Menu Zavřít

Totální hybrid

20. 8. 2009
Autor: Euro.cz

Tři sta koní výkonu při spotřebě osmi litrů benzinu jiní neumějí

Hybrid je dnes zaklínadlo stejné moci jako dříve sektorový nábytek, tesilky, plísňové rifle či růžová saka. Kdo ho nemá, je out a nemůže být zelený, ani kdyby vysázel hektar lesa denně. Takže vzhůru na zteč autosalonů s hybridy. A nejspíše do Toyoty nebo ti movitější do Lexusu. Přes veškeré spory ohledně přínosu hybridní technologie je totiž nutné objektivně přiznat, že vozy s kombinovaným pohonem od těchto dvou značek představují naprostou technologickou špičku, které zbytek světa může závidět nejen relativně stabilní zákaznický kmen, ale také několikaletý náskok ve vývoji, patřičně zabetonovaný před konkurencí mnoha hodnotnými patenty. Druhá generace hybridního pohonu disponuje natolik pokročilou technologií, že auto se v určitých situacích chová jako úplný elektromobil.
Na rozdíl od předchozí generace, kdy se doplňkový elektromotor používal výhradně ke zvýšení výkonu zážehového motoru, se v případě současné RX 450h používá plně hybridní systém schopný jak samostatného provozu se zážehovým motorem nebo elektromotorem, tak i s oběma jednotkami současně. Kromě výraznější úspory paliva nabízí výhodu mohutného zátahu při zrychlování díky paralelnímu uspořádání hybridního pohonu. Od předchozí generace se současné RX liší i podstatně vyššími instalovanými elektrickými výkony ve srovnání s konkurencí. Celkem RX disponuje třemi sty koni, jejichž větší část je ustájená v benzinovém atmosférickém vidlicovém šestiválci a zbytek ve dvou elektromotorech. Lexus tento kvazisystém 4×4 označuje jako E-FOUR. Výkon oproti předchozí generaci vzrostl o desetinu, spotřeba paliva však klesla o podstatně výraznějších 23 procent. Bezestupňová převodovka CVT s tímto výkonem rozpohybuje dvoutunové SUV z nuly na stovku za méně než osm vteřin, což je pro auto dispozic střední váhy zápasníka sumo slušný sprinterský výkon. Technické parametry jsou snadno dostupné na webu výrobce, i s názornými grafickými schématy toků energie. Jak se ale s tímto vozem jezdí, to už tam nenajdete. Nejnezvyklejší je ticho při stisknutí startovacího tlačítka. Kdyby neožily palubní přístroje, neznalý řidič by snad volal i odtahovku. Přitom stačí zařadit, odbrzdit a elektřina z baterií vůz uvede do naprosto tichého chodu. Plný hybrid znamená, že dokud je šťáva v baterkách a požadavky na dodaný výkon jsou v jistých mezích, spalovací motor odpočívá. V praxi není problém urazit trasu Smíchov–Holešovice přes Malou Stranu i v odpolední zácpě čistě na elektřinu. Úspora paliva je vzhledem k obvyklému poskakování v koloně obrovská. Jakmile se ale auto vymotá z Holešovic na teplickou dálnici, tři sta koní s mohutným kroutícím momentem elektromotorů zjedná u ostatních respekt. A to za pár kapek paliva. V kombinovaném režimu, který je pro hybridy nejdůležitějším parametrem, dosáhla spotřeba během 1500 kilometrů testu 7,9 litru na sto kilometrů. Auto se nenaklání v zatáčkách, sedí velmi dobře na dobré i hrbolaté vozovce a nemá problém s nerovnostmi. Na hraně adheze se chová jako čtyřkolky a zatáčku opouští smykem všech čtyř kol, který lze snadno korigovat. Čitelnost vozu a přesné řízení přispívají k dobrému pocitu z jízdy – člověk si na takto vysoké standardy, doplněné například o technologii HUD (head up display), snadno zvykne.
RX je jako každý jiný lexus současné generace. Precizní, luxusní, pohodlný, bezpečný, líbivý… Tahle auta opravdu nemají výraznější nedostatky. Proto si postěžujme alespoň na vysokou nakládací hranu kufru. Je sice níž než u konkurence, ale mohla by být ještě více dole.

Klady
Špičková technologie
Výkon a úspornost v jednom
Výbava
Jízdní vlastnosti
Image

bitcoin_skoleni

zápory
Vysoká hmotnost

Tabulka:
Lexus RX 450h
Motor: benzinový vidlicový šestiválec + 2 elektromotory Objem: 3456 Nejvyšší výkon: 183 kW Nejvyšší el. výkon: vpředu/vzadu (kW) 123/50 Převodovka: automatická CVT
Nejvyšší rychlost (km/h): 200 Zrychlení 0–100: 7,8 s Kombinovaná spotřeba: 7,9 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?