Menu Zavřít

Ťokova logika: Smlouva s Kapschem pomůže nové soutěži

29. 8. 2016
Autor: Jan Rash/Euro

Prodloužení dosavadní smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtných bran o maximálně tři roky úřadu umožní přípravu otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.

V nejbližší době plánuje ministerstvo dopravy vybrat vítěze tendru na poradce, který má ministerským úředníkům pomoci s přípravou tendru na nového provozovatele systému. Ten plánuje ministerstvo spustit napřesrok v červenci. Zároveň se jedná o koncepci zpoplatnění mýta, tedy zdali se bude dál platit jen na dálnicích a části silnic prvních tříd, nebo zdali se zpoplatnění pro kamiony rozšíří i na silnice nižších tříd.

Dodatky s Kapschem podepsal v neděli za ministerstvo dopravy náměstek ministra Jakub Kopřiva. „Nemyslím si, že je důležité, kdo ten konkrétní dodatek podepíše. Upřímně řečeno 90 procent smluvních dokumentů, které ministerstvo dopravy podepisuje, nepodepisuje ministr, ale na základě jeho pověření někdo jiný,“ uvedl Ťok. Ten byl u nedělního podpisu přítomný a zdůraznil, že zodpovědnost za chod úřadu má právě on.

Prodloužení smlouvy s Kapschem bez výběrového řízení pravděpodobně napadnou společnosti, které o provoz mýtného v minulosti projevovaly zájem. Jde například o slovenského výběrčího, společnost SkyToll, která už dříve avizovala, že se kvůli prodloužení kontraktu s Kaspchem obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Předseda ÚOHS Petr Rafaj dnes řekl, že úřad zatím neobdržel žádný návrh na zákaz plnění smlouvy od některého z dodavatelů, který mohl mít zájem na získání této zakázky. „ÚOHS neobdržel ani žádný podnět v této věci. V současné době tedy není vedeno správní řízení ani šetření týkající se předmětného dodatku,“ uvedl Rafaj.


Přečtěte si komentáře Petra Weikerta k dohodě státu a Kapsche:

Díky za věrné služby

OpenKapsch


Úřad se smlouvou už jednou zabýval, šetření ale zatím pozastavil, protože ještě nebyla dohoda s Kapschem podepsána. Podle Ťoka se úřad neobává, že by podání námitek k antimonopolnímu úřadu mohlo něco na postupu ministerstva změnit.

EBF24

Součástí ceny za maximálně tříletý provoz je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta (EETS). Skutečná délka smlouvy se bude odvíjet od toho, kdy bude hotovo výběrové řízení na nového provozovatele.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.


Čtěte dále:

Komentář: Mýtné lapálie ministra Ťoka skončit nemusí

Tržby Kapsche se zvýšily o třetinu, dostaly se nad 4 miliardy

 ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).