Státním financím hrozí exekuce v rozsahu desítek miliard korun
Týden po nástupu do funkce zveřejnil ministr financí Vlastimil Tlustý návrh rozpočtu na rok 2007. Je jasné, že schodek ve státní kase přesáhne sto miliard korun a na reformy, kterými by bylo možné dostat veřejné finance pod kontrolu, si budeme muset počkat. Tlustý však nechce jen čekat na změnu politické situace.
EURO: Vždy jste říkal, že nechcete být ve vládě, která nebude dělat žádné reformy, ale teď v ní jste. TLUSTÝ: Z vlády na čtyřleté období se vlivem neúspěšných jednání stala vláda, pro níž se dá použít mnoho termínů, já jí říkám přemosťovací. V takové vládě se žádné reformy, naše ani kohokoli jiného, nedají realizovat, protože je to vláda na několik měsíců
EURO: Rovněž jste vždy říkal, že přesné nastavení reforem je možné až poté, co usednete na ministerstvo financí a budete mít k dispozici všechny podklady. Zjistil jste už něco, co by modifikovalo váš názor na zavedení rovné daně?
TLUSTÝ: Myslel jsem, že se teď zeptáte, co tady pak chceme vlastně dělat, tou otázkou jste na to ale tak trochu odpověděl. Chceme zjistit skutečný stav věcí, udělat inventuru. Již jsem uložil jednotlivým náměstkům, aby navrhli kroky reagující na výsledky auditu, který tady proběhl ještě v dobách mého předchůdce. Po prostudování toho spisu jsme zjistil, že zdaleka ne všechno, co auditoři doporučili, bylo také napraveno.
Za druhé, dostal jsem jako podklad zprávu o stavu arbitráží, jenomže poslední události naznačují, že vývoj je horší, než předpokládal tento audit, takže jsem požádal o nové prověření rizik vyplývajících z těchto sporů pro veřejné finance. Další audit, který jsme zadal, a je to asi jedna z nejhorších věcí, která už je odhalena, jsou ekologické zátěže. Víme, kde leží vrak Titaniku, a nyní probíhá přesná specifikace.
EURO: Co tím myslíte?
TLUSTÝ: Když byly privatizovány podniky, dostávali nabyvatelé od státu záruku, že až se objeví skryté ekologické zátěže z minulosti, tak jejich odstranění bude uhrazeno z výnosů privatizace. Část zaplacené ceny měla být rezervována ve Fondu národního majetku (FNM), aby v okamžiku, kdy se ukážou potíže s různými Spolanami, Kralupy, elektrárnami, tak byly odstraněny. Veliká část těchto škod byla skutečně odstraněna. Příkladem je odsíření elektráren. To bylo asi 110 miliard korun. Část však dodnes odstraněna nebyla. FNM při svém zániku koncem loňského roku převedl tyto závazky na ministerstvo financí, ale ty peníze zde nejsou. Vše nasvědčuje tomu, že sto padesát miliard závazků, možná i více, není kryto výnosy z privatizací, z nichž to mělo být zaplaceno.
Ta situace je nepříjemná nejen rozsahem, protože to je astronomické číslo, ale i časovým průběhem. Informace, které dosud mám, potvrzují, že platby za tyto ekologické škody budou provedeny soudním rozhodnutím, tedy exekucí, u kterých není odkladu. Není to v takovém režimu, že by vláda či ministerstvo financí mohly řídit vynakládání těchto prostředků. Tyto výdaje dopadnou na státní rozpočet jako fakt, o němž se nedá diskutovat. Právě tuto situaci bych označil za největší skříň kostlivců, která zde byla odhalena.
EURO: Jaký může být rozsah těchto exekucí?
TLUSTÝ: Chci, aby to bylo co nejpřesněji spočítáno. Odhady hovoří o desítkách miliard korun už pro příští rok. V nejlepším případě to bude čtrnáct miliard, což by bylo v pořádku, ale jiné odhady tuto částku vysoce překračují.
Celá tato záležitost je ve velmi zanedbaném stavu. Na začátku byly závazky a proti nim peníze z privatizace. Ty se ale sociálním demokratům kamsi ztratily. Pravděpodobně je používali jako univerzální rezervu.
Je tam i další věc, že z těchto závazků se staly problematické případy s konkrétní výší a s konkrétními termíny pro plnění z rozhodnutí státních orgánů, které mají na starost životní prostředí.
Pak jsem také zadal audity na věci, jako je právní, reklamní a finanční poradenství. K tomu mě inspiroval článek v jedněch novinách, kde jsem se dozvěděl, že náklady na právní zastupování ve sporu s Nomurou dosáhly čtyř set milionů korun. Tohle vše jsou rychlé a krátké audity, abychom zjistili stav věcí a mohli začít konat.
Takto jsme nechali zkontrolovat stav veřejných financí a návrh státního rozpočtu na příští rok, což jsme také hned zveřejnili (více strana 42).
EURO: Počítáte s riziky z arbitráží? TLUSTÝ: Měl jsem snahu, aby se tam nějaké takové číslo objevilo, ale odborníci mi sdělili, že nemůžeme žádné vlastní odhady uvádět, protože bychom uváděním konkrétních čísel u probíhajících řízení přiznávali svou odpovědnost. Ale každý člověk, který sleduje vývoj těch kauz, tuší, v jakých řádech se to pohybuje.
EURO: Existují podle vás cesty, jak i v této situaci brzdit růst výdajů, například zpomalovat přírůstky platů státních zaměstnanců? TLUSTÝ: Vyzval jsem jednotlivé ministry, aby přinesli návrhy na úspory ve svých resortech, a uvedl jsem i jejich rozsah, což nyní sdělovat nebudu, protože by se jim to nelíbilo. Z průběhu jednání a přístupu premiéra jsem vyrozuměl, že přinejmenším nám dvěma je jasné, že musíme skutečné úspory nalézt a provést.
EURO: Myslíte si, že vaše vláda, případně nějaká, která přijde po vás, dokáže zvrátit vývoj veřejných financí během příštího roku?
TLUSTÝ: Vím jistě, že se o to musím pokusit. Byť jsme členem vlády přemosťovací, tak vše, co jsme říkal, zdůrazňuje naléhavost okamžitého zahájení reforem. Další řeči o nich jsou bezpředmětné. ČR v letošním rozpočtu nesplní konvergenční kritéria, která si sama stanovila. Ministr Sobotka nesplnil vlastní výdajové limity, které si sám stanovil, o čtyřicet miliard. To zaznamenají mezinárodní instituce. Příprava rozpočtu, jak nám ho zanechal kabinet Jiřího Paroubka a jak ho naše vláda dokončí, jasně říká, že v příštím roce tento stav bude nejen zachován, ale ještě prohlouben. K plnění konvergenčního programu nedojde.
Já jsem oznámil, že chci iniciovat vznik týmu ekonomů a odborníků, kteří dokážou přemostit zauzlovanou politickou situaci a kteří pochopí, že se musí začít konat. Nominoval jsem do této skupiny zástupce z mého stálého okruhu, jako jsou Miroslav Zámečník a Pavel Kohout, ale také jsem kontaktoval Miloše Zemana, abych ho požádal o doporučení expertů blízkých sociální demokracii, kteří jsou ochotní o něčem takovém vůbec jednat. Jak víte, my jsme se snažili témata rozpočtu zařadit do jednání o sestavení vlády, a to se nám nepodařilo. Jiří Rusnok, bývalý ministr financí, tuto nabídku přijal. Stejně tak jsme se obrátil na KDU-ČSL. Obrátil jsme se také na lidi, kteří sehráli pozitivní roli v takzvané Bezděkově komisi k přípravě důchodové reformy. Z těchto lidí chci vytvořit akční tým na boj s dluhy a přípravu reforem. Očekávám od nich, že mi pomohou vyřešit dluhovou povodeň a přijdou s návrhy reforem. Stejné odhodlání má ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas. Ať má tato vláda mandát na dva, nebo dvanáct měsíců, nemůže to být čekání na zázrak a na vládu, která zase bude čtyři roky říkat, že nemůže nic dělat.
EURO: K řešení situace je nutné zabrzdit růst mandatorních výdajů a k tomu je potřeba politická vůle, která zatím nebyla cítit ani od ODS. TLUSTÝ: My jsme deklarovali, že to učiníme v okamžiku, kdy se k tomu alespoň částečně přidají další parlamentní strany. Je naprostý nesmysl, aby ODS se svými 81 poslanci připravila odvážná řešení, když lidovci, sociální demokraté a komunisté dopředu oznámili, že žádné takové korekce nepřicházejí v úvahu. Nemá význam dělat hlavou důlek do zdi a způsobit jen velký rozruch. Proto by měla proběhnout jednání nejen na úrovni této komise, ale i vedení stran. Tomu ale předchází získání podpory ostatních politických stran pro škrty v rozpočtu na rok 2007. My teď zpracujeme tabulku, kde budou jednotlivé škrtané položky, a ostatním stranám budeme říkat: Všude, kde řeknete ne, se deficit zvyšuje. Ke schválení rozpočtu prostě potřebujeme 101 hlasů, a ty ODS nemá. Nejsem schopen předvídat, jak to dopadne, jen vím, že času je velmi málo.
EURO: Jak hodláte postupovat s privatizacemi? TLUSTÝ: Neočekávejte, že budu iniciátor privatizací. Budu jistě říkat, že pokud chceme urychlit likvidaci deficitů, tak je to i cestou urychlené privatizace. Návrhy však přísluší mým kolegům z vlády. Já budu privatizace vítat a prosazovat, aby byly transparentní a vedly k dosažení nejlepší ceny. Budu podporovat i privatizace uvedením akcií na kapitálový trh, protože to by mohlo být rychlé a transparentní. Co to ale bude, to se nedozvíte ode mne, ale od vlády jako celku.
EURO: Na tabuli za vámi vidím poznámku o ČSA. Ty potřebují sanaci v rozsahu dvou miliard korun. Bude na ni v rozpočtu rezerva?
TLUSTÝ: Takhle můžeme probírat další a další hrozící položky. V případě ČSA je nutné odvrátit hrozící konkurz a v tuto chvíli se zdá, že není jiná cesta než navýšení základního jmění. Já jsem náměstka Eduarda Janotu požádal, aby zformuloval částku opravdu nezbytně nutnou, nižší, než jsou ony dvě miliardy.
Druhý problém je finální fáze řízení na prodej Aera Vodochody. Tam jste jistě zaregistroval názory mých kolegů, že by to mělo probíhat jinak, než to probíhá. A já k tomu říkám: Páni ministři vymýšlejte, ale jestli to vymýšlení skončí konkurzem, bude zle.