Za cenu kolem čtvrt milionu
Pošilhávání po naftě
Přestože se v českých showroomech poslední dobou vyrojilo dost malých i větších konkurentů za ceny kolem čtvrt milionu, panda se mezi nimi stále drží na špičce. Architektura palubní desky a umístění řadicí páky blízko volantu z ní uvnitř dělají podstatně dospělejší vůz, než je ve třídě zvykem. Šedé plasty snad poprvé v levném automobilu vypadají jako záměr, přehledné přístroje i ovladače okouzlí svou jednoduchostí. A uvnitř kabiny se ani po delší době neozývají žádné nemilé pazvuky. Benzinová dvanáctistovka o výkonu šedesáti koní umožňuje příznivě ekonomickou jízdu ve městě, a přitom na silnicích mimo aglomerace nepůsobí trapně. Ještě lepší je turbodieselová třináctistovka, jenže ta vyjde i se současnými slevami u Fiatu na 280 tisíc.
Cena: 253 900 Kč
Hyundai Getz 1.3i
Čas na převlékání
Getz znamenal při svém příchodu na trh před třemi lety pro jihokorejskou automobilku malý zázrak. Odkryl totiž do té doby netušené schopnosti Hyundai produkovat nejen levné vozy, ale zároveň takové, v nichž se člověku nedělá šoufl při pohledu na palubní desku a neomdlévá z děsivého skučení zastaralého motoru. Zanedlouho se navíc u prodejců objeví jeho faceliftovaná verze, která je o něco přitažlivější jak zevnitř, tak zvenčí. Pětidveřová varianta getze dobře poslouží i jako jediný vůz do rodiny, protože má v zásobě dostatek prostoru pro čtyři cestující, navíc s benzinovou třináctistovkou a výkonem 85 koní nepatří ani na dálnici mezi nejpomalejší. Ostatně akcelerace na stovku za 11,5 vteřiny a maximální rychlost přesahující 160 kilometrů za hodinu o tom říkají dost.
Cena: 249 900 Kč
Suzuki Swift 1.3 GA
A znovu
Nejmenší suzuki sice můžete nařknout z plagiátorství, ale její stylovost se dá zpochybnit jen těžko. Co na tom, že černé přední sloupky připomenou mini, když swift dostanete za poloviční cenu. Schopnosti designérů se přitom nevyčerpaly při tvorbě robustně působící karoserie. Temně černý interiér vozu dovedně maskuje nízké výrobní náklady a strohost přetavuje ve svoji hlavní přednost. K tomu se přidává decentní látkové čalounění a zpracování, za které by se nemuseli stydět ani ve Volkswagenu. Třináctistovka je se svými 93 koňmi dostatečně mrštná, čemuž výrazně pomáhá jak přesné řízení, tak velmi dobrá stabilita v zatáčkách. Šlápněte na pedál a stovka se na tachometru objeví za jedenáct vteřin. OK, swift mezi Top auty nedávno figuroval. Jenže za těch 260 tisíc je to fakt velmi dobrá koupě.
Cena: 259 900 Kč
No pasarán Automobily, kterým to v E8 jen tak neprojde
JMC Landwind
Je to první čínský automobil importovaný do Evropy. Je levný, v základu je vybavený automatickou klimatizací, přehrávačem kompaktů a jedním airbagem pro řidiče a neřídil jsem ho. To by mohla být pozitiva. Bohužel jsem však Landwind spatřil zevnitř. Design karoserie kopíruje terénní fronteru od Opelu z počátku devadesátých let (GM tvrdí, že jim byl Číňany ukraden, zatímco v Jiangling Motors to popírají) a pod kapotou jsou buď staré benzinové motory od Mitsubishi, nebo staré diesely od Isuzu. Vnitřek představuje zajímavou směs toho, co by Číňané mohli po zvlášť silném čaji považovat za evropskou představu interiéru. Exponát vystavený ve Frankfurtu měl dokonce airbag spolujezdce. Jen nevím, proč na něj bylo pokřivenou spárou v plastu vidět…