Z trůnu se TikTok snaží sesadit řada konkurentů, například nová platforma Byte, jíž v lednu spustil jeden ze zakladatelů zmíněného Vinu Dom Hofmann.
Byte, který stojí na základech Vinu, si během několika prvních týdnů stáhlo více než 1,5 milionu uživatelů, což se dá považovat za skvělý start, ale to nejtěžší ho teprve čeká. Konkurenční TikTok totiž aktuálně přepočítává více než miliardu uživatelů a jeho popularita strmě roste zejména mezi mladými.
Čínský hegemon táhne především díky tomu, že kromě sdílení až minutových videí nabízí i široké možnosti jejich úpravy a přidávání různých efektů. Navíc má smlouvy s řadou hudebních vydavatelství, takže umožňuje natáčení tanečních nebo hudebních „lip sync“ klipů. Tohle všechno zatím Hofmannově síti chybí.
Na druhou
stranu by ale mohl postupem času oslovit populární osobnosti a přetáhnout je
z jiných platforem. Zpočátku jim totiž nabídne stoprocentní podíl na
tržbách z reklamy a postupem času přejde na model sdílení příjmů, který
tvůrcům nabízí ostatní služby. I pak by ale měla jít větší část tržeb do kapes
výrobcům obsahu.
Firmám
nenabídne Byte klasické reklamy před začátkem videí, jak to dělá například
YouTube, ale umožní jim tvorbu vlastních videokampaní. Možnost už využila třeba
společnost Nike, která do šestisekundových klipů obsadila populární sportovce.
TikTok válí
Popularita TikToku strmě roste i v Česku. Podle průzkumu České děti v kybersvětě ho používá téměř třetina dotázaných dětí a z tvůrců, kteří na síti vystupují, se postupně stávají hvězdy. Naproti tomu rodiče oblíbenou platformu svých dětí zatím téměř neznají.
Z Čechů je
na čínské síti populární například Ondy Mikula, jehož na sociální síti sleduje
už více než 4,5 milionu uživatelů. Na TikTok se postupně přesouvají i tvůrci
YouTube videí. „TikTok jsem si vybral pro jeho trendovost. Je to něco, kde
nejsou rodiče, tudíž je to pro děti dost atraktivní,“ vysvětlil youtuber Lukáš
Fritscher, který vystupuje pod přezdívkou Lukefry.
Vlastníkem
sociální sítě TikTok, která vznikla v roce 2017, je čínská firma
ByteDance. Ta se řadí k nejhodnotnějším start-upům na světě. Globální
expanzi urychlila díky akvizici americké aplikace Musical.ly.
Aplikace Vine začala fungovat v roce 2013. Postupně ji ale
z trhu vytlačily další služby, až se její majitel Twitter rozhodl, že
s ní udělá pouhý archiv videí.