Architektura
Čínská televize musí šetřit
Olympiáda v Řecku sotva skončila a v Číně již naplno běží přípravy na tu další. Jednou z ambiciózních staveb plánovaných k dokončení v roce 2008 mělo být nové ústředí Čínské centrální televize (CCTV) podle návrhu holandského architekta Rema Koolhaase a jeho studia Office for Metropolitan Architecture. Projekt se však prozatím přinejmenším odkládá.
Koolhaasův návrh osmdesátipatrového „zalamovaného“ mrakodrapu byl vybrán před dvěma lety v mezinárodní soutěži; Koolhaas dal tomuto projektu přednost před účastí v soutěži na zástavbu newyorského Ground Zero. Stavba měla sahat do výšky 230 metrů a měla být nejvyšší budovou v Pekingu. Celkové náklady byly odhadovány na 600 milionů eur.
Vysoká cena je patrně hlavním důvodem, proč ze stavby nakonec nejspíš sejde. Podle zprávy agentury Reuters se proti ní postavil čínský premiér Wen Ťia-pao, který projekt označil za mrhání veřejnými prostředky. Čínská vláda má rovněž obavy z přehřátí ekonomiky a z příliš rychlého stavebního boomu posledních let. Takto nákladnou investici považuje v danou chvíli za nevhodnou.
Více o projektu na internetové adrese www.oma.nl.//
Umění
===== Prsatice od Sutnara =====
Do 19. září probíhá v Norimberku repríza výstavy Ladislava Sutnara, která byla loni v létě k vidění na Pražském hradě. Letos na jaře výstavu zhlédli diváci v Curychu, z Německa se pak přesune do Nizozemska. V Rotterdamu bude přístupná od začátku listopadu do půlky ledna příštího roku.
Süddeutsche Zeitung výstavě věnovaly článek s poněkud zavádějícím titulkem Das Busenwunder vom „Bauhaus“. Slovo Busenwunder v doslovném překladu znamená prsatý zázrak. Autorka článku patrně chtěla vyzdvihnout Sutnarovu volnou malířskou tvorbu, která je poněkud ve stínu jeho prací na poli designu, typografie a reklamní grafiky. Zvolené označení se pro Sutnarovy popartové Venuše bezpochyby skvěle hodí.
Otec moderního designu - nadepsal svou recenzi list Amberger Zeitung. Oba texty se nicméně shodují v kladném hodnocení výstavy. Sutnar je střídavě nazýván průkopníkem informačního designu, člověkem, který předběhl svou dobu, či rovnou géniem.
(Následující reprodukce naleznete v tištěné verzi magazínu E8.)
Venuše „Veskrze americká“ (1968)
akryl na masonitu, sbírka Radoslava L. a Elaine F. Sutnarových
Venuše (kolem 1966)
malba temperou na papíru, archiv Radoslava L. Sutnara
Design
===== Češi to zabalili =====
V pražské galerii Design centrum je do konce září k vidění výstava Inspirace, Experiment, Vize, na které se představují mladí designéři z českých výtvarných škol. Jedná se především o studenty ateliérů designu obuvi a oděvního výtvarnictví. Součástí výstavy jsou práce vzešlé z workshopu Tolerance materiálu II a z mezinárodní soutěže Mladý obal 2004.
Soutěž Mladý obal se letos konala již podeváté. Oproti minulým ročníkům přibylo zahraničních účastníků: porota vybírala z 370 prací, které zaslali studenti a mladí designéři z dvanácti zemí světa. Spektrum přihlášených obalů bylo velice široké - od krabic na bonbony přes obaly na žárovky až po sáček na psí exkrementy.
První cenu v kategorii vysokých škol získal Yamada Sakiko z Kanady za víceúčelovou papírovou kapsu na ukládání drobných předmětů. Většinu z dvanácti udělených cen si rozebrali zahraniční účastníci. „Jako bychom spali zakleti v nehybnosti v očekávání kouzelného prince. Ten se však nedostaví, neboť pohádkám je v této zemi konec. Musí přijít větší touha po vítězství, větší odvaha být na vítězství připraven,“ okomentoval výsledky soutěže ředitel Design centra Karel Kobosil.
Inspirace, Experiment, Vize
Design centrum České republiky
Jungmannova 30, Mozarteum, Praha 1
do 30. září, otevřeno pondělí až pátek 10-18 hod.