Předsedou nového regulačního úřadu v dopravě se stane Pavel Kodym. Do funkce ho na šest let jmenovala vláda. Návrh ministra za hnutí ANO Dana Ťoka prošel až napodruhé. Kodyma jako šéfa drážního regulátora navrhl už na začátku letošního roku, vláda ale s jeho jmenováním napoprvé nesouhlasila. Nové výběrové řízení proto vypsalo ministerstvo dopravy narychlo vyhlásilo na konci letošního ledna. Přihlásili se do něj čtyři zájemci.
Úřad bude mít za úkol hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity dopravcům na přeplněných železničních tratích či chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám. Na starosti bude mít i přístup k letecké infrastruktuře. Převzít by tak měl část kompetencí i zaměstnanců Drážního úřadu. Ten je organizací podřízenou ministerstvu dopravy, a nemůže tak plnit funkci nezávislého regulátora, kterého po Česku požaduje EU. Nový předseda by jej měl řídit šest let.
Mluvčí vlády Martin Ayrer informoval na Twitteru:
Vláda schválila návrh ministra dopravy Ťoka na jmenování Pavla Kodyma do funkce předsedy Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
— Martin Ayrer (@MartinAyrer) 15. února 2017
Na podivné okolnosti výběru šéfa nového úřadu upozorňoval Svaz odborářů služeb a dopravy, který se kvůli nim obrátil i na premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Podle odborářů mělo být na místo vypsáno transparentní výběrové řízení. To se však nestalo. „Informace o výběrovém řízení se objevila na již neexistujících webových stránkách Ministerstva dopravy v sekci Potřebujete poradit,“ stojí v dopise premiérovi, který má redakce Euro.cz k dispozici. Odboráři rovněž poukázali na vazbu Kodyma na náměstka ministra dopravy Jakuba Kopřivu, který „odvážně vytrhl trn z paty ministru dopravy v kauze mýta podpisem dodatku s Kapschem“.
Že by Evropské komisi na výběru drážního regulátora něco nesedělo? Čtěte více:
O české mýto a výběr drážního regulátora se začal zajímat Brusel
Takzvaný drážní regulátor by měl začít fungovat v dubnu. „Nový předseda Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře musí co nejdříve projednat s ministerstvem financí a ministerstvem vnitra systemizaci služebních míst, předložit ji vládě, zajistit výběrová řízení na obsazení nově vzniklých pozic a připravit celý úřad, aby mohl od dubna začít fungovat,“ uvedl v tiskovém prohlášení Ťok.
Kodym v současnosti pracuje v Českých drahách jako systémový specialista na odboru kolejových vozidel. Zodpovídá za nákup a hospodaření s drážními vozidly, v letech 2003 až 2013 byl ředitelem Drážního úřadu, předtím působil v různých pozicích v Československých a následně pak v Českých drahách. Vystudoval dopravní a manipulační techniku se specializací na kolejová vozidla na Fakultě strojního inženýrství ČVUT.
Přečtěte si o mýtné kauze ministra dopravy Ťoka: