Menu Zavřít

Tlačítková velmoc. Česko vyváží do světa statisíce telefonů pro seniory či nevidomé

23. 6. 2020
Autor: Redakce

Tenké telefony bez tlačítek s mnoha funkcemi a malými ikonami nejsou pro všechny. I proto existují firmy, jež ignorují trendy ve vývoji běžných chytrých telefonů a soustředí se na specifickou část trhu. Česko se v posledních letech stalo kolébkou značek, které vyvíjejí speciální telefony pro potřeby seniorů či nevidomých uživatelů.

„Jde o úplně opačnou logiku než to, co je teď u telefonů
běžné. Zatímco obyčejně jsou čím dál složitější a mají stále víc funkcí, u
seniorského telefonu jsme šli přesně opačným směrem" popisuje Michael
Krejčí, zakladatel značky Aligator, která vyrábí telefony pro seniory.

Čechům již důvěrně známá značka Aligator je důkazem, že nejlepší nápady vznikají díky osobní zkušenosti. „Někdy v roce 2008 se na nás začali obracet kamarádi, že by potřebovali pro své babičky telefon, který by měl velká tlačítka. Tendence ve vývoji byly přitom spíš opačné," vzpomíná Krejčí. První telefon jejich značky - téměř ikonická „kalkulačka“ - se dostal na trh už v roce 2005.

Podobný příběh byl i za vznikem telefonů BlindShell, které
vyrábí firma Matapo.
Jeden ze zakladatelů Petr Svobodník měl nevidomého kamaráda. A protože
přicházela doba, kdy úplně mizely tlačítkové telefony a trh pohlcovaly ty
dotykové, které ale nebyly nevidomým lidem nijak přizpůsobené, začal Svobodník
vymýšlet speciální gesta, pomocí nichž by se klasický dotykový telefon s
operačním systémem Android ovládal.

Odrazovým můstkem pak pro firmu byla v roce 2014 výhra v
soutěži nadace Vodafone Nápad roku, kde získali i počáteční kapitál a začali s
vývojem softwaru. Ale postupně se začalo ukazovat, že zrakově handicapovaní, a
především ti staršího věku, mají trochu jiné potřeby, než autoři původně
předpokládali. Speciální gesta na dotykových telefonech nestačila.

Tvůrci telefonu BlindShell zjistili, že by jejich potenciální zákazníci uvítali spíš tlačítkový telefon. „Takže vývoj se posunul kupředu, ale úplně naopak, než bychom předpokládali. BlindShell nakonec vyvinul pro nevidomé tlačítkový telefon,“ říká manažerka firmy Kristýna Savaryová.

Speciální mobily usnadňují život uživatelům se zvláštními
potřebami mnoha způsoby. Nevidomí uživatelé mobilů BlindShell mohou telefon
ovládat pomocí diktování, gest a orientaci v domácnosti jim může usnadnit
například skenování QR kódů. „Spolupracujeme se Sjednocenou organizací
nevidomých a slabozrakých České republiky. S nimi vyvíjíme všechny telefony od začátku.
To znamená, že testují všechno, co nově vyvineme, a testují i aplikace.
Partnerskou síť organizací pro nevidomé máme už skoro po celém světě,“ říká
Savaryová.

Obecně jde o to, aby telefon měl co nejméně tlačítek a ona
tlačítka byla dobře čitelná pro člověka, který špatně vidí na blízkou
vzdálenost. Telefon musí mít kontrastní displej a funkce osekané na minimum.
Zkrátka přístroj by měl být takový, aby se uživatel nemusel bát ho používat.
Telefony Aligator pak navíc disponují funkcí SOS lokátoru, díky kterému mohou
blízcí seniora zjistit, kde se právě nachází, pomocí jedné esemesky. „Těch
lokalizací jsou ročně tisíce. I když nevíme, kolik z toho tvoří případy, kdy si
s telefonem lidé jen hrají, a kolik skutečně využily rodiny, aby zjistily, kde
jejich blízký je. Ale přesto to podle nás má smysl,“ říká Krejčí.

Vstup na americký trh

Oběma firmám se podle jejich slov daří, i když koronavirovou krizi pocítily. „Doposud byl vývoj prodejů pozitivní až do letošního roku. Ale zatím se špatně hodnotí, jestli je to koronakrizí, nebo se ten trh proměnil. Za duben jsme měli propad, který souvisel s tím, jak se obecně propadl trh s mobilními telefony,“ řekl Krejčí. Aligator loni prodal svůj miliontý kus a vytvořil stý model. V letech 2018 a 2019 prodal telefony shodně za zhruba 160 milionů korun.

Pionýr Jablotron
Jako první v Česku začala s výrobou telefonů pro seniory značka Jablotron v roce 2005. Telefon vypadal jako pevná linka, což zajišťovalo seniorům, že mohli telefonovat tak, jak byli do té doby zvyklí, a nemuseli si zvykat na novou technologii. Současně ale poskytoval benefity jako využívání běžné SIM karty.

Díky rozměrům a retro designu získal nelichotivou přezdívku „záchodové prkénko", kterou používal i šéf Jablotronu Dalibor Dědek. Těžiště byznysu firmy ale tvoří zabezpečovací systémy, které vyváží do 85 zemí světa. Obrat skupiny Jablotron Group přesáhl v roce 2018 2,9 miliardy korun.

Nejlevnější telefony značky Aligator stojí jen několik set
korun. „Jeden z našich požadavků vždycky byl, že máme telefony velmi dostupné.
Je to asi trochu dané i českou náturou. Například v Německu seniorské telefony
často bývají výrazně dražší, protože to je něco speciálního. Z pohledu české
nátury je to jednoduché a moc to neumí, tak to nemůže stát moc peněz,“
vysvětluje ironicky Krejčí. Levnější varianta telefonu pro nevidomé od značky
BlindShell stojí na e-shopu firmy necelých šest tisíc korun.

Podle Krejčího je pro značku Aligator i po 15 letech hlavním
místem odbytu pro jejich telefony Česko a Slovensko, konkurenty jsou jim prý
především čínské značky. „Aktuálně se snažíme pronikat do okolních zemí, což je
dneska mimořádně obtížné. Doufáme, že se nám to teď podaří například v
Maďarsku,“ popisuje Krejčí.

Naopak BlindShell zatím s konkurencí bojovat nemusí. „V
Česku není žádná přímá konkurence. Ve světě jsou nějaké firmy, ale ta
konkurence není zásadní,“ říká Savaryová. Telefony pro nevidomé a zrakově
handicapované prodává BlindShell už ve 30 zemích a loni dostal své produkty i
na americký trh.

ebf - tip - debata

„Největším úspěchem za loňský rok je právě americký trh, kam
jsme se snažili dostat už od začátku, ale oni opravdu chtěli až ten tlačítkový
telefon. Důležité trhy jsou pro nás taky Francie nebo Německo a tvrdým oříškem
je Jihoafrická republika,“ popisuje Savaryová. BlindShell loni prodal telefony
za zhruba 17 milionů korun a s celkem dvanácti zaměstnanci se loni umístil na
patnáctém místě jako „rising star“ v soutěži Deloitte Technology Fast 50 CE -
žebříčku padesáti nejrychleji rostoucích firem ve střední a východní Evropě.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).