Menu Zavřít

Tisíc na jednu nádrž

24. 7. 2002
Autor: Euro.cz

Nový model je o dost tišší než předchůdce

Typický vůz pro střední manažery – Opel Vectra – se v červnu představil ve vylepšeném hávu. Slibuje si od něj zlepšení prodejů, které by měly značku dotáhnout na úroveň úspěšnějších VW Passat či Fordu Mondeo. Kromě designu proto nová Vectra nabídla řadu doplňků a také cenu – vůz se základní výbavou a nejslabším motorem se prodává od 599 900 korun.
Co se ve srovnání s předchozí verzí změnilo? Vzhled nyní odpovídá „nové tváři“ značky, se kterou vyrukovala už menší Astra. Nová Vectra je hranatější a futurističtější, starý model připomíná pouze vzdáleně. Podle výrobce má tužší, a tudíž bezpečnější skelet, než tomu bylo doposud. Je také větší - má 2,7 metru dlouhý rozvor kol (o 60 mm delší než předchůdce), širší rozchod předních i zadních kol (+52 mm vpředu/+45 mm vzadu) a větší výšku střechy (+52 mm). Těmto parametrům vděčí za prostornější interiér. Zatím je k mání jako čtyřdveřový sedan, v průběhu dvou let by měly z pásů v britském Ellesmere Port vyjíždět i další karosářské verze.
Novinkou ale není jen karoserie. Vectra je postavena na takzvaném vyspělém podvozku IDS, který dokáže korigovat jízdu. Patří k němu například víceprvková zadní náprava typu multi-link a elektro-hydraulický posilovač řízení, který mění svůj účinek podle pokynů elektronické řídicí jednotky. Podvozek IDS tak má garantovat perfektní jízdní vlastnosti a vysoký komfort cestování. Míru aktivní bezpečnosti zvyšuje také elektronický stabilizační systém ESPPlus nové generace. Na rozdíl od konvenčních stabilizačních systémů ESP, které eliminují přílišnou nedotáčivost vozu přibrzděním pouze vnitřního zadního kola, systém ESPPlus přibrzďuje až tři kola najednou, takže stabilizující efekt tohoto zásahu je mnohem výraznější a účinnější. Opel dodává do nové Vectry standardně čelní, boční i průběžné hlavové airbagy.
Co se týče motorů - nová Vectra nabízí čtyřválcové agregáty řady ECOTEC o výkonech od 74 až po 108 kilowattů (zážehové motory), respektive diesely 74 a 92 kilowattů. Týdeník EURO vyzkoušel silnější nafťák o objemu válců 2,2 litru, který se v základu prodává za 750 000 korun. Nejzajímavějším zjištěním (ve srovnání se starým modelem) je ticho v kabině. Nová naftová Vectra má totiž lepší odhlučnění a snížený koeficient odporu vzduchu. Příjemný je také výkon v porovnání se spotřebou. Průměrně si automobil řekl pod 7,5 litru nafty na sto kilometrů, a když bylo potřeba, auto dokázalo jet více než 200 kilometrů v hodině. Při týdenním testování na Slovensku činila spotřeba na tamních dlouhých trasách dokonce pouhých šest litrů. Na jednu nádrž jsme tak ujeli více než tisíc kilometrů! A pokud se jede „na spotřebu“ stále, naftová Vectra prý umí i 1200 kilometrů!
Co nás na novém modelu Vectra trochu zklamalo, je až příliš strohý interiér. Nelze mu sice upřít funkčnost, ale působí na manažerský vůz až příliš jednoduše. Nedotažené jsou také některé drobnosti. V autě za tři čtvrtě milionu korun není palubní počítač, kterým se mohou pochlubit i mnohem levnější octavie. Zájemce si ho musí dokoupit za zhruba dvanáct tisíc korun. Ruční brzda při silném zatažení udeří do odkládací schránky uprostřed sedadel. Při vypínání blinkrů má jejich páčka snahu překlopit se do opačné polohy, takže řidič často nechtěně bliká na různé strany. A k otevření víka kufru je potřeba zmáčknout elektronický zámek na klíči (nebo na dveřích řidiče) a pak je ještě nutno víko manuálně otevřít zmáčknutím zámku. To má konkurence zvládnuté lépe.
V konkurenčním boji ale rozhoduje hlavně cena a jízdní vlastnosti vozu. Tady je nový Opel Vectra silný v kramflecích, a právě proto určitě dokáže své soupeře potrápit. Opel Vectra 2.2 DTi 16V Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 2171 cm3
Největší výkon 92 kW
Objem zavazadlového prostoru 0,500 m3
Největší rychlost 206 km/h
Spotřeba paliva 6,5 l na 100 km
Základní cena 749 900 Kč

  • Našli jste v článku chybu?