl konat v červnu, pořadatelé jej už na jaře přesunuli na září. Kdyby ihned odřekli, znamenalo by to ztrátu „vyšších jednotek milionů“, jak prozradil na konferenci Hudební festivaly v době koronaviru David Gaydečka, šéf Metronomu.
On sám očekává, že se hudební přehlídky pod otevřeným nebem v budoucnu výrazně změní. Čekat by je mohly například mnohem přísnější hygienická opatření a je pravděpodobné, že se fanoušci musejí smířit s tím, že už nikdy neproběhnou tak, jak si je pamatují dosud. I přesto pořadatelé zůstávají částečně optimističtí především proto, že tvrdý letošní restart by mohl celý hudební byznys vrátit zase zpátky a trochu blíž ke kořenům. Tedy do reality, kdy k sobě kapely a promotéři měli blíž a agenti si za vystoupení svých „koní“ neříkali nesmyslné sumy.
Hlad po živých koncertech je a bude velký. Mezi fanoušky i muzikanty. Zavřené kluby a prázdná pódia škodí silně i jim.
Organizátorům letních festivalů a napojenému byznysu jakbysmet.
Velká devítka a léto 2020
Metronome Prague 2020 Místo: Výstaviště, Praha Původní termín: 19. a 20. června 2020 Nový termín: 17. až 19. září 2020
Rock for churchill Místo: Vroutek u Podbořan Původní termín: 28. až 29. srpna 2020 Nový termín: zatím nepřesunuto
let It Roll Místo: Letiště Milovice Původní termín: 30. července až 1. srpna 2020 Nový termín: 5. až 7. srpna 2021
Shotgun Místo: areál Kristýna, Hrádek nad Nisou Původní termín: 11. až 12. září 2020 Nový termín: zatím nepřesunuto
Brutal Assault Místo: Pevnost Josefov, Jaroměř Původní termín: 5. až 8. srpna 2020 Nový termín: 10. až 14. srpna 2021
Rock for People Místo: Festivalpark, Hradec Králové Původní termín: 18. až 20. června 2020 Nový termín: červen 2021
hip hop Kemp Místo: Festivalpark, Hradec Králové Původní termín: 20. až 22. srpna 2020 Nový termín: 19. až 21. srpna 2021
Beats for love Místo: Dolní oblast Vítkovice, Ostrava Původní termín: 2. až 5. července 2020 Nový termín: 1. až 4. července 2021
colours of Ostrava Místo: Dolní oblast Vítkovice, Ostrava Původní termín: 15. až 18. července 2020 Nový termín: 14. až 17. července 2021
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz