Výstava výkvětu absolventů Akademie výtvarných umění v Praze nejspíš konečně zakotvila ve Veletržním paláci, kde je letos umístěna ve velkorysé Velké dvoraně.
Přehlídka nabízí širší zastoupení malířů hodných pozastavení. Na AVU existují čtyři malířské ateliéry vedené Jiřím Sopkem, Vladimírem Skreplem, Michaelem Rittsteinem a Zdeňkem Beranem. Každý z nich nabízí velmi osobitý a navzájem odlišný přístup k malbě, a to v technice i v barvě. Na výstavě je Beranově hyperrealistické malbě blízká svou řemeslnou zručností Veronika Molatová, která ve svém cyklu Proměny věrně (až s fotografickou přesností, ovšem stále malířsky) zachycuje různé pohledy do přírody s motivy větrného víru v krajině před bouří, rozmazaný pohled z okna jedoucího auta nebo rozvlněné pole nezralého obilí za soumraku. Tematicky si s Beranovými plátny nezadá Miroslav Javůrek olejomalbou RAUM, kterou doplňuje několik digitálních tisků.
Rittsteinův ateliér výrazně zastupuje Martin Krajc, výherce několika českých soutěží (Arskontakt, Seat Arte Emoción apod.). Jeho velkoformátová plátna Black & Wine a Seňor Gonzo Aliagi, zastupují jen částečně jeho obrazový cyklus, který zobrazuje obdivuhodně uvolněným malířským gestem lehké erotické motivy.
Za zmínku ovšem také stojí jedenáctimetrový obraz (soubor pláten) Jakuba Matušky aka Maskera. Tento absolvent Skreplovy školy důstojně zastupuje výrazné a aktuální pojetí obrazu vzniklého za pomoci akrylových barev, sprejů a airbrushe. Soubor Říkal si hurikán, kluk jako ty je podprahovou sondou do života lidí ve velkoměstě. Masker vypráví příběhy a potvrzuje tím svůj již dříve prezentovaný zkratkovitý, ale citlivý malířský styl a zajímavý způsob nazírání světa. Na jeho plátně se lidé klaní bohu DJ na jedné straně, uprostřed vysávají své penisy postiženi svou sebeláskou a samotou, vedle toho stojí čerstvě nabourané auto a řidič s okem napíchnutým na řadicí páku a nad tím vším pláče reminiscence na sv. Šebestiána, připomínající figurky, které Matuška kreslil na zdech po Praze či v Londýně. Tento obraz je směsicí dějů, které si zaslouží studovat, a stále budete nacházet nové a nové vazby a úmysly.
Ateliéry sochy letos zastupují převážně ženy, a to velmi dobře řemeslně ztvárněnými díly (Tři grácie Martiny Fotrové nebo Polštáře Zdeňky Saletové). Silně odkazují na dobu, kdy aktivně tvořili jejich vedoucí pedagogové, a současné tendence příliš neodrážejí.
Pozornost vzbuzuje též Jan Mráz, reprezentant školy kresby Jitky Svobodové, který za svou práci Klony získal cenu Nadace Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových. Cyklus pěti kreseb naprosto graciózním stylem zobrazuje pět osob, možná lépe řečeno tvorů, s buď geneticky upraveným tělem, či jiným znakem abnormality, díky kterému vyvolávají pocit nejistoty a morbidity na hranici zvrácenosti a přitažlivosti zároveň.
Diplomanti AVU 2009
Výstava 38 absolventů patnácti ateliérů Akademie výtvarných umění v Praze trvá od 19. června do 31. července 2009 ve Velké dvoraně Veletržního paláce Národní galerie v Praze. K výstavě byl vydán katalog s doprovodným DVD. Otevřeno denně kromě pondělí od 10.00–18.00 hod.
Jakub Matuška aka Masker, Říkal si hurikán, kluk jako ty…, akryl, sprej, airbrush na plátně, 9x 170 x 120 cm, 2009
Jan Mráz, Klony, kombinovaná technika, 115 x 240 cm, 2009
Martin Krajc, Black & Wine, Seňor Gonzo Aliaga, akryly na plátně, 280 x 210 cm, 2009