Nový stoprocentní vlastnbík firmy se chce více zaměřit na Rusko
Po nastartování vozu Lamborghini se ozve mohutný chrapot dvanáctiválcového motoru. Stačí jen zařadit a s výjimečným zrychlením vyrazit vstříc dálničním kontrolám a radarům. Že Lamborghini je raketa na kolech, se všeobecně ví, méně známé ale je, že tyto slavné vozy mají české zapalovací svíčky „Pro Lamborghini dodáváme speciální svíčky, které se používají v motorech o výkonu přes tisíc koňských sil,“ říká Mojmír Čapka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Brisk. Čapka ke konci července tohoto roku firmu zcela ovládl prostřednictvím vlastní společnosti Brital, která původně patřila třem společníkům a vlastnila 55 procent akcií Brisku. Před třemi lety je ale Čapka vyplatil a začal skupovat akcie Brisku na veřejných trzích. Letos jeho podíl překročil devadesát procent. Na červnové valné hromadě vytěsnil zbývající malé vlastníky, což jej stálo 20 milionů korun. Táborská firma se řadí k největším světovým výrobcům automobilových zapalovacích svíček, dodává předním automobilkám, jako jsou Škoda Auto, Audi, Lamborghini, Volvo, Renault, Mack Trucks, Audi, Opel, Hirth, Limbach, TM Racing, Husquarna, Dacia, Active, Jawa moto, Tatra, Seat a další.
Pětinásobný zisk.
Letos Brisk očekává rekordní ekonomické výsledky. „Výsledky za prvních sedm měsíců jsou na úrovni 115 procent tržeb ve srovnání se stejným obdobím loňského roku a vzrostl také zisk, který činí zhruba 24 milionů korun. Produktivita práce roste 150 procenty z přidané hodnoty, o šest procent se zvýšila i průměrná mzda. Prvních sedm měsíců bylo tedy dobrých, i když úplně spokojený nemůže být člověk nikdy. Ovšem druhá polovina roku bývá pro nás lepší než první. Jak se blíží zima, motoristé v některých zemích jsou zvyklí na předsezonní údržbu. To nám zvyšuje tržby, zejména v říjnu, listopadu a prosinci. Do konce roku bych chtěl dosáhnout v porovnání s loňskem tržeb ve výši 120 procent, tedy zhruba toho, co očekáváme v plánu. Pokud jej splníme, vytvoříme zdroje, které nám umožní uskutečnit plánované investice,“ říká Čapka.
Deset procent do investic.
Změna názvu z Jiskra na Brisk a opuštění značky Pal byly prvními kroky v přerodu státního podniku na moderní společnost. Brisk dnes patří ve svém oboru mezi šest největších firem na světě. „Bez rozsáhlých investic a změn uvnitř podniku by to ale nebylo možné,“ podotýká Čapka. Podnik za posledních deset let proinvestoval zhruba miliardu korun, většinou do vývoje a moderních technologií. „Průběžný každoroční vklad do vývoje společnosti se pohybuje kolem šedesáti až sedmdesáti milionů korun. Ročně tedy dáváme téměř deset procent ze zisku do rozvoje firmy. Tyto investice jsou pečlivě plánované, vkládáme prostředky zejména do zvýšení kapacit a modernizací, což mimo jiné přináší i snížení počtu pracovníků zabývajících se výrobou. Tyto trendy jsou u nás viditelné zejména na tom, že s nárůstem výroby nenarůstá počet zaměstnanců,“ říká Čapka.
Nejen svíčky.
Pro udržení konkurenceschopnosti firma musí neustále vyvíjet nové technologie zapalování. „Mění se výkony i životnost motorů, vývoj v automobilovém průmyslu postupuje velmi rychlým tempem. Sami vyvíjíme nové materiály a také spolupracujeme přímo s automobilkami, například s mladoboleslavskou Škodou. Nově pro ni dodáváme i snímače otáček nebo snímače systému ABS, kterými je vybaven vůz Roomster. V této oblasti očekávám silný růst prodejů. I proto jsme loni přistavili novou halu, rozšířili výrobu a nakoupili technologie pro snímač otáček pro nový koncernový motor VW,“ říká Čapka. Kromě výroby pro současné modely společnost musí své zboží neustále přizpůsobovat moderním trendům, například alternativním palivům. Jako jediná na světě má například v nabídce speciální svíčky se stříbrnými zapalovacími elektrodami, které jsou vhodné pro propan butan a zemní plyn, tedy ekologická paliva pro nejbližší budoucnost. „Zachytili jsme trend ekologických pohonů a zejména na ně se v budoucnu zaměříme,“ dodal Čapka. Firma má vlastní zkušebnu, do níž investovala dle slov ředitele nemalé prostředky, které se rychle vracejí i proto, že u ní testuje řada výrobců motorů. Například v chladicí komoře lze prý zkoušet celé auto, od funkce stěračů až po studené starty při minus dvaceti stupních. Na vývoji Brisk spolupracuje v některých oblastech i s konkurencí, což je dle Čapky sice neobvyklé, nicméně prý oboustranně výhodné. „O konkurenčních firmách se vyjadřovat nebudeme,“ říká Pavel Roman, mluvčí společnosti Bosch, jedné z těch, které Čapka jmenoval.
Export dominuje.
Tržní podíl Brisku v Česku dosahuje zhruba třiceti procent. „Jsme doslova proexportní firma, která jen malou část produkce dodává na domácí trh a i tato malá část stačí na více než třicetiprocentní tržní podíl. Dodáváme do šestapadesáti zemí, podíl exportu na naší produkci se pohybuje kolem devadesáti procent,“ říká Čapka. Nechce hodnotit, zda je pro společnost důležitější východ nebo západ. „Každý trh má svoje a důležité jsou všechny. Pokud bych měl přesto rozdělit náš export mezi východ a západ, bude to zhruba půl na půl. Na východě jde zejména o Rusko, Kazachstán, Ukrajinu, kde máme čtyřicet až šedesát procent trhu a všechny východoevropské země, na západě Evropa, Jižní Amerika a Spojené státy. Nejperspektivnější je ale Rusko, kde v Kaliningradu už osm let vlastníme výrobní firmu.,“ dodal Čapka. V době, kdy se Brisk rozhodoval o vstupu do Ruska, byla v zemi hluboká měnová krize a většina firem z ní utíkala, nebo minimálně o odchodu uvažovala. Čapka se naopak rozhodl potíží Ruska využít. „Krize rublu jsme využili mimo jiné i k překonání celních bariér. Rozhodli jsme se zůstat a vytvořit silnou, stoprocentně vlastněnou firmu a využít tehdejších zákonů, které nabízely výměnou za splnění určitých kritérií, jako například zaměstnanost, přidaná hodnota a podobně daňové prázdniny a celní výhody. Během pěti let jsme splnili veškeré podmínky a mohli začít konkurovat jiným dodavatelům, zejména dovozcům,“ říká Čapka. Vyplatilo se to a Brisk má nyní v Rusku velmi dobré jméno. „Naše prodeje se tam pohybují kolem 20 až 24 milionů svíček ročně, což je necelá polovina roční produkce, a máme tam zhruba čtyřicetiprocentní tržní podíl. Země má navíc ohromnou absorpční schopnost, vždyť spotřeba ruského trhu se pohybuje mezi 70 až 120 miliony svíček ročně, a to při dnešní úrovni motorizace, která je zhruba čtyřikrát nižší než v Česko. Navíc srovnání tohoto stavu není otázkou padesáti let, maximálně deseti, a to pro nás znamená obrovský prostor pro další rozvoj. Kromě svíček ale do Ruska dnes už dodáváme i zapalovací kabely, akumulátory, pasty na lepení oken a tento doplňkový sortiment chceme dále rozšiřovat,“ dodal Čapka.
Spokojené okolí
.
„Brisk je jednou z mála firem v Česku, které se mohou považovat za silně inovativní. Podíl zboží s velkou přidanou hodnotou a velkým procentem duševní práce je u nich značný a v budoucnu ještě posílí,“ říká Jiří Kyncl ze Sdružení automobilového průmyslu, jehož je táborská společnost členem. „Jiným velkým pozitivem této společnosti je totiž velmi silný důraz na výzkum a vývoj, který šéf společnosti Čapka akcentuje při každé příležitosti. Jsem přesvědčený, že některé aspekty jeho práce by měli přebírat i manažeři jiných českých firem,“ dodává Kyncl.
Podobně Brisk chválí i šéf českého zastoupení italské firmy TM Racing Josef Kališ. „V závodním sektoru si svíčky Brisk během posledních pěti let vybudovaly skvělou pověst. V soutěžích nezáleží na ceně, jde jen a jen o špičkovou kvalitu, vždyť ušetřená pětistovka může stát tým statisíce. S Briskem jsem naprosto spokojen i vzhledem k aktivní účasti firmy na přípravě strojů nebo ochotě upravovat vlastnosti svíček na požádání. Mimochodem, svíčky Brisk mají už dva tituly mistra Evropy z motokárových závodů,“ říká Kališ.
„Brisk je jedním z našich spolehlivých tradičních dodavatelů, i proto se podílí na Roomsteru,“ konstatuje mluvčí Škody Auto Roman Meliška. „Svíčky Brisk používáme dlouhodobě, kvalitou naprosto vyhovují, a navíc jde o ryze českou firmu,“ přidává se generální ředitel Jawy Vladimír Zasadil.
Euro co nejdříve.
Jako každého velkého exportéra trápí také Brisk neustále posilující koruna. „Kurzový trend z posledních let nám každý rok ubírá kolem 50 až 60 milionů korun. Například letos musíme jenom kvůli kurzovým vlivům ušetřit 60 milionů korun, abychom dosáhli stejných výsledků jako v roce 2005. Musíme šetřit uvnitř firmy, a to vždycky bolí,“ říká Čapka. Firma hledá racionalizace, nové technologie, snaží se přecházet na sortiment s vyšší marží, který je ale náročnější a přináší potřeby dalších nových technologií a investic. „Kdybych se měl rozhodnout teď, bez velkých filozofických nebo politických úvah, bylo by euro okamžitě. Problém je tím výraznější, že zatímco tržby máme z devadesáti procent v dolarech a eurech, nakupujeme za koruny. Naší snahou ale bude, pokud měna setrvá v posilování a do eurozóny nevstoupíme v nejbližší možné době, obracet se na zahraniční dodavatele z eurové nebo dolarové oblasti a nakupovat u nich,“ dodal Čapka.