Nové vedení čeká rozhodování mezi Airbusem a Boeingem
Sociální demokracii se po několika měsících usilovného hledání podařilo najít pro Jaroslava Tvrdíka výnosné a prestižní zaměstnání. Dozorčí rada Českých aerolinií minulé úterý dosadila exministra obrany do čela společnosti místo odvolaného Miroslava Kůly. S Tvrdíkem přichází i Jaroslav Švábík, do konce srpna náměstek ministra obrany. Z ČSA vytlačil viceprezidenta firmy pro personalistiku Michala Krause. Státní úředníci zasedající v dozorčí radě svůj krok zdůvodnili špatnými hospodářskými výsledky. Při analytickém pohledu na hospodaření ČSA lze souhlasit s tím, že vývoj firmy je silně nezdravý, nicméně stejně důležitým důvodem pro výměnu vedení je zřejmě skutečnost, že příští rok padne rozhodnutí o obměně leteckého parku ČSA. To je možnost, že by americký Boeing, s jehož působením v Aeru Vodochody je vláda silně nespokojena, mohl přijít o dosud výsadní postavení u našeho národního dopravce.
Nepříjemné probuzení.
Pozice Tvrdíka, který takřka celý život strávil v armádě a s vedením tak velké firmy nemá zkušenosti, nebude rozhodně lehká. Po svém odvolaném předchůdci přebírá společnost, která je ve značných problémech. Již dva roky se její hospodaření pohybuje v červených číslech, kumulované dluhy se blíží takřka polovině základního jmění. Předloni firma prodělala 456 milionů korun, loni 62 milionů. Vyhlídky nejsou lepší ani pro letošní rok, čeká se ztráta kolem 60 milionů korun. „Změny ve vedení ČSA byly nutné. Pokud bychom k nim urychleně nepřikročili, za rok a čtvrt by už nemuselo být kde měnit. Momentálně hrozí, že firmě v dohledné době dojde provozní kapitál a nebude mít prostředky ani na svůj další provoz, natož rozvoj,“ sdělil týdeníku EURO zdroj blízký dozorčí radě ČSA. Ovšem za způsob, jakým ke změnám vedení došlo, sklízí dozorčí rada, respektive stát jako majoritní vlastník, vlnu kritiky. „Považujeme ho přinejmenším za nešťastný, vždy jsme prosazovali vypsání výběrového řízení,“ tvrdí prezident odborového svazu pilotů Radomil Kratochvíl. Obdobně reaguje i šéf odborů leteckých mechaniků Tomáš Trutenko. „Změny ovšem byly nutné, minulé vedení firmu nerozvíjelo, ta stagnovala. Za to, že se na svých postech lidé ve vedení udrželi tak dlouho, mohou vděčit hlavně tomu, že zatímco v ostatních státech zažil letecký průmysl velký propad přepravených klientů, v České republice naopak rostl,“ konstatoval. Odboráři navíc počítali s tím, že změny ve vedení budou daleko razantnější. „Na druhé straně nás ale mrzí, že byl odvolán pan Kraus, kterého považujeme za schopného manažera,“ pokračoval Trutenko. Hlasy odborářů po razantnějších změnách však budou vyslyšeny. „Personální obměna vedení bude pokračovat ještě letos,“ potvrdil týdeníku EURO člen dozorčí rady ČSA. Ve firmě zřejmě zůstane i ve středu sesazený Kraus. „Dostane nabídku na další působení v Českých aeroliniích,“ dodal.
Přelidněno.
Se změnami, které přijdou s Tvrdíkem, ale možná nebudou všichni odboráři příliš nadšeni. Z výkazů vyplývá, že největším problémem ČSA je vývoj produktivity. Ta přes růst počtu přepravených cestujících i tun nákladu dlouhodobě klesá, stejně jako klesají celkové výnosy. Za poslední tři roky vzrostl počet zaměstnanců zhruba o 600 lidí. Provozní výnosy počítané na jednoho zaměstnance se přitom snížily z 3,5 milionu korun na zhruba tři miliony. Produktivita práce počítaná ze mzdových nákladů klesá setrvale od roku 1994, ale v posledních třech letech se pokles zřetelně urychlil. Argumenty, že to vše je výsledkem cenového vývoje na trhu letecké dopravy, lze akceptovat patrně jen částečně. Od Tvrdíka se nepochybně čeká zavedení pořádné redukční diety. ČSA čekají organizační změny a nejspíše se začne propouštět.
Potíže s letadly.
Zřejmě největším problémem, se kterým se bude muset Tvrdík vypořádat, je zastaralý letecký park. Odvolaný Kůla se sice chlubil pořízením tří letadel Boeing 737, ovšem neměl k tomu důvod, protože nejde o žádné technické novinky. Aerolinie totiž získaly stroje, které již mají něco za sebou. Jsou po generálce, jinými slovy deset let staré, a polykají proto nemalé prostředky na údržbu. Vrásky na čele vedení firmy působí i malý dolet dálkových letadel A 310. Pokud mají dopravit své pasažéry do vzdálenějších destinací, například v Asii, musí cestou absolvovat minimálně jedno mezipřistání a dotankovat palivo. Při cestě do USA, při níž doplnění paliva nepřichází v úvahu, musí použít záložní nádrž umístěnou v nákladním prostoru letadla. Přitom ani s touto nádrží nedoletí dál než do měst na pobřeží, například na letiště v New Yorku. Tím vniká paradoxní situace. České aerolinie jsou totiž od roku 2001 členem mezinárodní letecké aliance SkyTeam. Nejbližší americký hub této aliance, tedy letiště, z něhož jsou vedeny další linky aliančních partnerů, je však až v Atlantě, do které stroje ČSA nejsou schopné doletět. Pokud chtějí dopravit své klienty do Atlanty, doletí s pasažéry do New Yorku nebo jiného města na pobřeží, a pro zbývající cestu jim musí koupit letenku u konkurence. Navíc zaplatí vysoké poplatky za využití letiště.
Loučení s Boeingem.
Téma obměny letadel připomíná i poslanec Oldřich Vojíř (ODS). „Pan Tvrdík se marně snažil dostat do vedení Aera Vodochody. Jeho příchodu tehdy zabránil Boeing. Vůbec bych se nedivil, kdyby ČSA daly v budoucnosti při nákupu nových strojů přednost letadlům Airbus oproti Boeingu. Všechny indicie tomu nasvědčují. Navíc se proslýchá, že může být privatizován catering ČSA. Jde o velmi zajímavou příležitost, o kterou již projevilo zájem několik německých společností,“ řekl týdeníku EURO.
Vojíř se nejspíše velmi přiblížil realitě. Letos ČSA pronajaly jedno letadlo Boeing 737-400 a dvě B 737-500. Další dva letouny této řady mají přibýt ještě příští rok, a to opět formou operativního pronájmu pouze na tři až pět let. Od roku 2005 mají být do parku ČSA zavedena proudová letadla nové generace. Bude se vybírat mezi Boeingy řady 737NG a Airbusy z řady A 320. Připravovat, a to na základě vývoje finančních výsledků, se má také obměna dálkových letadel A 310, létajících do USA a do Asie. Vystřídání čeká i turbovrtulová letadla ATR. Obměna leteckého parku, o které se bude rozhodovat už v nejbližších měsících, má být ukončena v roce 2015. A nepůjde jen o prostou výměnu letadel. Flotila ČSA se má ze současných 35 strojů rozrůst téměř na dvojnásobek, v roce 2015 má pro ČSA létat 63 letadel. Zakázka se tedy bude počítat ve stamilionech dolarů.
Boeing jistě udělá mnoho pro to, aby pozici u ČSA neztratil, ale bude to mít zřejmě hodně těžké i bez ohledu na dřívější nevstřícný postoj k Tvrdíkovi. Vláda je velmi nespokojená s úrovní podpory, které se dostává Aeru Vodochody při vývoji a prodeji cvičného bitevníku L 159. Minulý týden se mimochodem objevily zprávy, že Aero definitivně prohrálo tendr v Indii, a o chystané účasti L 159 v izraelském tendru. Podnik potřebuje úspěch naprosto naléhavě a prodej dalších letadel je existenční záležitostí. Za Aero se přitom před lety zaručil stát v rozsahu 30 miliard korun. Dostupné údaje říkají, že objem zaručených půjček je stále ještě více než poloviční. O tom, že Tvrdík bude i v ČSA brát v úvahu tyto zájmy vlády, není pochyb.
Rozcvička s odboráři.
Rozhodnutí dozorčí rady minulý týden kritizovala nejen média, ale i ministr zahraničí Cyril Svoboda. Označil ho za nevhodné rozdělování trafik. Takto tvrdé vyjádření vůči politice vlády, v níž sedí, mohlo být vedle spravedlivého rozhořčení motivováno i lítostí, že lidovci přišli o účast na rozhodování o obrovské zakázce, i přestože drží křeslo ministra dopravy.
Tvrdík si uložil měsíčního bobříka mlčení. Ještě před zvolením do čela ČSA absolvoval před dozorčí radou prezentaci na téma, jak si představuje budoucnost letecké firmy. Přesvědčil při ní i zástupce zaměstnanců v dozorčí radě. Jak však týdeníku EURO sdělil se situací v ČSA velmi dobře seznámený zdroj, podklady pro prezentaci si Tvrdík nepřipravil sám, ale byly mu dodány.
Jeho manažerské schopnosti zatím ověřila jen firma poskytující vojákům rekreaci a lázeňskou péči, které kdysi šéfoval. Nyní musí po dozorčí radě přesvědčit o svých schopnostech i spolupracovníky.
„Očekávám, že se nové vedení ČSA zaslouží o zhodnocení společnosti. Rozhodně bude hodnoceno pouze na základě ekonomických kritérií,“ řekl týdeníku EURO člen dozorčí rady ČSA Jan Juchelka- Na dotaz, jaké kroky od Tvrdíka a jeho lidí lze čekat, však Juchelka reagoval, že jakékoliv další očekávání akcionářů by bylo zasahováním do kompetencí nového vedení letecké společnosti.
Jedním z prvních problémů, kterými se nový první muž aerolinií musí zabývat, je dohoda o mzdách s odboráři. Ti se stále nechtějí smířit s tím, že výší platů notně pokulhávají za kolegy z konkurenčních zahraničních firem. Počítají, že Tvrdík, který má do konce letošního listopadu připravit podnikatelský plán ČSA na příští rok, s nimi v nejbližší době zasedne k jednacímu stolu. Tématem číslo jedna budou samozřejmě Tvrdíkovy představy, kam hodlá firmu nasměrovat. Odboráři však doufají, že se znovu otevře i otázka jejich platů.