Menu Zavřít

Tramvaje z Ostravy dobývají Ameriku

2. 1. 2007
Autor: Euro.cz

INEKON TRAMSOstravská společnost Inekon Trams dokončila před pár dny první tři z celkových devíti tramvají pro americká města. Hodnota zakázky je přibližně 500 milionů korun. O dalších kontraktech do zahraničí firma jedná.Tramvaje se vyrábějí také na severní Moravě, a to přímo v krajské metropoli.

INEKON TRAMS

Ostravská společnost Inekon Trams dokončila před pár dny první tři z celkových devíti tramvají pro americká města. Hodnota zakázky je přibližně 500 milionů korun. O dalších kontraktech do zahraničí firma jedná.

Tramvaje se vyrábějí také na severní Moravě, a to přímo v krajské metropoli. Historie zdejší výroby tramvají je poměrně zajímavá. Firma Inekon vznikla v roce 1990 jako aktivita bývalých zaměstnanců PZO Pragoinvest s cílem podílet se na exportu produkce českých strojírenských podniků. Později se činnost firmy zaměřila více na vývoj vlastních tramvají vyráběných v plzeňské společnosti Škoda Dopravní technika. Již tehdy se podařilo realizovat dodávku prvních deseti tramvají do USA. V roce 2000 spolupráce se Škodou končí, o rok později zakládá Inekon společný výrobní závod s Dopravním podnikem města Ostravy. Následně pak Inekon Group koupil podíl Dopravního podniku a firmu přejmenoval na Inekon Trams.

PRVNÍ TRAMVAJE ZŮSTALY DOMA Po zahájení výroby nových tramvají (již plně v režii spolupráce s novým partnerem) zůstalo prvních devět vyrobených souprav na „domácím hřišti“, tedy přímo v Ostravě. V roce 2004 se pak firmě podařilo navázat na dodávky do USA, konkrétně šlo o smlouvy na tři tramvaje do Portlandu a tři do Washingtonu. V následujícím roce se uzavřel další kontrakt na tři tramvaje do Seattlu. Ve dvou posledně jmenovaných městech jde o výstavbu zcela nových tramvajových provozů. „První tramvaje do Portlandu jsme vyvezli již koncem devadesátých let. Zakázka, kterou nyní dokončujeme, i obě další jsou pro nás proto mimo jiné také výrazem projevu spokojenosti a důvěry, a tedy také tou nejlepší vizitkou,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Inekonu Group Josef Hušek. Podle jeho slov existuje v USA stále větší zájem o renesanci tramvají i v jiných městech.

NÁROČNÁ PŘEPRAVA

Tři tramvaje určené pro Portland zamířily do zámoří na přelomu listopadu a prosince. Jak vůbec taková přeprava vypadá? „Tramvaj je zakonzervována a zabalena do speciálního ochranného rukávu. Speciální návěs ji přepraví do Brém, odkud bude pokračovat lodí do Spojených států,“ popisuje generální ředitel společnosti Inekon Trams Josef Dvořák zhruba 14 dní trvající anabázi.

Podle jeho slov je nutné uvnitř obalu udržovat takovou relativní vlhkost vzduchu, při které nemohou probíhat žádné škodlivé reakce vyvolávající korozi kovů, navlhání, plesnivění organických materiálů a další negativní jevy.

NA ČESKÉM TRHU CHYBÍ

Spolu s modernizacemi tramvají pro východoevropské trhy je dodávka do USA nejvýznamnější současnou zakázkou Inekonu Trams. „Nyní máme více zakázek v USA než v České republice, tramvajový trh u nás je totiž zablokován dlouhodobými kontrakty plzeňské Škody pro Prahu a Brno,“ informoval Dvořák.

Vedle Ostravy tak tramvaje značky Inekon jezdí zatím pouze v Olomouci, a to konkrétně tři kusy. Na druhou stranu firma přiznává, že dnes je objemem výroby prakticky na hranici svých prostorových možností. Výroba tramvají totiž probíhá, stejně jako rekonstrukce jiných vozů, v prostorách ústředních dílen v Ostravě-Martinově. V současné konfiguraci je kapacitně možné zvládnout výrobu jedné tramvaje měsíčně.

ŠANCE JE I V AFRICE

České tramvaje z Ostravy možná budou jezdit v senegalském hlavním městě Dakaru. O výstavbě první tramvajové trati a dodávce nových tramvají typu Trio v celkové hodnotě přesahující 13 miliard korun jednají zástupci firmy přímo se senegalskou vládou. „Zatím jsme podepsali protokol o spolupráci, jeho součástí je i návrh budoucího kontraktu, včetně rámcových podmínek. Nyní bude zpracována technicko-ekonomická studie proveditelnosti projektu,“ říká Hušek.

bitcoin_skoleni

Nutno doplnit, že v Ostravě se nejen vyrábějí nové tramvaje, ale také rekonstruují starší, a to rovněž pro významné zákazníky. Ve spolupráci se šumperskou firmou Pars nova například modernizují 18 tramvají pro bulharskou metropoli Sofii. Významnými zákazníky firmy jsou i dopravní podniky velkých ruských měst v čele s Moskvou.

|INEKON TRAMS**Dceřiná firma ryze české soukromé společnosti Inekon Group. Vznikla v roce 2001 jako DPO Inekon a současné jméno nese od roku 2005. Společnost se specializuje na výrobu a modernizaci tramvají. Podle svého šéfa Josefa Dvořáka hospodaří s mírným ziskem. Letos plánuje zisk v desetimilionech po zdanění.|

  • Našli jste v článku chybu?