Největší šanci získat subdodávky pro nový montážní závod TPCA mají přirozeně tradiční dodavatelé komponent pro automobilový průmysl. Přibližně patnácti procenty by se na celkových nákladech výstavby automobilky TPCA (Toyota a PSA Peugeot Citroen) v Ovčárech u Kolína měl podílet český stát.
Automobilka dostane specifické pobídky kolem patnácti procent z nákladů stavby
Největší šanci získat subdodávky pro nový montážní závod TPCA mají přirozeně tradiční dodavatelé komponent pro automobilový průmysl.
Přibližně patnácti procenty by se na celkových nákladech výstavby automobilky TPCA (Toyota a PSA Peugeot Citroen) v Ovčárech u Kolína měl podílet český stát. Firma tuto veřejnou podporu získá v podobě dotací na nově vytvořená pracovní místa, školení, rekvalifikace a daňové zvýhodnění. Uvedl to generální ředitel vládní agentury CzechInvest Martin Jahn. Prostředky na výstavbu továrny a nákup strojů by se měly pohybovat v rozmezí 750 až 950 milionů eur. Celkově chce TPCA do vývoje a výroby minivozů investovat 1,5 miliardy eur (přibližně 45 miliard korun). Jedná se o největší investiční projekt ve střední Evropě.
Dodávat budou hlavně tradiční dodavatelé
Český stát podle Jahna dosud investoval do přípravy průmyslové zóny u Kolína více než miliardu korun. Celková rozloha budované zóny je 360 hektarů. TPCA využívá 125 hektarů a zbytek je určen pro subdodavatele nové automobilky. Podle Jahna se sem budou stěhovat najisto už dva zájemci - výrobní podnik a logistická firma. Jejich názvy však zatím zůstávají utajeny. Podle viceprezidenta PSA Denise Duchesne bude mít nová automobilka necelé dvě stovky dodavatelů a téměř polovinu z nich by měly tvořit tuzemské firmy. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek však podotkl, že subdodavateli se stanou ty tuzemské firmy, které už jsou pro zahraniční automobilky vlastně tradičními dodavateli komponent. V současnosti je dokončena hrubá stavba a továrna by měla být stavebně hotová do konce letošního roku. Už letos tu najde místo tři sta manažerů a technických odborníků. Zájem o práci pro TPCA výrazně převyšuje nabídku míst. Prezident TPCA Masatake Enomoto uvedl, že na třicet nabízených volných míst dostali zhruba tři tisíce žádostí. Maximální počet zaměstnanců automobilky mají být tři tisíce. Dalších sedm tisíc pracovních míst pak má vzniknout například ve službách a dalších činnostech souvisejících s touto továrnou.
Motory se budou dovážet
Na počátku roku 2005 mají sjet z montážní linky první vozy. V Ovčárech bude montážní linka, lakovna, svařovna a testovací okruh. O výstavbě motorárny firma v Česku neuvažuje. Dieselové motory se budou dovážet z Francie, benzinové motory a převodovky z Polska. Ročně má automobilka vyprodukovat 300 tisíc malých vozů s cenou okolo 240 tisíc korun. Třetina z nich budou toyoty, třetina peugeoty a třetina citroeny, přičemž dvě třetiny jich budou směřovat na západoevropské trhy. Duchesne uvedl, že postavit novou montážní halu se vyplatí pouze za předpokladu, že vyprodukuje nejméně 300 tisíc aut ročně. Jedna značka by však nedokázala zajistit prodej takového množství vozů, zatímco ve chvíli, kdy se o ně podělí značky tři, předpokládá, že poptávka bude vyšší než nabídka.