Nabízejí nízkou spotřebu, dobrý pocit z ochrany životního prostředí a extrémně vysokou kvalitu dílenského zpracování. Prvním masově prodávaným hybridem byla Toyota Prius, po ní Toyota vybavila hybridním pohonem i vozy své prémiové značky Lexus, následovaly Honda a Ford a zdá se, že se brzy dočkáme i u dalších výrobců, například Mercedesu. Energetický trn z paty lidstvu sice nevytrhnou, ale aspoň tolik nezhoršují už tak narušené životní prostředí. Přes všechny klady ale hybridní automobily prodejní rekordy netrhají.
Velký úspěch zažily hybridy v první vlně zájmu, když si prius kupovaly americké herecké hvězdy, například Cameron Diazová či Brad Pitt, které na nějaký ten dolar nehleděly. Následné prodeje už ale narazily na tvrdou realitu. Prius stojí zhruba stejně jako octavia s naftovým motorem, jenže škodovka je větší a má o více než sto litrů objemnější zavazadlový prostor. Úsporné turbodiesely od Volkswagenu navíc priusu konkurují i spotřebou, takže zákazník v hybridu získává navíc „pouze“ technologie.
U lexusu už ale cenová politika stojí poněkud jinak. Vůz s hybridním systémem pohonu je dražší než totožný klasický sedan pouze o pětatřicet tisíc a navíc jde lexus cenou ostře i proti konkurenci německých sedanů. Ve výsledku lze hybrid pořídit za stejné peníze jako běžné BMW řady 5, ovšem s výhodou poloviční spotřeby při stejném výkonu. A to už je argument, na který slyší i bohatší zájemci o vozy této kategorie.
Koncepce lexusu je klasická, motor umístěný vepředu pohání zadní kola. GS 450h je takzvaný plný hybrid, což znamená, že může být poháněn i samostatně elektromotorem bez použití benzinového agregátu. Celek dává řidičovi k dispozici úctyhodných dvě stě padesát kilowattů výkonu. A to vše za méně než deset litrů na sto kilometrů.
Na přístrojové desce vozu chybí otáčkoměr, který je nahrazený měřičem aktuálně používaného výkonu. Ten spolupracuje s multifunkčním displejem zobrazujícím toky energie od obou motorů k akumulátoru a poháněným kolům.
Na lexusu je skvělé, že v něm hybrid nepoznáte. Například vejčitý aerodynamický design a ukrytá zadní kola priusu přímo křičí, že základním parametrem automobilu je úsporný provoz. Jenže takové linie se nemusejí líbit každému a v segmentu konzervativních manažerských vozů, do nichž GS patří, to platí dvojnásob. Stačí vzpomenout, jaký rozruch způsobil design poslední generace vozů BMW. Až pohled do kufru ukáže, co se pod kabátem lexusu ukrývá. Akumulátor bohužel potřebuje hodně místa, ubírat v prostoru pro cestující je u vozů vyšší třídy nemyslitelné, takže výsledkem je necelých tři sta litrů na zavazadla. A to je málo.
V interiéru převažuje dřevo, kůže a chrom. Komfortní vyhřívané a odvětrávané sedačky dobře drží tělo, na pohodlí si nemohou stěžovat ani cestující vzadu. U středového panelu si výtku zaslouží jen výklopná destička s ovladači zrcátek, víka nádrže a podobně. Najít titěrná tlačítka při soustředění na jízdu je asi tak pohodlné jako psát SMS za běhu.
Po nastartování je – ticho. Motor neuslyšíte ani při otevřených dveřích. Prostě proto, že neběží. Po sešlápnutí plynu se vůz neslyšně rozjede a displej informuje, že spalovací motor stojí a k pohonu se využívá elektřiny. Tříapůllitrový šestiválec se probudí, až když na plyn přitlačíte nebo překročíte rychlost padesáti kilometrů v hodině. Zadupnutí pedálu do podlahy spustí pravé rodeo. Ukazatel výkonu vystřelí k maximální hodnotě čtvrt megawattu, rychlost se za tři vteřiny dostane za městský limit a za další tři i za ten mimoměstský. Maximálka dvě stě padesát – a stále ticho. I při nejvyšších rychlostech si můžete vychutnávat naprosto dokonalý soundsystém, a když za jízdy sundáte nohu z plynu, můžete přitom na displeji sledovat, jak se dobíjí akumulátor.
Takový vůz rozhodně stojí za úvahu, navíc okořeněnou motivací nízké spotřeby, jaké německé vozy, které nástup hybridních technologií promeškaly, prostě nemohou při takovém výkonu dosáhnout.
Lexus GS 450h
Motor: zážehový šestiválec, elektromotor
Objem: 3456 cm3
Maximální výkon: 250 kW (340 PS)
Převodovka: automatická E-CVT s plynule měnitelným převodovým poměrem
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,9 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 9,2/ 7,2 / 7,9(l/100 km)
Cena: 1 679 000 Kč, testovaný vůz 1 996 000 Kč
Klady:
+ nízká spotřeba a emise
+ dokonalé odhlučnění
+ aerodynamika
+ úroveň výbavy
Zápory:
- rozmístění některých ovladačů
- malý zavazadlový prostor