Masově používaný produkt současné civilizace, toaletní papír, se stal zároveň symbolem strachu a paniky ze šířící se pandemie koronaviru způsobující nemoc covid-19.
Lidé vykoupili zásoby toaletního papíru už dříve v Německu, stejné problémy hlásily například Spojené státy nebo Spojené království. Byly zaznamenány i případy, kdy se o dodávku rolí papíru lidé poprali.
Psycholožka
Britta Krahnová z univerzity Bonn-Rhine-Sieg tvrdí, že masové
skupování balíků s toaletním papírem je výrazem maximální
ztráty kontroly mnoha lidí, která přichází v době pandemie.
„Nikdo
neví, co lze ještě očekávat,“ shrnula pro Deutsche
Welle Krahnová, expertka na obchodní psychologii. Lidé
nakupují bezmyšlenkovitě věci, které vydrží, i když je
nepotřebují. „Toaletní papír se stal metaforou pro bezpečnost,
symbolem koronavirové krize,“ dodala.
I když existují důkazy, že lidé v pravěku používali k otírání hýždí po vykonání potřeby listy, papír se prvně k tomuto účelu použil v Číně. Shodou okolností v zemi, kde vznikl zatím poslední typ pandemie (stejně tak tomu bylo v případě středověkého moru ve 14. století, kdy zemřelo 25 milionů lidí, tedy třetina obyvatel Evropy).
Papír s citacemi mudrců se nepoužívá pro hygienu
Papír je čínský vynález a k hygienickým účelům se používá podle písemných pramenů minimálně od 6. století našeho letopočtu. „Papír, na kterých jsou citace nebo komentáře pěti klasiků nebo jména mudrců, se neopovažuji použít pro toaletní účely,“ naspal v roce 589 učenec Jen Č´- tchuej. Cestovatelé z Evropy si v 9. století všimli, že v Číně po potřebě nepoužívají vodu, ale pouze papír.
Ve středověku Evropané používali staré hadry, kusy látky, případně vlnu. Chudší lidé seno, mech a listí. Od 16. století se začal používat i odpadní papír ze vznikajících papíren. Od poloviny 19. století vznikaly ve městech první novodobé kanalizace a také splachovací záchody. To vyžadovalo výrobu speciálního papíru, který by nezanášel potrubí.
Od historie zpět k současnosti. Poptávka po toaletním papíru je v posledních týdnech tak obrovská, že německá firma Fripa musela výrobu ze 130 tisíc tun ročně zdvojnásobit.
„Stále nemůžeme držet krok s poptávkou,“ řekl mluvčí společnosti Jürgen Fischer. I když nezná přesné důvody pro to, že lidé nakupují papír jak šílení, odhadl, že to je nejspíše tím, že není příliš drahý a dá se snadno skladovat.
Zdroj:
dw.com, wikipedia.org