Probíhá boj o vládu nad českým internetem
Nechybělo mnoho a Český Telecom mohl ovládat i největší český internetový portál Seznam.cz. Zakladatel a šéf portálu Ivo Lukačovič prodal v roce 2000 třicetiprocentní podíl ve firmě švédské společnosti Spray International, provozující stejnojmenný skandinávský portál. Spray se posléze stal součástí panevropského portálu Lycos Europe, ovládaného německou mediální skupinou Bertelsmann a společností Terra Lycos, internetovou divizí španělské Telefóniky, která se před několika týdny stala vlastníkem 51 procent Českého Telecomu. Zlé jazyky znalé českého internetového byznysu tvrdí, že když Lycos Europe hodlal před pár lety na základě opce navýšit svůj podíl v Seznamu, Lukačovič s minoritním akcionářem rázně vyběhl. Potenciální spojení Seznam.cz s Českým Telecomem se tak nekoná, a jednička české www sítě zůstává stále v rukou „otce zakladatele“.
Český internetový byznys je svým způsobem ojedinělý. Těžko by se v Evropě hledal trh, na němž více než polovinu z dvacítky nejnavštěvovanějších webových stránek tvoří servery majoritně vlastněné fyzickými osobami – zakladateli. Všude ve vyspělé Evropě je nejpoužívanějším vyhledávačem Google, jen Češi hledají nejvíce na lokálním portálu, na Seznamu. Právě proto se na lokálním portálovém trhu momentálně vede bitva, v níž jsou zbraněmi desetimilionové investice do gigabytových e-mailových schránek, supermoderní vyhledávací technologie a masivní televizní reklamy v nejsledovanějších časech. Právě teď se totiž bojuje o budoucnost, o to, kdo bude vládnout českému internetu příští roky.
Oldřich Bajer, spolumajitel dvojky trhu Centrum.cz, tvrdí, že právě souboj portálů rozhodne o tom, zda čeští uživatelé internetu budou červení (hlavní barva Seznamu), nebo oranžoví (barva Centrum.cz). Logika portálového byznysu velí jasně: dostat uživatele na homepage, hlavní stránku, z níž se proklikávají na další stránky, které pro internetové byznysmeny znamenají další peníze z reklamy i od samotných surfařů v podobě placených služeb.
Je však velmi pravděpodobné, že dříve či později budou tři největší domácí portáloví hráči bojovat spíše s globální konkurencí než navzájem mezi sebou. Šéf Seznamu Lukačovič přirovnává situaci k maloobchodnímu trhu v 90. letech, kdy mezi sebou bojovaly lokální sítě samoobsluh a za pár let byly převálcovány nadnárodními řetězci hypermarketů a supermarketů. „Už nyní to není válka tří, ale válka lokální konkurence proti globálním firmám. Musíme se na ni připravit,“ říká.
Ví, o čem mluví. Trio Google, Yahoo! a MSN, patřící do rodiny softwarového gigantu Microsoft, válcuje konkurenci především v „domovské“ Severní Americe, nicméně v rámci soupeření pronikají portály do nových oblastí www sítě a především na nové trhy. Zůstává jen otázkou času, kdy finančně silní globální hráči zaregaují na rostoucí kupní sílu českého národa, otevřou v Praze své lokální pobočky a začnou lokální konkurenci drtit silným brandem a kompletním portfoliem kvalitních služeb, prověřených v řadě zemí.
Především Microsoft má výhodu v tom, že za třináct let působení na českém trhu poznal, co obnáší podnikání v lokálním IT byznysu. Před několika lety navíc spolupracoval na bázi partnerství se současnou trojkou českého portálového trhu, Atlasem, a nyní rozjíždí partnerství s lokálně nejsilnějšími telekomunikačními firmami, Českým Telecomem a Eurotelem. Šéf české pobočky Microsoftu Jiří Devát otevřeně přiznává, že s masivním spuštěním portálu MSN čeká firma jen na dostatečné rozšíření vysokorychlostního internetu, a že v průběhu následujících dvou let „by mohli udělat zásadní rozhodnutí“.
Jestli české portály proti globální konkurenci dlouhodobě obstojí, závisí jednak na setrvačnosti a loajalitě uživatelů, ale především na nových službách. Spíše než inovacemi a technologickými novinkami totiž portály mezi sebou válčí marketingově. Internetový konzultant Michal Krsek upozorňuje, že portály v invenci příliš zpohodlněly a nepřicházejí s novými službami, které by reflektovaly aktuální trendy, především v zábavě pro mladé. „Čekám, kdy se portáloví podnikatelé pustí do obsahu orientovaného na zábavu – hudbu, video, on-line hry nebo třeba internetovou telefonii po vzoru Skype. Miliony uživatelů, které chodí na jejich stránky, jsou obrovskou potenciální zákaznickou základnou,“ tvrdí.
Kapitál na spuštění takových služeb portály určitě mají. Jen Seznam za loňský rok vydělal 120 milionů korun před zdaněním, letošní rok by měl být ještě úspěšnější. Jak tvrdí Ivo Lukačovič, spíše než nedostatek kapitálu nyní firmu trápí nedostatek investičních příležitostí. I proto neuvažuje o IPO, tedy nabídnutí akcií na burze, nebo o vstupu dalšího investora do firmy. „Proč vyměňovat akcie společnosti, která roste, za peníze, které ztrácejí hodnotu,“ ptá se.
Jeho slova potvrzují fakt, že na webu se dá v současnosti dělat jeden z nejvýnosnějších byznysů v technologické branži.