Menu Zavřít

Tipy E8 ve stylu

24. 6. 2005
Autor: Euro.cz

Manýra modernismu • Jak malý je necesér? • Rodinné fotoalbum • Puntík jako pochvala

Umění

Zářivě zelená melancholie

Jako svou druhou letošní výstavu připravila Galerie Rudolfinum retrospektivu švýcarské umělkyně se slovansky znějícím příjmením Štrba. Fotografka Annelies Štrba našla své téma v „portrétování“ vlastní rodiny, v osobité výpovědi o prchavých okamžicích života svých dětí a blízkých. Doplněk k těmto rodinným snímkům tvoří pouze záznamy z umělčiných cest po světě, zejména obrazy anonymních domů a zákoutí ve městech, která navštívila.

Námětem se sice její snímky mnohdy příliš neliší od banálních obrázků z rodinných alb, jejich vyznění je ale jiné. Autorka svými fotografiemi, či přesněji jednotlivými „videostills“, neboť v posledních letech vyměnila fotoaparát za videokameru, počítačově manipuluje, pohrává si s jejich ostrostí i barevností a transformuje je do podoby velkoformátových pestrobarevných obrazů. Jakkoliv si libuje až v jedovatě zářivých barvách, působí ve výsledku velice snově a melancholicky.

Výstava Annelies Štrby je koncipovaná jako průřez celou její tvorbou od nejstarších černobílých fotografií z poloviny 70. let až po současnost. Podstatnou částí výstavy jsou také dva soubory videofilmů, promítané ve dvou více než hodinových blocích dvakrát denně.

Annelies Štrba Galerie Rudolfinum
do 28. srpna, www.galerierudolfinum.cz

Móda

Od hada po pudřenku

Pátým rokem nabízí pražská prodejna Antic Aura zákazníkům návrat do časů první republiky. Výstavy obrazů, nábytku, šperků, keramiky, skla, lamp či lustrů mají především navodit pohodu 20. let minulého století.

Na letošní léto Antic Aura uspořádala výstavu kabelek. Sešlo se jich přes stovku: některé jsou zapůjčené od sběratelů a jiné nabízeny i k prodeji. Elegantní kousky z období kolem roku 1880 nosily do společnosti už naše prababičky, zatímco kabelky z kvalitních kůží, například krokodýlích nebo hadích, připomínají věk charlestonu. Mezi exponáty se kromě klasiky ale najdou i kuriozity: například kabelka z kovu a kůže, která v sobě skrývá malý necesér a obsahuje pouzdérko na cigarety, vizitkovník a malou pudřenku - přičemž její velikost je pouhých 7 x 9 x 3 centimetry.

Antic Aura Vyšehradská 27, Praha 2
od června do konce srpna

Architektura

Živé a mrtvé domy

Architektonická ročenka 2003–2004 je již pátou v řadě. Autorem letošního výběru necelé třicítky realizací byl ústecký architekt Jan Jehlík. Oproti minulým ročníkům se ve větší míře soustředil na rodinné domy, které tvoří polovinu představovaných staveb. Sympatické je, že nejde jen o luxusní vily; nalezneme zde i domy, u kterých náklady na realizaci nepřekročily tři miliony korun.

„Není to nějaké Grand Prix, ale výběr dobrých – možná výborných – staveb, viděných očima jednoho architekta,“ říká Jehlík. „Hledal jsem domy, které by na mě nějak působily. Fotky možná ne vždy odpovídají tomu, co jsem tam cítil, ale mohu říct, že za výběr hluboce ručím. Nejsou tam naopak některé domy, které sice prošly časopisy, ale které mě při návštěvě nijak nezaujaly. Tento typ exkluzivní architektury, dělané jen na oči, mě neskutečně dráždí. Baráky nejsou na to, aby se na ně dobře koukalo, ale aby se v nich dobře bydlelo, aby dobře fungovaly ve městě, v krajině.“

Každý z architektů, kteří byli dosud sestavením ročenky pověřeni, k úkolu přistoupil jinak. Jehlík se jako první odhodlal i k tomu, že u každé stavby stručně vysvětluje, proč ji vybral. V předmluvě nazvané Živé a mrtvé domy se zabývá rozporem mezi moderní architekturou a obecným stavěním a paradoxem, že i tvůrčí architekti ve snaze po formální vytříbenosti nakonec často dospívají k podobné uniformitě a bezduchosti, jakou se vyznačuje katalogová výstavba.

Nově je na závěr zařazena dvojice rozhovorů: s historikem architektury Rostislavem Šváchou a povídání architekta Petra Pelčáka s jeho zahraničními kolegy Ivanem Reimannem a Waltrem Zschokkem. Přílohou je navíc samostatný sešit rozhovorů filozofa Petra Kratochvíla s devíti předními českými architekty.

Často se vracejícím tématem ročenky i přiložených rozhovorů je pocit, že modernistická estetika v současné architektuře je pouhou vyprázdněnou manýrou. Podle Petra Malinského neofunkcionalistické vilky dnes často fungují jen jako symbol společenského vzestupu, další krok na cestě, která před pár lety vedla k budování kolonií rodinných domů ve stylu podnikatelského baroka. Cestou z této situace by podle oslovených architektů měla být ani ne tak vizionářská architektura jako větší odvaha k hledání vnitřní podstaty.

Jan Jehlík: Česká architektura 2003 – 2004 Prostor – Architektura – Interiér – Design
Cena: 600 Kč

Design

Univerzální zákazník je mrtev

Prestižní ocenění Red Dot Design Award za letošní rok budou předány na slavnostním ceremoniálu v Essenu v pondělí 4. července. O červený puntík za špičkový design se ucházelo přes 1800 výrobků v jedenácti různých oblastech – od kuchyňského vybavení až po šperky a módní doplňky. Porota ocenila 421 výrobků, z toho 33 cenou nejlepší z nejlepších, udělovanou za výrazně inovativní přínos.

Podle organizátorů se potvrzuje trend směrem k prohlubující se individualizaci. Místo fiktivního univerzálního zákazníka se designéři stále více zaměřují na přesněji definované cílové skupiny s jejich osobitými přáními a potřebami. „Úroveň designu neustále roste, a to nejen v cenově nejvyšším segmentu, ale konečně i u výrobků pro masový trh,“ tvrdí Peter Zec, prezident Design centra Severního Porýní–Vestfálska, které cenu uděluje.

Ocenění Design team roku 2005 získali designéři firmy Adidas vedení Michaelem Michalskym. Podle Zece si Adidas ocenění zaslouží za svou jednotnou designovou strategii, která v sobě skvěle spojuje požadavky vysoké profesionální kvality a stylu. Firma ročně představuje na pět set nových modelů, které jsou nabízeny ve třech základních kolekcích: Sport Heritage (móda pro mladé), Sport Performance (sportovní vybavení) a Sport Style (exkluzivní módní řada připravovaná ve spolupráci s japonským návrhářem Johjim Jamamotem).

FIN25

V minulých letech ocenění Red Dot Design team roku získali například designéři společností Nokia, Apple, Festo nebo Sony. Loni si titul odneslo italské designérské studio Pininfarina, které je známé hlavně svou spoluprací s firmou Ferrari.

Red Dot Design Award Oceněné výrobky jsou představovány na www.red-dot.org.

  • Našli jste v článku chybu?