Díky svému přehledu o dění v západních zemích předvídal Tom Václavík nástup biopotravin již v době, kdy se jim v tuzemsku věnovalo jen pár nadšenců. Nyní jde podle zakladatele společnosti Green Marketing a provozovatele internetového zpravodaje Bio-info o trh s obratem téměř dvě miliardy korun a stále rostoucím potenciálem.
Foto: archív Profit
Jak u nás poznamenala krize trh s biopotravinami?
Spotřebitelé si začali více vážit svých peněz a více přemýšlejí, za co je utrácejí. A za svoje peníze dnes požadují vyšší kvalitu a další přidané hodnoty, jako je například domácí původ. Uvědomili si, že když utrácejí peníze, není úplně jedno, komu je platí. A myslím si, že začínají stále více dávat přednost utrácení peněz za potraviny, které jsou české, protože tím podporují konkrétní české zemědělce a výrobce. Tak se zvyšuje popularita domácích regionálních potravin, biopotravin, farmářských trhů, bedýnkových družstev a tak dále.
Kdo je typickým odběratelem biopotravin?
Biopotraviny nejčastěji nakupují mladé ženy a maminky s malými dětmi, protože chtějí sobě a svým dětem dávat to nejlepší. Biopotraviny jim to v plné míře nabízejí.
Počet biofarem se letos zvýšil o 30 procent. Odrazilo se to na českém trhu?
Částečně ano. Jak se zvýšil počet farmářů, tak se zvýšil počet českých výrobců biopotravin. Dnes jich je registrovaných přes 600. Myslím si, že nabídka domácích biopotravin se určitě rozšiřuje. Souvisí to s tím, že poptávka je stabilní a jednotliví výrobci chtějí mít v této kategorii své výrobky. Projevuje se to na obchodech. Většina maloobchodníků, pokud může, sáhne po domácí biopotravině. I zákazníci to stále více rozlišují a chtějí kupovat domácí produkty.
Které biovýrobky jsou v rámci domácí produkce již běžně dostupné a které naopak oproti zahraničí stále chybí?
V posledních dvou letech se poměrně slušně rozšiřuje nabídka mléčných biopotravin, obstojně jsou na tom i uzeniny, ale ve srovnání se zahraničím je nabídka masa a uzenin stále velmi skromná. V České republice rozhodně chybí v biokvalitě od domácích výrobců chlazené lahůdky. Také saláty, paštiky a další chlazené produkty určené k rychlé spotřebě. Postupně přibývá pečiva, i když nástup biopečiva, který nastal v letech 2007 a 2008, se zpomalil. Českým pekařům se zatím nepodařilo biopečivo natolik odlišit od konvenčního, aby je byli schopni úspěšně prodat na trhu. Proto nabídka biopečiva ještě není tak široká jako na západ od nás. Pak určitě chybí také domácí nápoje.
Tom Václavík (44) |
Absolvoval obor anglistika-amerikanistika na Filozofické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně. Na jaře roku 1989 emigroval do USA. Za rok se vrátil. Na začátku tisíciletí založil agenturu Green Marketing. Od roku 2001 sbírá data o velikosti a možnostech českého biopotravinového trhu. Založil projekt bedynky.cz, který pomáhá rozvíjet přímý prodej zemědělských produktů do domácností. |
Jak u nás ovlivnilo rozšíření biopotravin to, že se začaly ve větší míře objevovat v supermarketech?
To byl naprosto zásadní krok. U nás se na 80 procent potravin kupuje v řetězcích. Do té doby, než řetězce zařadily biopotraviny v širším měřítku, byly dostupné pouze ve specializovaných prodejnách. Kupovali je jen lidé, kteří si je tam dokázali najít, protože to pro ně byla priorita. S nástupem biopotravin v řetězcích se jejich nabídka rozšířila a jsou dostupné v podstatě komukoliv. Navíc si je může dovolit prakticky každý, protože ceny jsou relativně příznivé. Řetězce mají v součtu tisíce prodejen, takže to určitě byl krok, který zpřístupnil biopotraviny většině českých domácností.
Ve kterých obchodech se biopotraviny prodávají nejvíce?
Zhruba v letech 2006 a 2007 se objevily první privátní značky biopotravin nejdříve například v sítích Tesco, Interspar a Ahold. Postupně i v ostatních včetně DM Drogerie, která je dnes největším obchodníkem s biopotravinami v České republice.
Stál jste u rozjezdu prodeje prostřednictvím bedýnek, který zprostředkovává lidem dodávky ovoce a zeleniny přímo od zemědělců. Kolik farem je nyní do systému zapojeno?
Náš adresář Kam pro bedýnky nyní obsahuje téměř 40 farem a klubů. Ukazuje se, že největší poptávka po bedýnkách je ve velkých městech. V Praze a městech Středočeského kraje prodává své bedýnky 18 farmářů z našeho adresáře, v Brně 10. V Jihočeském, Olomouckém, Královéhradeckém, Moravskoslezském a Libereckém kraji a v kraji Vysočina působí tři bedýnkáři, v Ústeckém a Pardubickém po jednom. Někteří bedýnkáři zavážejí své výpěstky do dvou či více regionů nebo krajů.
Téma: Česko prožívá BIOBOOM |
- Bio dobývá pole i supermarkety
- Rakousko: evropská biovelmoc
- Ratibořický biozázrak nesází jen na chov koz
- Tom Václavík: Biopotraviny si může dovolit prakticky každý
- CountryLife: Životní filozofie jako byznys
- Petr Krogman: Srazili jsme ceny biokuřat na polovinu
Co považujete za hlavní přínos systému bedýnek?
Umožňují výrazně lokalizovat ekonomiku, a vytvářejí tak co nejpřímější vazbu mezi pěstitelem a spotřebitelem. Kromě toho bedýnky výrazně podporují sezónnost a rozmanitost dodávaného zboží. Na stránkách Bedýnky.cz je možné si domluvit frekvenci a obsah dodávek a vybrat si i nejbližšího dodavatele. Tuzemští farmáři si tento systém osahali a zjistili, že funguje.
Váš internetový zpravodaj Bio-info začal nabízet také porovnání cen biopotravin na tuzemském trhu. Jak je tento přehled rozsáhlý?
K dnešnímu dni se jedná o 1 894 položek biopotravin. Spotřebitelé tak mohou získat detailní přehled o nabídce svého oblíbeného maloobchodníka, mohou srovnávat nabídku napříč trhem a mohou také zjistit, který maloobchodník nabízí daný výrobek nejlevněji. Seznamy produktů budeme rozšiřovat nejen o položky biopotravin, ale také ekodrogerie a biotextilu.
Zájemcům o bioprodukty pomáháte v orientaci na trhu také dalšími přehledy…
Mezi firmami lze v Seznamech Bio-info nalézt například přehled výrobců a dovozců biopotravin, biokosmetiky, 40 internetových obchodů s bioprodukty, přehled bedýnkových družstev a také kompletní seznam farmářských trhů v České republice.