Menu Zavřít

Touha po troše luxusu nutila Američany během pandemie utrácet. S vysokým zájmem o prémiové parfémy šly prudce nahoru i jejich ceny

9. 3. 2022
Autor: Depositphotos
  • Luxusní vůně a parfémové vody od začátku pandemie výrazně podražily. Na neobvykle vysokých cenách tentokrát nenese vinu inflace, ale rekordní poptávka ze strany zákazníků

  • Zájem Američanů o prémiové parfémy podle prodejců a analytiků souvisí s potřebou dopřát si ve složitých časech kousek luxusu. Za jednu lahvičku jsou lidé ochotni dát i 600 dolarů

  • Velké oblibě se těší produkty značek Channel, Estée Lauder nebo Maison Francis Kurkdjian. Jak dlouho tento trend potrvá, ale vzhledem k rostoucím cenám prakticky všeho není jasné ani expertům


Američtí spotřebitelé musí v současné době platit více peněz za všechny druhy výrobků - od potravin a oblečení až po nábytek a automobily. Výjimkou není ani kosmetika a další produkty z takzvaného selfcare sortimentu. V posledních měsících se ale stále dražší záležitostí stávají prémiové parfémy. Jejich ceny vyšplhaly na úroveň, která je u luxusních vůní nevídaná. Za zdražováním však v tomto případě nestojí rostoucí inflace dosahující necelých osmi procent, nýbrž zvýšená poptávka spotřebitelů.

„Bobtnání cen jsme začali pozorovat během pandemie, kdy byli spotřebitelé ochotni přejít na prémiovější vůně,“ sdělila v rozhovoru pro CNN Larissa Jensenová, viceprezidentka společnosti NPD a poradkyně pro kosmetický průmysl. „Domníváme se, že lidé si v těchto těžkých časech chtějí dopřát drobný luxus. Vůně nám umožňují uniknout, byť jen na chvíli, a zažít jiné emoce,“ dodala.

Rekordní poptávka nutí firmy zlepšovat služby

Podle čerstvých údajů zmíněné společnosti vzrostla průměrná maloobchodní cena parfémů jen v roce 2021 o 15 procent oproti tomu předchozímu. V letech 2019 a 2018 přitom meziročně stoupaly třikrát méně. Jak neobvykle vysoká poptávka po parfémech byla, ukazují konečná čísla prodejů za uplynulý rok. Ve srovnání s tím předešlým si zákazníci objednali o 52 procent lahviček s prémiovými vůněmi více. V kategorii nad 175 dolarů se počet prodaných kusů zdvojnásobil.

Kromě toho byl také velký zájem o dražší parfémové vody, které obsahují vyšší podíl vonných olejů, díky nimž vůně po aplikaci na pokožku vydrží déle. Příznivé časy zažívají například prestižní značky Estée Lauder či AERIN. O současných trendech v této oblasti se rozpovídal jejich globální prezident Stephane de La Faverie, který mimo jiné spravuje portfolio prestižních vůní rovněž společnostem Jo Malone London, Le Labo a By Kilian.

Šampaňské a koňak šly v minulém roce na dračku. Výrobci po složitém začátku pandemie zaznamenali rekordní vývoz i prodej
Přečtěte si také:

Šampaňské a koňak šly v minulém roce na dračku. Výrobci po složitém začátku pandemie zaznamenali rekordní vývoz i prodej

Zákazníci podle něj chtějí stále příjemnější vůně z rafinovanějších ingrediencí. „Jsme velmi optimističtí, že zájem o luxusní vůně bude dále pokračovat i díky vzrušujícím inovacím, novým trhům s vůněmi a spotřebitelům, kteří vždy chtějí mít ve svém životě kousek luxusu,“ uvedl pro CNN La Faverie. Právě zvýšená touha zákazníků po luxusu v posledních dvou letech nutí prodejce vymýšlet způsoby, jak vůně lépe prodat.

Vytvářejí proto testovací systémy, jako je vyzkoušení parfémů prostřednictvím vzorkování, rozdávají nejrůznější dárky a individuálně spolupracují s potenciálním kupujícím skrze online konzultace. Tuto obchodní strategii používá například služba Scentbird, která necelému půl milionu svých předplatitelů zasílá zkušební rozprašovače luxusních vůní za 15,95 dolaru měsíčně. Zákazník tak má možnost najít přesně to, co je jeho čichovým buňkám nejpříjemnější, ještě předtím, než se odhodlá k nákupu celého balení.

Parfémy ze vzácných surovin jdou na dračku

Že k prudkému nárůstu zájmu o prémiové parfémy došlo především díky nástupu pandemie, dokládá i společnost Scentbird. Sama totiž v roce 2020 zaznamenala o 50 procent vyšší poptávku než v předešlých 12 kalendářních měsících. „Dozvěděli jsme se, že když bylo více lidí kvůli pandemickým omezením uvězněno doma, hledali způsoby, jak se stále cítit dobře. A tak si pro sebe a do svých domovů kupovali vůně a vonné svíčky,“ vysvětlila Bettina O'Neillová, která je ve firmě zodpovědná za sekce rozvoje obchodu, merchandising a velkoobchod.

Z luxusních restaurací do plechovek ve spíži. Milovníci kaviáru si jej stále častěji vychutnávají doma
Přečtěte si také:

Z luxusních restaurací do plechovek ve spíži. Milovníci kaviáru si jej stále častěji vychutnávají doma

S rostoucí poptávkou ale logicky přišly také vyšší výrobní náklady. Prestižní parfémy totiž obvykle mají vyšší koncentraci speciálních olejů a používají dražší suroviny. „Chanel No. 5 je jedním z nejznámějších příkladů. Jednou ze složek je vzácná květina,“ řekla O'Neillová s tím, že mezi dalšími oblíbenými vůněmi byla například i Baccarat Rouge 540 od Maison Francis Kurkdjian. Tento Parfém s aktuálními cenami od 300 do 600 dolarů v závislosti na objemu, který se pohybuje v rozmezí 70 a 200 mililitrů, obsahuje směsi drahých ingrediencí, jako je jasmín a šafrán.

MM25_AI

Zda se rekordní poptávka po drahých vůních udrží i v časech, kdy lidé vynakládají čím dál vyšší prostředky na věci běžné denní potřeby, se dá dle Jensenové odhadovat jen stěží. „Neočekáváme však, že bude i nadále růst tak silným tempem,“ uzavřela.

  • Našli jste v článku chybu?