Společnost Travel Service ovládne většinový podíl v Českých aeroliniích. Se současnými akcionáři ČSA, leteckou firmou Korean Air a státní firmou Prisko, se dohodla na odkupu jejich akcionářských podílů. Stát ale ještě může od smlouvy odstoupit do pěti pracovních dnů po obdržení posledního souhlasu antimonopolního úřadu v případě, že se tak rozhodne. Spojením má na trhu vzniknout nový dopravce s flotilou až 80 letadel.
Ministerstvo financí, které se prostřednictvím firmy Prisko transakce účastní, zatím však definitivně nerozhodlo, že státní podíl skutečně prodá. „Relevantní dokumenty umožňovaly, aby se současní akcionáři ČSA, tj. Korean Airlines a Travel Service, dohodli na převodu podílu mezi sebou. Rozhodnutí Priska, potažmo ministerstva financí, zda se této transakce bude účastnit či nikoli, doposud ovšem nepadlo,“ řelůa Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení MF.
Travel Service nyní drží v ČSA 34 procent akcií a po vypořádání transakcí se stane majoritním akcionářem ČSA s podílem 97,7 procenta. V případě, že by stát od smlouvy odstoupil, držela by firma podíl 78,7 procenta. Státní Prisko ovládá 19,7 procenta ČSA. Dvouprocentní podíl má Česká pojišťovna.
Vyhoďme ho z kola ven. Kdy musí aerolinky platit odškodné?
Vypořádání prodejních transakcí by se mělo uskutečnit v horizontu tří měsíců poté, co budou uděleny souhlasy příslušných úřadů pro kontrolu hospodářské soutěže v několika zemích.
„Společnost Travel Service dlouhodobě usilovala o vstup do ČSA a svůj zájem vyjádřila již v roce 2009 účastí v privatizačním procesu. Cílem získání majoritního podílu v ČSA je vybudovat silného leteckého dopravce provozujícího flotilu 70 až 80 letadel,“ uvedl předseda představenstva Travel Service Jiří Šimáně.
Státní podnik Prisko koupil pětinový podíl v ČSA loni v říjnu od Českého Aeroholdingu. Hodnota transakce nebyla zveřejněna. Korejci zaplatili za svých 44 procent v ČSA před čtyřmi lety 68 milionů korun, vstupovali tehdy ovšem do ztrátové firmy. V roce 2015 se hospodaření ČSA přehouplo do kladných čísel. Loni zisk po zdanění meziročně vzrostl o osm procent na 241 milionů korun. Letos by mělo hospodaření třetím rokem po sobě vykázat kladné hodnoty hospodaření a růst výkonů.
Travel Service patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost CEFC. Travel Service přepravil letos v pololetí 1,716 milionu cestujících, tedy o třetinu více než ve stejném období loni. ČSA vzrostl počet cestujících o 22 procent na 1,174 milionu.
Travel Service |
---|
Travel Service na trhu působí od roku 1997. Je lídrem v charterové dopravě v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Loni firma Travel Service i se svými dceřinými společnostmi vykázala podle mezinárodních účetních standardů IFRS čistý konsolidovaný zisk 344 milionů korun a konsolidované tržby 17,1 miliardy korun. Společnost má od výrobce Boeing objednaných 30 nejmodernějších letounů Boeing 737 MAX, které do flotily plánuje zařadit v letech 2018 až 2023. |
Základní informace o privatizaci ČSA:
- V roce 1992 se státní Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku. Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly.
- V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze koupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Zájem o vstup do ČSA od té doby projevovaly i další společnosti. Konkrétní nabídky předložily například Swissair, Lufthansa a British Airways. Vláda premiéra Miloše Zemana (tehdy ČSSD) však v červnu 1999 rozhodla, že do ČSA nebude moci vstoupit zahraniční strategický partner dříve než v roce 2001.
- V lednu 2009 vyhlásil kabinet Mirka Topolánka (ODS) dvoukolové výběrové řízení na prodej Českých aerolinií. O českého leteckého dopravce se ucházeli čtyři zájemci: český tandem Unimex Group/Travel Service, aerolinky Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien.
- Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun, ovšem s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda koncem října 2009 rozhodla, že aerolinky neprodá, neboť vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek.
- O tři roky později, počátkem listopadu 2012, vydala vláda Petra Nečase (ODS) souhlas s hledáním strategického partnera pro ČSA. Oficiální nabídku na koupi 44 procent akcií v ČSA podala pouze korejská společnost Korean Air. O podíl v ČSA se údajně zajímala také katarská letecká společnost Qatar Airways, která však nabídku nepodala. V březnu 2013 kabinet rozhodl, že 44 procent akcií ČSA prodá společnosti Korean Air, která nabídla 67,5 milionu korun.
- Korejská firma měla opční nárok i na dalších 34 procent akcií, v prosinci 2013 se nicméně dohodla se společností Travel Service, že tento podíl přenechá jí. Koncem roku 2014 transakci schválila Evropská komise a také čtyři příslušné národní soutěžní úřady, obchod byl zakončen v březnu 2015. Krátce poté státní Český Aeroholding oznámil, že se bude chtít zbavit i zbytku akcií ČSA. Firma, která sdružuje i Letiště Praha a další společnosti z letecké přepravy, držela zhruba 19 procent.
- Loni na podzim prodal Český Aeroholding zbývající část ČSA státem vlastněné akciové společnosti Prisko (spadá pod ministerstvo financí, stát ji využívá také půjčování peněz firmám, na kterých má zájem, kterým ale Česko někdy kvůli evropským pravidlům nemůže pomoci přímo). Podle pozdějšího vyjádření předseda představenstva aeroholdingu Václava Řehoře získala firma za akcie zhruba 60 milionů korun.
Přečtěte si také: