Rozhodnutí zastupitelů TOP 09 rozbít koalici s ODS a svrhnout primátora Bohuslava Svobodu zřejmě vycházelo z mylných předpokladů
Když si minulý čtvrtek radní za ODS na pražském magistrátě začali ráno vyklízet kanceláře, jejich kolegové z TOP 09 byli podle zdrojů týdeníku Euro viditelně překvapeni. Prý přesvědčovali kolegy, že to přece ještě není konec. Jednání zastupitelstva však onen konec přineslo. Především proto, že ODS až na čerstvé nástupce Borise Šťastného a Milana Richtera zůstala jednotná a i ti radní, které „topka“ nehodlala odvolávat, rezignovali.
Přestože radní Tomáš Hudeček (TOP 09) byl evidentně již delší čas dohodnut se sociálními demokraty na jejich podpoře, ve straně tenhle model spolupráce nejspíše až tak velkou oporu neměl. Počítalo se spíše s tím, že se podaří rozštěpit klub ODS a vytvořit novou koalici, v níž bude mít TOP 09 primátora a bude sbírat předvolební body.
Místo toho sedli na lopatu sociálním demokratům a jejich stará parta spojená pupeční šňůrou se starými matadory z ODS kolem Romana Janouška a Tomáše Hrdličky je nyní může nutit ke krokům, které hrozí, že přijdou hodně draho.
Hu-Hu koalice Tomáše Hudečka a Petra Hulínského, jak trefně nazval toto spojenectví premiér Petr Nečas, bude totiž výhodná jen pro Hulínského část. Topka na ni politicky doplatí. A pokud se Bohuslavu Svobodovi podaří uhájit pozici v pražské ODS, mohou na zopakování svého vítězství v městských volbách příští rok zapomenout. Nakonec i jeden z nejžhavějších kandidátů na post primátora Václav Novotný v rozhovoru pro Hospodářské noviny otevřeně mluví o tom, že spojenectví s Hulínským, Březinou či Pochem je pro něj těžko přijatelné. Cesta zpátky však již nevede.
Populární exprimátor ve své straně nebude mít zrovna jednoduchou pozici, a to navzdory podpoře řadových členů ODS. Střední stranická struktura přisátá k městské správě a městským podnikům bude mít snahu to Svobodovi za svou dosud nepoznanou existenční nejistotu spočítat a změnit vedení ODS v Praze zpět k tradičnímu obrazu, který voličům přijde už pár let značně odpudivý.
Svobodovo vedení magistrátu nebylo dvakrát akční a řada problémů zůstávala dlouho neřešena. Nebylo to ale zdaleka vždy kvůli tomu, že by chyběly schopnosti, nebo byly ve hře něčí zájmy. Zejména případy z minulosti jako tunel Blanka či smlouvy na dopravním podniku jsou složitými právními problémy, kde radním reálně hrozí přinejmenším soudy o náhradu škody. Nedořešených komplikovaných případů v hospodaření města je přitom mnohem více.
Tunel Blanka Stavbě za desítky miliard se týdeník Euro obsáhle věnoval před nedávnem. Pochybnosti o legálnosti provedených víceprací měl rozptýlit posudek právní kanceláře Weil, Gotshal & Manges (WGM). Jeho kategorizace prací je hotova už od poloviny dubna. Vyplynulo z ní, že vícepráce dosáhly zhruba patnácti legálních procent. Na ty by mělo město vyhlásit jednací řízení bez uveřejnění. Zhruba třicet procent víceprací znamená pouze navýšení výměr, na které se podle výkladu právní kanceláře WGM zákonný dvacetiprocentní limit nevztahuje. Materiál ale neměl do rady kdo předložit. Radní pro dopravu Josef Nosek se zdráhal vzít si „průšvihovou“ stavbu zavánějící dalším trestním oznámením na triko, angažovat se v tomto směru nechtěl ani primátor, který měl na starost odbor městského investora. Navíc nebylo nějakou dobu jisté, zda by rada materiál schválila. Náměstek primátora Tomáš Hudeček se nyní vyjádřil, že je třeba Blanku urychleně vyřešit a co nejdříve dostavět. Žádné jiné spásné řešení než to připravené ale neexistuje. TOP 09 bude zřejmě chtít kategorizaci co nejdříve schválit, legalizovat vícepráce a proplatit Metrostavu dlužnou miliardu.
Trojský most nicméně z kategorizace jaksi „vypadl“ a bude se řešit separátně. Skvost klenoucí se přes Vltavu přitom představuje nejkřiklavější porušení zákona o veřejných zakázkách. Město soutěžilo v zadávacích podmínkách k Blance úplně jiný most, který Metrostav ocenil na zhruba 400 milionů. Konečná cena Trojského mostu, který vzešel z architektonické soutěže, byla o 700 milionů vyšší. „Topkaři“ si velmi dobře uvědomují, že by se zastavení stavby rovnalo politické sebevraždě s nedozírnými finančními následky. Ne už tak jejich potenciální partner. „Na dostavbu by mělo být vyhlášeno výběrové řízení, my nesouhlasíme s takovým nadužíváním jednacího řízení bez uveřejnění,“ říká Miroslav Poche (ČSSD), hlavní vyjednávač s TOP 09.
„I kdyby se měla stavba na tři čtvrtě roku zastavit,“ připouští. Není třeba mít příliš velkou fantazii, aby člověk pohybující se ve státních zakázkách pochopil, o co jde v soutěži na stavbu již postaveného mostu.
Dopravní podnik hl. m. Prahy Problém dlouhodobě podfinancovaného pražského dopravního podniku (DPP) eskaloval před několika dny, kdy se ukázalo, že řešením by mělo být mimo jiné zvýšení jízdného, především stále velmi levných předplatných kuponů. Tento racionální krok, ale rok a půl před volbami značně netaktický, vyprovokoval TOP 09 k prohlášení. Prý je třeba rozložit v čase smlouvu zavazující Prahu odebírat od Škody Transportation 32 tramvají ročně za 2,2 miliardy až do roku 2032 místo 2018, nebo kontrakt vypovědět. Tyto platby podnik dusí od roku 2010, přičemž město firmě adekvátně nenavýšilo kompenzace, z nichž DPP v podstatě žije.
Praha podniku posílá ročně kolem deseti miliard, jízdné generuje necelé čtyři miliardy. Minulý rok město schválilo směnečný program na čtyři miliardy na jeden rok. Ten byl vyčerpán loni v srpnu. Zastupitelstvo mělo tento týden schválit další směnečný program na osm miliard - čtyři na splacení předchozího a na letošní splátku a na splátku pro příští rok.
Smlouva s plzeňskou Škodou Transportation je však údajně nevypověditelná a město může vyjednávat zřejmě pouze z pozice nespokojeného zákazníka. I odborníkům TOP 09 na dopravní problematiku je jasné, že Praha musí nyní urychleně schválit směnečný program a od roku 2015 bude muset začít město sypat do podniku o dvě miliardy ročně navíc. DPP bude muset hledat vnitřní úspory a připravovat Pražany na to, že si za MHD připlatí. ČSSD zvýšení jízdného a další osekání spojů kategoricky odmítá.
Ústřední čistírna odpadních vod TOP 09 zřejmě ukončí agonii na Císařském ostrově a dá pokyn konsorciu stavebních firem k výstavbě nové vodní linky, což je jediný způsob, jak se vyhnout od roku 2018 placení pokut za nevyhovující čistění odpadních vod. Část peněz téměř šestimiliardové investice by měl pokrýt polštář vytvářený ze zvýšeného vodného a stočného, část bude Praha muset hradit pravděpodobně úvěrem. Rozhodnutí zatím zdržovala ODS, zejména její radní Radek Lohynský.
Pražská plynárenská TOP 09 se pokusí koupit za více než pět miliard podíl v Pražské teplárenské a ovládnout ji. Slibuje si od toho vliv na cenu plynu a budoucí výnosy. ODS snahu verbálně neodmítala, zřejmě se s ní ale neztotožnila. Poche nepovažuje nákup za aktuální otázku.
Pražské služby TOP 09 se bude snažit získat stoprocentní podíl v Pražských službách, ve kterých ovládá zhruba 18 procent Jaroslav Otenšlégr spojovaný se skupinou PPF. Magistrát ale bude muset zaplatit podstatně více, než si představoval v době, kdy akcie držela skupina Natland.
Výhodou vlastnictví Pražských služeb by bylo, že by si město mohlo určovat cenu za svoz a likvidaci odpadů a nemuselo by pořádat na tyto služby výběrové řízení.
Reorganizace magistrátu Tomáš Hudeček bude prosazovat vznik stavebního superúřadu, který by integroval stavební odbor a odbor územního plánu.
Důvodem má být nezávislost úředníků vykonávajících státní správu a metodické vedení podřízených stavebních úřadů roztroušených v městských částech. ODS to blokovala, protože se obávala kumulace vlivu. Jak si s tím poradí TOP 09, se brzy ukáže.
Svobodovo vedení magistrátu nebylo dvakrát akční a řada problémů zůstávala dlouho neřešena. Nebylo to ale zdaleka vždy kvůli tomu, že by chyběly schopnosti.
O autorovi| Pavel Páral, Hana Boříková * paralp@mf.cz * borikova@mf.cz