Česká správa sociálního zabezpečení očekává, že v důsledku změn zákona o informačních systémech veřejné správy dojde s koncem roku 2011 k ukončení provozu transakční části Portálu veřejné správy (PVS). Jelikož tento systém využívá řada klientů ČSSZ k elektronickému podávání formulářů, upozorňuje je na nový systém s názvem Veřejné rozhraní pro e-Podání (VREP).
Foto: Profimedia.cz
Co je to e-Podání
e-Podání je zvláštní formou elektronického podání, které ČSSZ zavedla pro nejčastěji přijímané formuláře. Jeho podstatou je, že se předávají pouze data formulářů ve formě datové věty v přesně definované struktuře (formát XML). Výhody tohoto způsobu podání vyniknou zejména tam, kde je třeba pracovat s velkým množstvím formulářů během krátké doby. Je úsporný, pokud jde o velikost, umožňuje rychlejší zpracování a informování klienta o správném či chybném vyplnění. Při letošním dubnové špičce při sběru evidenčních listů důchodového pojištění zpracovávala ČSSZ přes 10 000 takových elektronických podání denně.
Veřejné rozhraní pro e-Podání (VREP)
Služba e-Podání byla na PVS spuštěna koncem roku 2004 a tato služba je dnes využívána desítkami tisíc podávajících, na které bude mít ukončení provozu transakční části PVS dopad. Proto ČSSZ zprovoznila vlastní alternativní kanál pro předávání e-Podání – tzv. VREP (Veřejné rozhraní pro e-Podání). Tento kanál byl spuštěn v říjnu 2010 pro zasílání eNeschopenky (služba HPN – Hlášení ošetřujícího lékaře), od března 2011 je k dispozici pro předávání ostatních typů e-Podání:
Zaměstnavatelé mohou zasílat
- Evidenční listy důchodového pojištění - ELDP
- Oznámení o nástupu do zaměstnání - ONZ
- Přehled o výši pojistného - PVPOJ
- Příloha k žádosti - NEM-PRI
- Nahlášení nového kvalifikovaného certifikátu po jeho obnově - UserCert
- Potvrzení o studiu/teoretické a praktické přípravě - POS
Pro Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) je připraven
- Přehled o příjmech a výdajích OSVČ - OSVC-PRE
Mnozí z klientů ČSSZ již pro zasílání e-Podání tento komunikační kanál využívají, v říjnu 2011 bylo prostřednictvím VREP doručeno 30% všech e-Podání, zatímco 70% bylo předáno přes PVS.
Provoz kanálu VREP bude klientům i v budoucnu k dispozici bezplatně. Klienti musí svá podání podepisovat elektronickým podpisem na bázi kvalifikovaného certifikátu. Pro drobné podávající, kteří zasílají nejvýše několik formulářů najednou, bude ČSSZ i nadále na svém webu vystavovat příslušné šablony pro vyplnění a program pro odeslání formuláře a příjem odpovědi s výsledkem zpracování.
Jak přesměrovat e-Podání z Portálu veřejné správy
Klientům, kteří k zasílání e-Podání využívají formuláře vystavené na webu ČSSZ, je k dispozici verze programu XML602Filler a odpovídající šablony formulářů s funkčností odesílání na VREP.
Klienti, kteří pro odesílání e-Podání používají vlastní software, potřebují mít takový software a jeho verzi, které komunikaci přes VREP podporují. Mnohé komerční programy ve svých novějších verzích podporují jak odesílání přes PVS, tak odesílání přes VREP. Klientům v tomto případě doporučujeme vyzkoušet a využívat kanál VREP již nyní a nenechat přesměrování až na vypnutí PVS. Podrobná dokumentace ke kanálu VREP pro dodavatele software pro e-Podání je popsána v dokumentu Předávací a dotazovací protokol, zveřejněném na webu ČSSZ v sekci e-podání: http://www.cssz.cz/cz/e-podani/, http://www.cssz.cz/cz/e-podani/ke-stazeni/.
Pro dotazy k elektronické komunikaci s ČSSZ je možné využít i nově zřízeného Call centra pro Technickou pomoc e-Podání 585 708 290, jehož provozní dobu lze najít na http://www.cssz.cz/cz/informace/call-centra/.