Stávající pražská tramvajová trať se protáhne do všech směrů. Hlavní město plánuje vybudovat pět nových tratí, dvě chce prodloužit a v plánu jsou i dvě nové tramvajové smyčky. „Nejblíže k realizaci je etapa Barrandov-Holyně-Slivenec,“ uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Tratě se budou podle Dolínka stavět postupně tak, jak bude město získávat stavební povolení. Náklady zatím nechtěl náměstek primátorky upřesnit.
Délka tramvajové tratě mezi Barrandovem, Holyní a Slivencem je 1,5 kilometru a město na ní počítá s vybudováním tří párů zastávek. Obsloužit by měla zejména novou bytovou výstavbu, která už přímo se stavbou tratě kalkuluje. Podle informací magistrátu je trať ve stádiu vydaného územního rozhodnutí. O stavební povolení město zažádalo loni. „Stavební řízení je v současné době přerušeno do doby dořešení majetkoprávních vztahů,“ uvádí v dokumentech magistrát. Týká se to zejména pozemků společnosti Finep.
„Každopádně na přelomu roku jsme uzavřeli s jedním z majitelů dohodu o odkupu pozemků, které jsou nutné pro stavbu první etapy, tím by se to mohlo výrazně posunout,“ konstatoval Dolínek. Zajímavá je podle něj i výstavba spojení Modřany-Libuš. Spočívá v prodloužení tramvajové tratě ze stávajícího obratiště Sídliště Modřany podél ulice Generála Šišky a dále ulicí Novodvorskou do koncové zastávky Libuš, situované v blízkosti budoucí stanice metra D. Nová trať podle magistrátu nabídne obyvatelům sídliště Libuš alternativní dopravní spojení do centra města tramvajovou linkou přes Braník a Podolí. V další etapě chce město ukončení trati provázat na stanici metra D Libuš. Magistrát si od linky slibuje redukci autobusové dopravy.
Rychlé spojení východu metropole
Nejdelší nově vybudovaná tramvajová trať by měla propojit Spořilov, Opatov a Háje. Měřit má 6,5 kilometru, po její délce plánuje město postavit 13 zastávek. Výstavba tratě je podle magistrátu součástí dlouhodobé vize takzvané Východní tramvajové tangenty, která má umožnit rychlé spojení východní části metropole. Podle města půjde o významnou náhradu autobusové dopravy. V letošním roce by mělo dojít ke koordinaci s Technickou správou komunikací (TSK) a akcí „Spořilovská“, ve které se počítá s protihlukovou ochranou Spořilova a okolí. „Projekční příprava návazných úseků tramvajové trati bude následovat v dalších letech,“ zmiňuje v dokumentaci město.
Přečtěte si rozhovor s náměstkem primátorky Petrem Dolínkem:
Náměstek Dolínek: Sníme hezký sen o funkčním metru pro Pražany
Tramvajové tratě by se měl dočkat i Suchodol. Podle magistrátu je dlouhodobě přetížený autobusovou dopravou v souvislosti s rozpínáním areálu České zemědělské univerzity. Nová trať má vést z Podbaby podél železniční trati a pokračovat vedle Kamýcké ulice. V letošním roce chce magistrát záměr koordinovat s Institutem plánování a rozvoje Prahy (IPR), který obstarává změnu územního plánu v lokalitě.
Praha 6 by se měla dočkat i nové tratě z Divoké Šárky do Dědinské. Spojení má umožnit zavedení nových přímých spojení do centrální části Prahy 6 bez nutnosti přestupování na metro. Délka trasy je 2,1 kilometru a cestující mají mít k dispozici pět párů zastávek. V loňském roce nechal magistrát zpracovat dokumentaci pro územní rozhodnutí, letos o něj chce zažádat a ve stejném roce čeká i jeho vydání. „Zprovoznění čekáme do roku 2020,“ zmiňuje v dokumentaci město.
Mezi výhledové záměry města patří tramvajová trať, která propojí lokality Na Veselí, Pankrác a Budějovická. Jde o pokračování stávající trati ze zastávky Pražského povstání ulicí Na Pankráci ke stanici metra Pankrác a dále ulicí Budějovická ke konečné stanici. V první etapě chce magistrát vybudovat úsek do stanice metra Pankrác. Délka trati má být 1,5 kilometru se třemi páry zastávek. Zahájení projekční přípravy první etapy čeká město v letošním roce.
Další spojení se sídlištěm
Tramvajového napojení se má dočkat sídliště Malešice. Povede Počernickou ulicí od ulice Vinohradské po ulici Dřevčická. „Trať má sloužit hlavně místní obsluze sídliště a nabídne nová přímá spojení do centra města,“ uvádí magistrát. Délka trasy je 2,1 kilometru se šesti páry zastávek. V letošním roce chce město prověřit přeložky inženýrských sítí a vodovodů. Až na základě toho může zvažovat další projekční přípravu tratě.
Na Zahradním městě bude nová smyčka. Čtěte:
Dopravní podnik chce na Zahradním městě novou tramvajovou smyčku
Metropole se dočká i dvou nových tramvajových smyček. V rámci stavby smyčky Zahradní město dojede ke zrušení železniční zastávky Praha-Strašnice, která bude nahrazená stanicí Praha-Zahradní město. O územní rozhodnutí chce Praha požádat letos a výstavbu smyčky zvažuje do roku 2020, aby byla zprovozněna společně s železniční stanicí.
Tramvajová smyčka vznikne také u stanice metra Depo Hostivař. Povede z odbočky tramvajové trati na Černokostelecké ulici. Smyčka má umožnit zkrácení docházkové vzdálenosti mezi tramvajemi a metrem a prodloužit linky ze smyčky Čenokostelecká ke stanici metra. Výhledově může být podle magistrátu smyčka využitá pro další rozvoj tramvajové sítě do oblasti Štěrbohol. Projekční práce na dokumentaci mají začít letos a výstavbu smyčky město naplánovalo do roku 2021.