Menu Zavřít

Ticketmaster moc nefrčí

29. 8. 2006
Autor: Euro.cz

Obří společnost si bere na mušku stále populárnější webové obchodníky

Zach Nelson, generální ředitel dodavatele softwaru NetSuite, nemá moc času na zábavu. Když ale hodlá jít na takový koncert, jaký měl například loni rapper Snoop Dogg v Las Vegas, chce dobrá místa. Nelson se ani nesnaží kontaktovat firmu Ticketmaster. Naloguje se rovnou na stránku StubHub.com, otevřený trh, kde fanoušci, amatérští spekulanti a zprostředkovatelé prodeje vstupenek nabízejí lístky za cenu, jakou jim kupující zaplatí. Nelson si vybere místa, s potěšením je uhradí a má vystaráno.
Miliony dalších to dělají také tak, a proto se vynořil a každý rok zdvojnásobuje svou velikost online trh s obtížně dostupnými vstupenkami představující dvě miliardy dolarů. Většina této činnosti se odehrává na stránkách internetových aukčních síní eBay a StubHub, kde může kdokoli nabídnout vstupenku na jakoukoli akci a kdokoli si ji může koupit. Jiné rychle rostoucí podniky jako RazorGator, TicketsNow a TicketLiquidator slouží víc zprostředkovatelům prodeje vstupenek.
Z toho nemá žádnou radost Ticketmaster, titán tradičního prodeje lístků. A klade tvrdý odpor. Rozšířil svou novou prodejní stránku TicketExchange o koncerty a další akce, čímž vznikl přímý konkurent stránek společností eBay, StubHub a dalších. Na jaře zahájila divize společnosti InterActive Barryho Dillera v některých státech USA lobbistickou kampaň, aby legislativa prohlásila online nákup a prodej vstupenek i za pouhý dolar nad nominální hodnotu za nezákonný, pokud ho tým nebo pořadatel nebudou mít pod kontrolou a nebudou mít podíl z výnosů. To by mohlo být výhodou pro firmu Ticketmaster, která má hodně takovýchto obchodů a uzavřela exkluzivní dohody asi se 44 profesionálními týmy o prodeji sezónních vstupenek na stránce TicketExchange. Firma Ticketmaster dokonce zašla tak daleko, že „rušila“ vstupenky, jež byly opětovně prodávány na stránkách, jako eBay a StubHub, tak, že zneplatňovala čárový kód.
Stejně zlomyslná je slovní válka. Na domovské stránce TicketExchange je odkaz tohoto znění: „Podfoukl vás překupník? Klikněte sem a sdělte nám, co se stalo. Možná, že vám pomůžeme.“ Vyzývá fanoušky, aby podrobně vylíčili, co je potkalo, a pod titulkem „Kde jste nakoupili?“ nabízí možnosti zahrnující eBay, StubHub, Craigslist, TicketsNow, RazorGator a běžného „pouličního překupníka“. Je tam políčko, které zaškrtnete, když jste ochotni mluvit s tiskem. David Lord, šéf firmy RazorGator, se proti tomu hlasitě ohrazuje: „Loni jsme prodali deset procent vstupenek na finále amerického fotbalu a neměli jsme ani jeden falešný lístek.“

MM25_AI

MARŽE NEMARŽE

Pominou-li se všechny floskule, pak vlastně vyvstane spor o to, zda se vstupenka na koncert nebo sportovní klání podstatně liší od jiných druhů zboží, které lidé mohou kupovat nebo prodávat online. Sean Moriarty, prezident Ticketmaster, tvrdí, že hájí zájmy zákazníků: stadionů, koncertních síní, pořadatelů a týmů. Ti riskují velké peníze, aby uspořádali nějakou akci, a v podstatě nechávají na stole miliardy, když jiní lidé opětovně prodávají ta nejlepší místa za vyšší ceny. Moriarty uvádí, že by fanouškům mělo být umožněno kupovat a prodávat vstupenky, ale s omezeními – podobnými těm, která platí v obchodování s akciemi. „Když tým nebo pořadatel chce, aby se jeho produkt prodával za určitých podmínek, měl by mít právo je stanovit,“ konstatuje Moriarty.
Obchodníci nemají o ochranu marží týmů a pořadatelů žádný zájem: jejich zákazníky jsou fanoušci a spekulanti. Ačkoli se vstupenky často prodávají za víc než nominální hodnotu, neděje se tak vždycky. Obchodníci zastávají názor, že když se kupujícím umožní, aby viděli stovky vstupenek na nějakou akci na jedné obrazovce místo toho, aby jednali s místním zprostředkovatelem nebo překupníkem z parkoviště, donutí spekulanty, aby si vzájemně konkurovali.
V očích nových prodejců představuje firma Ticketmaster prostě jen další zavedené odvětví, které se snaží hájit své území. Pro zakladatele a ředitele firmy StubHub Jeffa Fluhra, který službu rozjel před šesti lety na koleji obchodní fakulty Stanfordovy univerzity, je výsledek nevyhnutelný. Poukazuje na to, že snahy firmy Ticketmaster přechytračit legislativu dosud vyšly naplano.
Mezitím se stránka firmy StubHub rozrostla a stala se druhou největší aukční stránkou na opětovný prodej vstupenek po síni eBay. Přes tuto stránku získalo vstupenky přes tisíc fanoušků na vystoupení Madonny 6. června v Madison Square Garden v New Yorku. Fluhr popichuje: „Firma Ticketmaster si to zavinila sama.“

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?