Menu Zavřít

TikTok má už tři miliardy stažení. Počtem uživatelů dohání Facebook, který připravuje nové bonusy

16. 7. 2021
Autor: Pixabay
  • Čínská sociální síť TikTok překročila hranici tří miliard stažení, což se kromě mobilních her zatím podařilo pouze aplikacím, které patří pod Facebook

  • Platforma pro sdílení videa slaví úspěch hlavně mezi nejmladší generací a v posledním roce její popularita prudce vzrostla

  • Facebook do příštího roku podpoří své tvůrce obsahu až miliardou dolarů

  • Další sociální sítě, jako jsou YouTube a Instagram, tvoří funkce, které kopírují krátké nahrávky na TikToku


Dlouhodobě nejpopulárnější sociální síť Facebook, pod kterou spadají i platformy Instagram, Messenger a WhatsApp, se začíná bát o své monopolní postavení na trhu. A právem. Čínská síť pro sdílení krátkých hudebních videí TikTok nedávno překonala milník tří miliard stažení. Na taková čísla se zatím dostal mimo herních aplikací jedině zmiňovaný Facebook a jeho filiálky. Podle agentury Reuters Facebook v reakci na úspěch TikToku věnuje do konce příštího roku tvůrcům obsahu miliardu dolarů (21,5 miliardy korun), aby mu pomohli obhájit vedoucí pozici mezi sociálními sítěmi.

Gigant Marka Zuckerberga očividně není jediná sociální síť, bez které lidé nedají ani ránu. Podle webu Sensor Tower dosáhl TikTok tří miliard instalací jako pátá aplikace, která neslouží k hraní her. Platforma od ByteDance má za sebou plodný rok. Prosperuje mimo jiné díky lockdownům, které připoutaly lidi na celém světě k obrazovkám mobilů. Jelikož se diváci neměli jak zabavit, a protože většina videí na síti vzniká doma, zažila aplikace boom popularity. Sociální síť nabírá uživatele od svého vzniku v roce 2016 a za pět let vytvořila úplně jiný druh zkratkovité digitální kultury, než na jakou jsme byli zvyklí od konkurenčních platforem. Z TikToku se zrodila nová skupina influencerů, kteří vydělávají obrovské sumy peněz na základě pár sekundových vtipných skečí. U nás  dokonce vystupují v reality show Like House. Sociální síť je oblíbená hlavně mezi teenagery, kteří spadají do takzvané generace Z.

Konkureční boj

Navzdory pokusům americké a indické vlády o zákaz čínské aplikace počet jejích uživatelů stále roste, v první polovině letošního roku se častěji než TikTok stahovaly pouze mobilní hry. Po sedmi letech se tedy ke čtyřem aplikacím, které prorazily hranici tří miliard stažení, přidává pátá. Hudební platforma rovněž vydělala více než 2,5 milionu dolarů (54 milion korun) v hrubém, což se doteď kromě koncernu Facebook dařilo pouze YouTube, Tinderu, Netflixu a Tencent Video. Stále se zrychlující vzestup TikToku znamená zostření konkurenčního prostředí mezi jednotlivými aplikacemi, které přidávají do svých balíčků služeb možnost nahrávat krátká videa.

Hodně, nebo málo? Čínské hospodářství vzrostlo ve druhém čtvrtletí „jen“ o 7,9 procenta, celoroční cíl ale země zřejmě splní
Přečtěte si také:

Hodně, nebo málo? Čínské hospodářství vzrostlo ve druhém čtvrtletí „jen“ o 7,9 procenta, celoroční cíl ale země zřejmě splní

Na Instagram přišlo po funkcích stories a IGTV vylepšení Reels, které slouží právě pro sdílení jednoduchých nahrávek. Facebook se rozšířil o místnost Facebook Watch a YouTube přidává funkci Shorts. Nové uživatele se snaží přitáhnout i Snapchat.

Facebook jako takový stále vede v počtu aktivních uživatelů, hlásí jich 2,85 miliardy měsíčně, zatímco na TikTok se za stejnou dobu podívá „jen“ 732 milionů lidí. Aby svoji pozici upevnil, dá těm tvůrcům obsahu, kteří překročí určitý počet zhlédnutí, bonus v podobě finančního programu. Facebook si chce své celebrity udržet pomocí vyšších výdělků, které se budou týkat i influencerů z konkurenčních sítí – z YouTube a TikToku. Zatím bude rozdávat bonusy pouze za nové pozvánky, protože streameři her a jiní autoři videí dostávají na svých domovských platformách „výplatu“ za počty sledujících nad určitý limit nebo za kladné hodnocení od fanoušků. Sledující mohou na Facebooku tvůrcům videa rozdávat hvězdy, podle kterých se pak určuje výše jejich zisku.

Čínská sociální síť slibuje svým influencerům poskytnout v průběhu tří let dvě miliardy dolarů (41 miliard korun). Snapchat dříve platil internetovým celebritám dohromady milion dolarů za každodenní sdílení krátkých videí skrz svůj portál. Další peníze na podporu tvůrců sype do programu Spotlight. Instagram pro změnu bude přispívat na tvorbu Reels.

Budoucnost je TikToku je zatím nejistá, protože Facebook využívá hlavně starší generace, zatímco mladí preferují videoplatformu. Navíc se objevují další alternativy k aplikaci, jako je Kwai nebo Moi.

MM25_AI

TIP: Jak zrušit účet na TikToku

  • Našli jste v článku chybu?