Kraje zřejmě letos nedostanou z přebytku Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na opravy nebo výstavbu silnic druhých a třetích tříd tolik peněz jako loni, kdy měly tři miliardy korun, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Ťok na briefingu po jednání se zástupci krajů uvedl, že podle předběžných výsledků byly v roce 2016 prostředky fondu téměř vyčerpány. Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (za ANO) kraje na silnice nedostatečně využívají peněz, které jsou k dispozici z Bruselu.
Podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) je k dispozici 6,8 miliardy korun z první výzvy v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v programovém období 2014 - 2020. Příjem žádostí skončí letos 31. března. Projekty musí být dokončeny do 31. října 2018. „Těch peněz (z fondu) nám opravdu moc nezbývá,“ uvedl Ťok. Přesnou částku konkretizovat nechtěl. Uvedl, že ji sdělí vládě do poloviny února.
Do poloviny prosince přišlo na MMR v rámci výzvy 92 žádostí, polovinu z nich ministerstvo vyhodnotilo pozitivně. Kraje tak mohou počítat s částkou 2,2 miliardy korun. Dalších 22 žádostí v objemu 1,4 miliardy korun MMR momentálně vyhodnocuje, ostatní žádosti vyřadilo. Z celkového objemu 10,4 miliardy korun z fondů EU tak ještě mohou kraje žádat o téměř dvě třetiny přidělených peněz.
Přečtěte si, proč musel Ťok zrušit jednání o mýtu:
Ťok musel zrušit jednání o mýtu. Firmy nemají zájem
Minimální výše podpory na jeden projekt je pět milionů korun, maximální výše není stanovena. Podpora směřuje na rekonstrukce, modernizaci a výstavbu vybraných úseků silnic druhé a třetí třídy, které navazují na dálnice a silnice prvních tříd. Jedná se o úseky v souhrnné délce 8000 kilometrů, což je podle MMR přibližně 16 procent délky celorepublikové sítě silnic druhé a třetí třídy.
Spolu s dalšími dvěma výzvami mohou kraje čerpat celkem zhruba 30 miliard korun. Příjem žádostí ve druhé a třetí výzvě skončí až 31. října 2022.
Dále čtěte: