Menu Zavřít

Ťok chce uhasit mýto, i když ví, že to nestihne

1. 6. 2018
Autor: Euro

Ministerstvo dopravy se kvůli mýtu dostalo do schizofrenní situace. Dan Ťok sice plánuje přinést na vládu variantu, která má státu pomoci z problému poté, co spadl tendr na nástupce Kapsche, zároveň má ale v ruce dokumenty, které říkají, že žádná varianta není možná. V polovině března mu ji zpracovala společnost Deloitte a týdeník Euro ji má k dispozici.

Ministerstvo má podle svého poradce k dispozici tři reálná řešení, v analýze pojmenovaná jako B1, B2 a B3. První řešení se dá stihnout do 5. ledna 2022, druhé do 20. února stejného roku a třetí do 25. srpna 2021.

Jen připomeňme, proč jsou ta data důležitá. Současné sporné prodloužení smlouvy s Kapschem skončí se závěrem roku 2019. Jednoduchou matematikou se tak dá spočítat, že i kdyby se vybrala nejrychlejší varianta, začne fungovat až rok a půl poté, co vyprší smlouva Kapschi. Takže hrozba toho, že se v Česku nebude vybírat mýto, začíná být reálná, tedy pokud se ještě antimonopolní úřad neumoudří a nevyhoví rozkladu, který proti jeho předchozímu rozhodnutí o zrušení tendru ministerstvo podalo.

O variantě B2 nebyla řeč náhodou. Právě ji jako nejrychlejší ministerstvo preferuje. Jde v ní o to, že se bude provozovat stávající systém, tedy ten, na kterém funguje Kapsch, a zpoplatnění se nebude rozšiřovat na silnice prvních tříd po dobu deseti let. Zpoplatnění nových silnic prvních tříd byla mimochodem jedna z věcí, která se na zrušeném tendru antimonopolnímu úřadu nelíbila. Tato náhradní varianta by měla podle předchozího vyjádření ministra Ťoka trvat 4 roky, než se stát napotřetí pokusí vybrat v řádné soutěži nového provozovatele mýta.


Přečtěte si také:

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci

 Mýtna brana otevřena. Za jedenáct let provozu se na mýtném vybralo 88 miliard korun


Zpoplatněno by mělo být 1346,5 kilometrů dálnic a 240,8 kilometrů silnic prvních tříd, což je stav, který by měl v roce 2020 platit. Nejdelší fází přípravy by měl být pilotní provoz systému. Pokud by se i ten započítal, stejně by se termín nestihl, protože smlouva s novým provozovatelem stávajícího systému se podle dokumentu stihne podepsat až na konci prosince 2020.

Útěchou ministerstvu může být, že zákon dovoluje pracovat na dvou tendrech k téže věci. Stát tak může vypsat novou soutěž podle instrukcí antimonopolního úřadu a paralelně hledat provozovatele stávajícího systému. Jisté je, že Dan Ťok už u toho nebude. Ve vládě se rozhodl skončit. Na ministerstvo dopravy podle všeho nebude personální tlačenice.

CIF24

Čtěte také:

Makáme aneb Mýty o mýtu

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky

Mýtné v Německu, ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).