Smysl pro prostor
Renault Grand Scénic 1.9 dCi Privilege
Umění stvořit dokonalé vozy se Renaultu daří nejlépe právě v segmentu, kde je potřeba pohodlně převážet co nejvíce lidí. Aby ne, když tuto třídu francouzská automobilka založila. Scénic, který dostal spolu s přívlastkem Grand i další dvě sedadla a pár centimetrů navíc, nevybočuje ze zajetého schématu. Přídavné sedačky lze sklopit do podlahy tak, že je vzniklá plocha naprosto rovná. Ve voze se kromě zavazadlového prostoru najde mnoho dalších desítek litrů odkládacích zásuvek, přihrádek a skříněk. Výborné zpracování přístrojové desky a ostatně celého interiéru zpříjemňuje jízdu na nejvyšší možnou úroveň. Prostor šetří blízko u volantu umístěná řadicí páka a automatická parkovací brzda, díky čemuž se objemná úložná schránka dostala i mezi řidiče a spolujezdce. Turbodiesel s maximálním výkonem 120 koní je schopen dosahovat přes 180 kilometrů za hodinu, na druhou stranu se s ním dá jezdit za necelých šest litrů nafty na sto kilometrů. Praktičtější automobil by se hledal těžko.
Cena: 759 000 Kč
Podřízen jízdě
Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Ghia
Ford se jako jedna z mála automobilek rozhodl, že sedm lidí do středního velkoprostorového automobilu nepatří. Připravil proto přiměřeně variabilní interiér, v němž lze se zadními sedadly pohybovat sem a tam, a přidal několik přihrádek oproti hatchbacku Focus navíc. Ničím z uvedeného ale konkurenci nepřebije. Odlišnosti si schoval až na okamžiky po rozjezdu. Jízdními vlastnostmi se totiž c-maxu blíží jen málokterý z jeho soupeřů ve třídě. Přesné řízení s elektrohydraulickým posilovačem, vynikající hladká šestistupňová převodovka, jejíž řadicí páka je umístěna na přístrojové desce, i utlumený podvozek řidiče od počátku přesvědčují, aby dva pasažéry navíc oželel. S dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 136 koní, který vznikl spoluprací s koncernem PSA Peugeot Citroën, je přitom rychlejší než leckterá octavia nebo astra, a to nejen na dálnici. S akcelerací na stokilometrovou rychlost za 9,2 vteřiny se ani není čemu divit.
Cena: 750 900 Kč
No pasarán!
Automobily, jimž to v E8 jen tak neprojde
Mini One D
V BMW zatím nezkusili dát do roadsteru Z4 dvoulitrový turbodiesel s výkonem 125 koní a vědí proč. Některé věci se prostě nedělají. Na to ovšem zapomněli, když překvapivě vytvořili Mini One D. Přeplňovaná čtrnáctistovka polykající naftu s výkonem 75 koní je tichá a dobře funguje v toyotě yaris, z níž pochází. Mini má ale na víc. Když se řidič ponoří do jeho výborně tvarovaných sportovních sedaček a osahá si na prvních metrech perfektně tvrdý podvozek, nečeká, že bude řadit každou vteřinu, aby se na stovku dostal alespoň za udávaných 13,5 vteřiny. A minimální spotřeba ho neutěší. Do města je mini one D málo pohodlný a mimo ně nedostatečně rychlý. K tomuto omylu bezesporu došlo, protože se naftové agregáty prodávají čím dál lépe. Zákazníci mini si to ale naštěstí nemyslí a prodaných turbodieselových verzí je v porovnání s nabroušenými coopery minimum. V BMW vyrobili sportovní automobil na okresky, který má vonět benzinem. Písmeno D ho do města nedostane.