Malajsijský boháč do Evektoru za první rok od podpisu smlouvy investoval skoro tři čtvrtě miliardy
David Chew je zkušený malajsijský byznysmen s dobrými kontakty a čichem na výhodné investice. V minulosti stál třeba za výstavbou trati jednokolejného metra, které se dnes prohání nad hlavami obyvatel Kuala Lumpuru, hlavního města Malajsie. Před více než dvěma lety mu padl do oka kunovický výrobce letadel Evektor. Od té doby létá každý měsíc mezi Českem a Asií. „Je to náročné. Ze Singapuru do Uherského Hradiště mi cesta zabere dvacet hodin,“ popisuje svůj harmonogram energický Chew.
Evektor s podporou státu a 17 výrobců už přes deset let vyvíjí nové cestovní letadlo, které nese název EV-55 Outback. Vývoj nového modelu je drahá záležitost polykající spoustu peněz, a ačkoli se moravské firmě ekonomicky daří, potřebovala další kapitál.
Ten uměl sehnat právě David Chew, který pro projekt nadchl také bývalého premiéra Malajsie Mahathira bin Mohamada. Na podzim 2014 došlo k podpisu smlouvy o vlastnickém vstupu Asiatů do Evektoru. Malajsijský investor, kterým je firma Aspirasi Pertiwi v čele s devadesátiletým expremiérem Mahathirem, se zavázala do vývoje, certifikace a výroby letadla postupně investovat čtyři miliardy korun. Kromě peněz ale nabídla také síť odběratelů pro nový stroj v Malajsii a Číně. Chew je malajsijsko-čínského původu (jeho předkové pocházejí z Číny), a v druhé největší ekonomice tak má on a jeho partneři dobré obchodní vazby.
Malý cestovní letoun pro devět až čtrnáct lidí plus náklad, který by měl dva motory, dokázal vzlétnout z malé nezpevněné ranveje, a ještě k tomu se dal koupit za rozumnou cenu, na leteckém trhu chybí, vysvětluje David Chew, proč se Malajsijci rozhodli kapitálově vstoupit do kunovického výrobce letadel Evektor. V Kunovicích od loňského podpisu smlouvy už do strojů na výrobu leteckých součástek investovali kolem deseti milionů dolarů (220 milionů korun), dalších 20 milionů dolarů (460 milionů korun) bylo zatím investováno do firmy a certifikace letounu EV-55 Outback. Vyrábět a prodávat by se měl začít v roce 2018. Jeden kus má stát plus minus tři miliony dolarů (75 milionů korun), v závislosti na výbavě, odhaduje Chew.
Autobus a náklaďák
„Tohle není boeing ani airbus. Ale ve své kategorii jsme špička,“ říká Chew, když nás provádí po kunovických halách. Uvnitř hangárů parkují dva prototypy chystaného modelu EV-55 Outback, který se poprvé vznesl do vzduchu už v roce 2011, ale dodnes mu chybí evropský certifikát EASA potřebný k sériové
výrobě a prodeji. Dvoumotorový turbovrtulový letoun stále prochází schvalováním a zkouškami. Doprovází nás Josef Vávra, jeden z akcionářů a spoluzakladatel Evektoru. „Malajsijské investory z firmy Aspirasi Pertiwi jsme přizvali právě kvůli certifikaci. Je to velice drahý proces,“ říká. Je potřeba překonat některé výzvy při certifikaci letounu EV-55. Problémem, který zdrží certifikaci a vyvolá zvýšení nákladů, je zpoždění dodávky hlavního podvozku a certifikační zkoušky od českého subdodavatele.
Na nově koupených strojích za dvě stě milionů korun už se mezitím zaškolují dělníci.
Evektor by měl být schopen si na nich sám vyrobit až 90 procent malých součástí. Dělníci se učí pomocí softwaru řezat přesné letecké díly, aby Evektor po získání všech povolení mohl ihned hrnout své stroje na trh. Začít by měl v Asii. Několik letounů EV-55 už je dopředu prodaných.
Zpočátku má být hlavním trhem zejména tropická oblast jihovýchodní Asie, která je typická těžko přístupným terénem. Stroj EV-55 by tady měl sloužit jako vzdušný autobus i jako náklaďák mezi hornatými a zalesněnými ostrovy. Po Asii bude následovat Afrika a Latinská Amerika.
„Tohle letadlo na trhu vůbec není. Za podobnou cenu existuje Cessna Grand Caravan, která má ale jen jeden motor, což není dobré pro přelety nad mořem. Ostatní dvoumotorové stroje jsou buďto už staré, anebo moc drahé,“ říká Alois Šatava, právník zastupující Evektor a zároveň také licencovaný pilot.
Kromě EV-55 Outback v dílnách parkují ještě malá dvojmístná letadla prodávaná pod jmény SportStar a EuroStar. Ta patří k nejprodávanějším letounům pro výcvik pilotů a privátní létání na trhu. Firma jich už do padesáti zemí světa prodala více než 1300, přičemž jeden z takových letounů vyjde asi na 110 tisíc eur. I během letošního roku šly zpočátku prodeje velice dobře, prodalo se 50 kusů. Pak ale přišla kauza Američana Johna Pedersena, která firmu Evektor Aerotechnik málem položila.
Kauza začala už v roce 2009 pádem letadla Evektoru Aerotechnik v USA, při kterém si pilot zlomil nohu. Pilot letadla Evektor Sport Plus John Pedersen se tehdy domáhal odškodnění za zranění a americký soud mu dal za pravdu, i když žádné vyšetřování neukázalo chybu v konstrukci letadla.
Američan se posléze obrátil na české právníky, kteří uspěli se žádostí o exekuci Evektoru Aerotechnik ve výši téměř 90 milionů korun. Uherskohradišťský soud v lednu letošního roku pověřil soudního exekutora provedením exekuce, ten obstavil i účet firmy. Český soud tak bez dalšího řízení a zkoumání uznal rozsudek vydaný americkou justicí.
„Po exekuci to šlo špatně. Evektor to velmi poškodilo. Například někteří zákazníci zrušili nebo odložili své objednávky, když zjistili, že máme zmrazené účty,“ vzpomíná Chew.
Exekuce na krku
Exekuce účtů firmu málem zlikvidovala, i proto se pokoušela v létě vstoupit do insolvence, která by exekuci přerušila a znovu uvolnila účty. Firma nakonec přežila díky tomu, že její čeští akcionáři Josef Vávra a Libor Duchtík společně se společností Aspirasi Pertiwi vložili na účty vklad nad objem samotné exekuce a tím zajistili její plný provoz a fungování, jinak by přišla stovka lidí o práci. Letos v září ale stejný soud otočil o sto osmdesát stupňů a rozhodl o zastavení exekuce, kterou na firmu v březnu vyhlásil. Případ bude mít ovšem ještě dohru v Brně, protože právník amerického pilota řekl, že se proti usnesení o zastavení exekuce odvolá.
„Je to problém, když soudce může udělat právně špatné rozhodnutí, které může zničit českou firmu,“ říká Josef Vávra.
Exekuce se však týká jen firmy Evektor Aerotechnik, která je dceřinou společností firmy Evektor. Hlavním byznysem Evektoru totiž není jen výroba letadel, ale i vývoj a design dílů pro různé klienty. Většina zákazníků jsou velcí hráči automobilového průmyslu jako Volkswagen. V kunovických kancelářích ale designéři navrhují třeba také motorové pily pro německou firmu Stihl. Společnost Evektor byla založena v roce 1991 současnými českými akcionáři Josefem Vávrou, Jaroslavem Růžičkou a Liborem Duchtíkem.
Ve vývojových kancelářích Evektoru pracuje 250 lidí, v Evektoru Aerotechnik 150 lidí. „Design a vývoj tvoří 70 procent obratu firmy,“ říká Vávra. „Vývoj a certifikace EV-55 jsou dlouhodobou investicí, která přinese zisk až v budoucnu,“ vysvětluje spoluzakladatel firmy. l
Tohle není boeing ani airbus. Ale ve své kategorii jsme špička.
O autorovi| Petr Horký, horky@mf.cz