Lexus LS 600h v provedení Long představuje v současné době nejluxusnější plně hybridní vůz na trhu. Jeho spalovací motor 5,0 l V8 je doplněn výkonným elektromotorem a dohromady by tato dvojice měla řidiči zprostředkovat výkon na úrovni dvanáctiválcového šestilitru. Ve skutečnosti jsou dynamické parametry automobilu při srovnání s konkurenty BMW 760 iL a Mercedes S 600 L nejslabší, oba německé vozy jej předčí ve zrychlení a jsou lehčí. Na druhé straně ale Lexus spotřebuje v kombinovaném režimu o pětačtyřicet procent paliva méně a v čistě městském provozu je dokonce o dvě třetiny úspornější.
V letošním roce doznal model LS faceliftu a změny, kterými prošel, jsou ku prospěchu věci. Z hlediska designu se pouze nevýrazně proměnila čelní maska a pár dalších detailů, ale to podstatné se dělo uvnitř. Interiér, jehož prostornost je i na poměry své třídy nezvykle velká, dostal upravené přední sedačky s vylepšeným bočním vedením. Masážní „křesla“ vzadu jsou již dvě, na rozdíl od původního jediného, a to při zachování celkových pěti míst. Obrazovka multimediálního systému se přesunula ze stropu mezi sedadla řidiče a spolujezdce. To odstranilo problém se špatným výhledem dozadu v době, kdy pasažéři zrovna sledují svůj oblíbený film. Klasické budíky s ukazateli otáček a rychlosti pak nahradil velkoplošný displej. Ještě podstatnější změny se však udály v systému pohonu. LS je nyní vybaven novým režimem Eco, který šetrnějším nastavením klimatizace a zesíleným dobíjením spoří více paliva. Menší baterie při větší kapacitě znamenají také větší kufr a vylepšené pneumatické odpružení nyní dává smysl i volbě jízdního režimu v komfortním, nebo sportovním módu. Dříve velmi měkké auto ve sportovním nastavení doopravdy ztuhne a nejsou mu cizí ani okresní silnice, na něž se předchozí LS moc nehodil. Není však důležité taxativně vyjmenovávat všechna vylepšení. Podstatné je, jak to jezdí.
Po nastartování není slyšet motor ani při otevřených dveřích. Se sešlápnutím plynu se auto neslyšně rozjede a displej informuje, že spalovací motor stojí a k pohonu se využívá elektřiny. Pokud ale poněkud přitlačíte na plyn nebo překročíte rychlost čtyřicet kilometrů v hodině, přidá se i osmiválec. Zadupnutí pedálu do podlahy pak spustí pravé rodeo. Rychlost je za dvě vteřiny za městským limitem a za další tři a kousek i za tím dálničním. Chvíle klidné jízdy při odstavení plynu umožní řidiči na displeji sledovat, jak se dobíjí akumulátor, myšlenky zalétnou i ke spotřebě. V řeči čísel jde zhruba o 11 litrů benzinu na sto kilometrů v kombinovaném režimu včetně vyzkoušení hladiny hluku při maximální rychlosti 250 kilometrů za hodinu (ve voze je ticho), a tedy bez zvláštní snahy o jízdu s lehkou nohou. Po většinu následného poskakování v koloně se spalovací motor ke slovu nepřihlásí a vůz pohání čistě jen elektřina. Pokud nastavíte adaptivní tempomat a necháte vůz jet, sám si přibrzdí i zastaví, pokud je to nutné, a pouze lehký dotek plynového pedálu zajistí, že auto aktivuje elektromotor a pokračuje v jízdě zcela potichu. Lexus toho dosahuje jednak vynikající aerodynamikou a také elektronickým systémem, který snímá zdroje nežádoucího hluku a z devatenácti reproduktorů vysílá nasnímané zvuky v protifázi. Výsledkem je jejich vzájemné vyrušení a ticho. Bedny ale dokážou kromě navození klidu i pořádně rámusit. A to, že vůz umí sám zaparkovat pomocí kamery a ultrazvukových senzorů, přičemž od řidiče vyžaduje nedotýkat se volantu, je už dnes přece samozřejmost.
Lexus LS 600h L
Motor: zážehový osmiválec (+ elektromotor)
Objem: 4696 ccm
Maximální výkon: 327 kW (včetně elektromotoru)
Převodovka: automatická E-CVT s plynule měnitelným převodovým poměrem
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,3 s
Spotřeba (kombi): 12 l/100 km
Cena: testovaný vůz 3 559 000 Kč
KLADY
- nízká spotřeba
- nízké emise
- dokonalé odhlučnění
- aerodynamika
- úroveň výbavy
ZÁPORY
- rozmístění některých ovladačů