Toyota vzala hybridní ústrojí z průkopnického, celebritami oblíbeného modelu Prius a „strčila“ ho do standardního hatchbacku Auris. Japonská automobilka se tímto krokem snaží zpřístupnit hybridní technologii početnějšímu okruhu zákazníků.
Foto: Toyota
Po pravdě řečeno, prodejní trhák z modelu Auris HSD asi nebude – největší překážkou pro tuzemské potenciální kupce bude asi na hybrid sice nízká, ale na kompaktní hatchback poměrně vysoká cena. Přesto jde o zajímavý počin. A kdo ví, třeba je právě tohle auto tím, které vyšlape cestu následovníkům. Mimochodem, právě Toyota by ráda do roku 2020 nabízela hybridní verzi každého auta ve své modelové řadě.
Hledej rozdíly
Je celkem pochopitelné, že Auris HSD vypadá až na pár drobných detailů (například modrá barva v logu automobilky) stejně jako běžný Auris. Před sebou tak máme slušně vypadající, i když spíše nenápadný pětidveřový kompakt s mírně barokní zádí, za nímž se na ulici asi jen tak někdo neotočí. Ani interiér nedoznal výraznějších změn. Je tedy pořád prostorný, ovládací prvky jsou logicky uspořádané a mechanické části působí kvalitním zpracováním.
Okamžitě po nasednutí ale určitě upoutá netradiční volič automatické převodovky, který samozřejmě pochází z Toyoty Prius, proti standardnímu Aurisu vypadají jinak dva hlavní budíky doplněné o nějakou tu barvičku, grafiku a informace, jakou energii zrovna během jízdy využíváte. Nemilé překvapení pak čeká pod pátými dveřmi, zavazadlový prostor se z nikterak výjimečných 354 litrů ještě zmenšil na 279 litrů.
Vystačí si s elektřinou
Podívejme se ale pod kapotu, právě tam je to nejzajímavější. Hlavní pohonnou jednotku Aurise HSD (HSD je zkratka pro Hybrid Synergy Drive) představuje čtyřválec VVT-i o objemu 1,8 l, který doplňuje elektromotor. Celkový výkon pohonného ústrojí činí
136 koní. Kompaktní Toyota umí elektromotor využít i samostatně, i když jen zhruba dva kilometry a v nízkých rychlostech. V kolonách se ovšem čistě elektrický pohon hodí, výrazně pomáhá snížit celkovou spotřebu benzínu ve městě. Ale o tom až později. Kromě možnosti zvolit čistě elektronický jízdní mód tu jsou ještě režimy ECO a trochu sportovnější PWR (Power). Velké rozdíly v chování však nečekejte. Auris HSD zůstává pohodovým a kultivovaným hatchbackem, který vás doveze, kam potřebujete.
Proti běžnému Aurisu je znát snad jen vyšší hmotnost, důkladnější práci nohou vyžaduje brzdový pedál. Brzda totiž díky rekuperaci energie dobíjí baterie, podle toho se pak auto rozhoduje, jak využije elektrický pohon. Pro řidiče to ale znamená méně čitelné dávkování brzdného účinku. Odlišná je samozřejmě i zvuková kulisa – v nízkých rychlostech panuje v kabině úžasné ticho, v těch vyšších se projevuje vytočený benzínový motor.
Toyota Auris HSD
motor zážehový čtyřválec
- *objem 1 798 cm3 max. výkon 100 kW (136 k) max. rychlost 180 km/h z 0 na 100 km/h 11,4 s spotřeba 3,8 l/100 km cena test. modelu 571 500 Kč Ve městě jako doma**
Hybridní auta se podle jejich výrobců mají podílet na zlepšování kvality životního prostředí. I když toto tvrzení nechci hodnotit, obecně s ním asi lze souhlasit. Nicméně jsem přesvědčený, že většina českých potenciálních kupců by o hybridu uvažovala především z pohledu úspor nákladů na benzín. Ekologie či přínos pro životní prostředí a naše plíce zatím nejsou hlavním tahákem k pořízení hybridu. Jak na tom tedy je Auris HSD se spotřebou? Už jsem naznačil, že revírem tohoto auta je město a jeho provoz. Skutečně, v ulicích Auris HSD exceluje. On totiž systém Hybrid Synergy Drive je právě pro provoz ve městě vyladěný. Vůz polyká minimum benzínu, po několikadenním ježdění v pražských zácpách počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,6 litru na 100 kilometrů. Skvělé.
Radost z úspory však může mírně pokazit výlet za hranice obce, tam už hybridní Auris tak suverénní není. Ve vyšších rychlostech totiž auto jede hlavně na benzín, což se samozřejmě projeví. Po zhruba 300 kilometrech na okreskách a dálnici tak počítač hlásil už slabší hodnotu, rovných 7 litrů.
I když se Toyota snaží, Auris HSD se v Česku „masovkou“ asi jen tak nestane. Na hybridní auto je sice poměrně levné, ale jako kompaktní hatchback už tak výhodně nevypadá. Svědčí o tom i srovnání se stejně vybaveným Aurisem s motorem 1,6 l. Hybrid je o téměř 200 tisíc dražší. Hybridnímu Aurisu by jednoznačně pomohly státní dotace na nákup ekologických aut.