Menu Zavřít

Tomáš Plhoň: Krize kvality a levné cetky z Číny

24. 5. 2013
Autor: Redakce

Pro případ, že vás ta zpráva minula (ostatně pro běžného Čecha není dvakrát zajímavá): počítačový výrobce Lenovo se rozhodl velkou část své pobočky v Bratislavě rozpustit a zbytek přesunout do zahraničí. Přirozeně někam, kde je levněji – do Číny. Důvod je jasný, počítačový byznys se potýká s drastickými propady, novou výpočetní techniku si nikdo nekupuje.

A tak si říkám, proč tomu tak asi je. Jsem zrovna v procesu, kdy bych si rád po šesti letech pořídil nový osobní počítač a nabídce na trhu se nestačím divit. Za zmíněných šest let se technologie neposunula téměř nikam. Místo dvou jader procesoru bych mohl mít čtyři, místo dvou gigabytů paměti čtyři. Wow. Navíc si nelze nevšimnout, že nové technologické výrobky přicházejí na trh značně ořezané. Můžete oponovat boomem chytrých telefonů a tabletů, ale ruku na srdce, zas tak přelomová technologie to není a svou roli tu bezesporu hraje móda a moderní životní styl.

To, co se děje na trhu výrobců výpočetní techniky, je pro náš ctěný kapitalismus bohužel v několika posledních letech příznačné. Doba je zlá a firmy situaci řeší tak, že masově škrtají náklady a chrlí na trh levné zboží. Například ve Spojených státech ovšem vzrostl za poslední dobu objem nekvalitních výrobků, které musely být staženy z trhu, o desítky procent. A to hovoříme jen o těch nejzávažnějších závadách, které přicházejí (nikoliv překvapivě) hlavně z Číny, kam tolik výrobců v uplynulých letech přesunulo fabriky v honbě za nižšími náklady.

Abych ale abych taky trochu nadělal do vlastního hnízda, to samé se bezesporu děje v médiích, která pláčou nad nižšími prodanými náklady už několik let v řadě. Že by vydavatelské domy možná měly investovat do kvality a zkušených novinářů je však myšlenka v naší praxi téměř kacířská. Velmi pěkně to shrnul web borovan.cz (viz Čeští vydavatelé brutálně podhodnocují píšící novináře). Můžeme se vymlouvat na internet a obsah zdarma, který nám konkuruje, ale dost možná noviny a časopisy nikdo nečte, protože v nich už nic kloudného není.

Je to otravné pořád dokola opakovat, ale skutečně žijeme v době ekonomické krize. Jen mě zkrátka napadá, že čím dál tím víc začíná jít také o krizi kvality a vůbec krizi přístupu. K zákazníkovi, a vůbec k podnikání samotnému. Doufejme, že až tohle těžké období skončí, ti, kdo hledají nejjednodušší cesty a snaží se oblbnout trh levnějšími variantami, tady už nebudou. Jinak by kvalita mohla zmizet na dobro.


Čtěte další komentáře Tomáše Plhoně:

Ekonomická apatie a svalování viny

Tragédie v Bangladéši a západní sebemrskačství

bitcoin_skoleni

Mobilní revoluce v odpadkovém koši


  • Našli jste v článku chybu?