Menu Zavřít

Tipy E8 ve stylu

28. 1. 2005
Autor: Euro.cz

Kdepak kubista, Vídeňák! • Neveselá poušť na severu • Plakát vyrytý do kůže

Užité umění

Zpátky k Vídni

Zatímco v Praze secese znamenala nespoutané orgie zdobnosti, ve Vídni byla spíše synonymem jednoduchosti a uměřenosti. Tuto u nás dosud přehlíženou tvář secesního užitého umění se snaží představit výstava Vídeňská secese a moderna 1900-1925.

Podle organizátorů jde o vůbec první výstavu, která si vlivů Vídně na české prostředí všímá. Je svým způsobem absurdní, že se halasně hlásíme k Pařížanu Muchovi, ale o významných českých Němcích v naší tehdejší metropoli nevíme skoro nic. Nějakou osobní vazbu k Českým zemím přitom mělo mnoho představitelů vídeňské secese. Jak koneckonců praví stará moudrost: Každý správný Vídeňák má českou babičku. Na Moravě či ve Slezsku se narodili kupříkladu architekti Adolf Loos, Josef Maria Olbrich či Josef Hoffmann, abychom uvedli alespoň ty nejslavnější.

Jedním z nejzajímavějších momentů výstavy je zařazení váz a dóz od Pavla Janáka bok po boku s výrobky Wiener Werkstätte. Janák, žák Otto Wagnera, nejvýznamnějšího rakouského architekta přelomu 19. a 20. století, se najednou jeví mnohem více jako typický „Vídeňák“ nežli představitel českého kubismu, na jehož výjimečnosti si tolik zakládáme. Na jaře by se výstava měla objevit v pražském Obecním domě.

Vídeňská secese a moderna 1900-1925 Moravská galerie - Uměleckoprůmyslové muzeum, Brno
do 27. února; www.moravska-galerie.cz

Fotografie

Sudek smutnící

Dílo Josefa Sudka má onu zvláštní vlastnost, že působí prostě i tajemně zároveň. Člověk nemusí vědět nic o cestách, kterými se moderní fotografie ubírala, aby cítil, že k němu Sudkovy snímky promlouvají. I při opakovaném setkání v nich ale stále zůstává cosi záhadného a nepojmenovatelného. Některá umělecká díla se dají snadno „převyprávět“, ne tak Sudkovy fotografie. Lze o nich dlouze psát a hovořit, ale nakonec je stejně musíte vidět. Nejde totiž o to je pochopit, ale prožít.

Výstava Smutná krajina nabízí setkání se Sudkovými panoramatickými snímky Mostecka. Jde o soubor, který Sudek vytvořil na přelomu 50. a 60. let a který pod názvem Severní krajina připravoval pro knižní vydání. Z publikace však nakonec sešlo - o tom, že budovatelské úspěchy socialistického hospodářství mění severní Čechy v poušť, nebylo záhodno mluvit.

Celý soubor veřejnosti poprvé představila před deseti lety Moravská galerie v Brně, která v roce 1973 získala do svých sbírek maketu nevydané knihy. Sudkovy snímky byly na výstavě konfrontovány s panoramatickými fotografiemi, které ve severních Čechách o třicet let později nafotografoval Josef Koudelka.

Titul nynější výstavy je převzat z rozhovoru, ve kterém Sudek o svých fotografiích říká: „Je to taková přismutnělá krajina. Já nedělám rád veselou krajinu. Protože veselá je furt veselá a furt stejná. Ale smutná má hodně variací. Víc smutná a míň smutná, ještě víc smutná, a s tím se dá něco dělat.“

Josef Sudek: Smutná krajina Pražský hrad - Císařská konírna
do 20. března; www.hrad.cz

Grafický design

Styl = Prd

Největší hvězdou loňského Bienále grafického designu Brno byl jeden z jeho porotců, Rakušan Stefan Sagmeister. O něm a o doprovodné přehlídce jeho prací se v denním tisku psalo víc než o vlastním bienále. Výstavu, která proběhla v létě v Brně, hostí pražská galerie Design centra.

Stefan Sagmeister je považován za jednoho z nejvýraznějších designérů současnosti. Jeho mottem je rovnice „Styl = Prd“. Ve svých pracích tak střídá různé přístupy a nebojí se jít proti zažitým výtvarným pravidlům, myšlenkovým stereotypům ani společenským konvencím. Když například v roce 1999 navrhoval plakát pro svou vlastní přednášku, nechal si jeho text vyřezat do kůže.

MM25_AI

Podstatnou část jeho zakázek dnes tvoří práce pro hudební průmysl. Navrhoval například obal CD Bridges to Babylon skupiny Rolling Stones a vizuální styl stejnojmenného turné. Sagmeister získal řadu mezinárodních ocenění, v roce 2000 mimo jiné hlavní cenu na brněnském bienále.

Stefan Sagmeister: Rebel grafického designu Design centrum ČR - Jungmannova 30, Praha 1
do 11. února; www.designcentrum.cz

  • Našli jste v článku chybu?