Podnikatelé jsou často neustálým zdrojem nápadů a permanentně vidí příležitosti, kam svůj business posunout. Jenže právě to může být i příčinou toho, proč mnoho jejich slibných projektů krachuje. Všichni to známe.
Plánujeme, co dělat, čas, kapacity, zdroje, plánujeme, z čeho své záměry financovat. Pak ale dostaneme, neplánovaně, nabídku na účast v něčem, co je sice trochu mimo to, na co jsme se chtěli nejvíce soustředit, ale je to tak dobré, že nejde říci ne. V tomto okamžiku zpravidla bere snaha firmu řídit dlouhodobě, systematicky a efektivně za své. Termíny rozpracovaných projektů se protahují, finance ubývají, na stole jsou polovičatá kompromisní řešení, abychom vše alespoň spustili či udržovali při životě. Na detaily není čas.
Firma, která se ocitne v takové situaci, má problém. Není jasné, co jsou její dlouhodobé cíle, priority, v čem spočívají její hlavní konkurenční výhody. Jinými slovy – není strategicky řízena. Důsledkem jsou nejednotné a roztříštěné aktivity, které se vzájemně nepodporují a nepřinášejí očekávaný zisk. Řešení je jediné – stanovit strategii a držet se jí. Je nutné soustředit se jen na ty aktivity, které vedou k dlouhodobým cílům, někdy i za cenu toho, že zamítnete slibné příležitosti, které se občas vyskytnou, ale do strategie nezapadají. Přijatou strategii je třeba systematicky implementovat a kontrolovat její naplňování včetně toho, že ji v případě nepřijatelných odchylek přehodnotíme.