Menu Zavřít

Tolik věcí pod jednou střechou

25. 2. 2008
Autor: Euro.cz

PRIOR - Prior patří mezi značky socialistické éry a zatím se v tvrdé konkurenci zahraničních obchodních řetězců drží. V roce 1990 měl totiž všechny atributy kvalitní zavedené známky, včetně grafické podoby.

Před listopadem 1989 byly obchodní domy Prior v každém větším městě Československa. Dnes je jich dvacet, především na jihu i severu Čech a na severní Moravě. Jejich majitelem je společnost Prior Czech Republic vlastněná pětapadesátiletým Alexandrem Seidlem, který začal Priory kupovat na začátku 90. let v privatizaci. Tehdy se vrátil z emigrace v Německu, kde se dlouho živil dovozem a prodejem spotřebního zboží.

Na přelomu padesátých a šedesátých let vznikly v centru Prahy Dům módy a Dům potravin. V ostatních československých městech se o expanzi průlomového konceptu nákupu pod jednou střechou postaral především Prior, který většinou vyrostl buď přímo v centrech měst, nebo v nejbližším okolí. Dodnes tak stojí jeho obchodní domy na atraktivních místech, na pěších zónách, co nejblíže středu dění, zatímco nové supermarkety vznikají na okrajích měst.

Po rozpadu federace prošly jednotlivé domy samostatně privatizací. Priory v Česku skupovaly dvě skupiny – v Čechách Seidlova, na Moravě skupina Interkontakt podnikatele Jana Tlačbaby, která zkrachovala přes devíti roky. Zajímavé přitom je, že obě nikdy nevedly o známku Prior soudní spory. Podle odborníků síť Interkontaktu neuspěla kvůli dluhům. Dnes leží téměř polovina obchodních domů Prior Czech Republic na Moravě.

České obchodní domy mizí

Ještě před deseti lety vládli čeští majitelé žebříčkům největších obchodníků v zemi. Z deseti nejrozšířenějších obchodních řetězců jich polovina patřila domácím podnikatelům. Jejich prodejny s potravinami, drogerií či elektronikou se počítaly na stovky. Většina z nich zkrachovala, nebo je pohltily zahraniční řetězce. Další tlaky na tuzemskou síť ještě přijdou, protože zahraniční konkurenti už pronikají do čím dál menších měst. Prior, kromě tří krajských měst, Českých Budějovic, Ostravy a Jihlavy, nabízí své služby hlavně obyvatelům okresních měst.

„Tento měsíc jsme otevřeli nový obchodní dům v Roudnici nad Labem a v plánu jsou další Priory. Chystáme v tuzemsku rozšíření naší sítě. Mnohé objekty už vlastníme. Stávající domy postupně modernizujeme. Náš roční obrat se ustálil a v posledních několika letech se pohybuje do 600 milionů korun,“ uvádí ředitel Prioru Ondřej Eliáš.

O plánovaném ataku Prior Czech Republic se ovšem příliš neví ani mezi odborníky. Možná proto, že společnost moc nesází na reklamu a zviditelnění. „Z mého pohledu se může stát osudnou značce Prior zvolený model obchodu spolu s minimální komunikační podporou. Považuji to za škodu, protože značka měla velmi dobrý potenciál uspět diky své srozumitelnosti i třeba při expanzi na trhy v okolních zemích,“ uvádí Ondřej Obluk z Mather Communications, společnosti zabývající se tvorbou a budováním značek v rámci marketingové komunikace. Podle něj dnes nelze od Prioru očekávat, že by se v tvrdé konkurenci většiny zahraničních maloobchodních značek dokázal znovu více prosadit.

Mínění vedení Prioru je opačné. Zatím ovšem tají, v kterých dalších českých městech lidé ještě letos najdou nové obchodní domy Prior. Jisté ale je, že ty přibudou.

KDE DNES NAJDEME PRIOR

České Budějovice, Prachatice, Frýdek-Místek, Jihlava, Strakonice, Dačice, Pelhřimov, Vyškov, Most, Kadaň, Litvínov, Náchod, Ostrava, Kladno, Turnov, Semily, Karviná, Třinec, Orlová, Roudnice nad Labem.

Prior sídlí v centrech měst

MM25_AI

Přestože jsou domy Prior Czech Republic většinou umístěny ve středu měst, profilují se spíše jako cenově příznivé prodejny. V západních zemích je přitom obvyklé, že vícepodlažní obchodní domy v centrech se specializují na drahé luxusní zboží. Je otázkou, zda se podobnou cestou jednou nevydají i Priory.

Zatím Prior nabízí, jak sliboval v době svého vzniku, veškerý sortiment pod jednou střechou. Ovšem například drogistické zboží v jeho prostorách často prodává DM nebo Schlecker; Billa, Ahold a McDonald‘s si zase v Prioru pronajímají místa na prodej potravinářského zboží. Zbývající sortiment je už většinou v režii Prioru. „Zkuste někde jinde v Česku najít třeba podobnou nabídku metráže,“ chlubí se ředitel Eliáš.

  • Našli jste v článku chybu?