Menu Zavřít

Trendem je propojování kongresů se zážitky

18. 2. 2019
Autor: Euro.cz

Výdaje zahraničních kongresových účastníků v Praze dosahují až 5,5 miliardy korun ročně

„Praha je ve špičce hlavních evropských kongresových destinací,“ říká Radek Chaloupka, manažer KPMG Česká republika, který se cestovnímu ruchu a kongresové turistice dlouhodobě věnuje. Aby Praha vystoupala na pomyslný vrchol, kde jsou města jako Barcelona, Paříž nebo Vídeň, tu prý chybí dlouhodobá promyšlená strategie. „Na jejím vzniku a naplňování se musejí podílet hlavní aktéři kongresového průmyslu, kterými jsou hlavní město Praha a Prague Convention Bureau, hlavní poskytovatelé a organizátoři kongresových akcí. Ve světě je také zcela běžné, že kongresový turismus systematicky podporuje stát,“ dodává Chaloupka.

* Kopíruje kongresová turistika světový ekonomický cyklus?

Vývoj počtu účastníků kongresových akcí dle mezinárodní organizace ICCA od roku 1963 kontinuálně roste. Tempo růstu se sice v době hospodářské krize v letech 2008 až 2012 snížilo, přesto zůstává vysoké. Kongresový turismus má v tomto směru určitá specifika, která působí částečně anticyklicky. Významné kongresy se totiž obvykle plánují na několik let dopředu a o jejich konání se rozhoduje s výrazným předstihem.

* >Podle statistiky ICCA se Praha umístila v celosvětovém žebříčku na osmém místě a předčila lokace, jako jsou Hongkong, Lisabon, Tokio, Řím, Dubaj či Peking. Čím může česká metropole lákat kongresy kromě pověsti bezpečné destinace s krásnými památkami?

Umístění Prahy je možné považovat za historický úspěch, protože umístění v první desítce nejatraktivnějších kongresových měst svědčí o jejím významném postavení v mezinárodním měřítku. Pověst bezpečné destinace je jen jeden z aspektů, Praha dlouhodobě těží z celé řady faktorů. Jednak je to prestiž významné kulturní a historické metropole, která patří mezi nejkrásnější evropská města. Výhodou je dostatečná kapacita kongresové a ubytovací infrastruktury, kvalitní dostupnost leteckou dopravou z více než 160 destinací, přiměřená cenová úroveň kongresových služeb, nabídka služeb nebo zázemí kvalitních organizátorů akcí.

* Co nám ještě chybí, abychom se mohli dostat mezi úplnou špičku?

Praha se ve špičce hlavních evropských kongresových destinací již pohybuje. Pro některé typy velkých akcí chyběly Praze vhodné kongresové prostory, což se ale v poslední době mění, a zejména s dostavbou O2 areny získá Praha další místo pro konání kongresů. Pro pomyslný úplný vrchol, kde jsou města jako Barcelona, Paříž nebo Vídeň, chybí dlouhodobá promyšlená strategie. Na jejím vzniku a naplňování se musejí podílet hlavní aktéři kongresového průmyslu, kterými jsou hlavní město Praha a Prague Convention Bureau, hlavní poskytovatelé a organizátoři kongresových akcí. Ve světě je také zcela běžné, že kongresový turismus systematicky podporuje stát.

* Kongresové centrum se snaží o facelifting a dostavbu. Stačí to, aby byla Praha volbou i pro největší a nejprestižnější akce?

Kongresové centrum Praha je největším konferenčním prostorem nejen v Praze, ale v celé České republice. Jeho výhodou je centrální poloha a unikátní výhled na město, což není v mezinárodním měřítku zcela obvyklé. Velké kongresové areály vznikají často mimo centra měst na jejich periferiích. Kvalitní poloha kongresového centra samozřejmě dlouhodobě nestačí pro udržení atraktivity. Investice do modernizace prostor a zvětšení jeho kapacity jsou pro zachování jeho konkurenceschopnosti na kongresovém trhu nezbytné.

* Zbrusu nové kongresové centrum by mělo vyrůst vedle O2 areny. Jak jeho plánované otevření v roce 2020 zamíchá poměry v „kongresové metropoli“?

Nové kongresové centrum O2 universum nabídne až 21 sálů různých velikostí s celkovou kapacitou deset tisíc návštěvníků. Kapacitně se tak zařadí na úroveň Kongresového centra Praha. Se sousední arénou dohromady nabídne kapacitu až 28 tisíc návštěvníků, což uspokojí požadavky skutečně velkých mezinárodních kongresů. Jeho otevření přinese významné zvýšení počtu moderních kongresových kapacit. O2 universum bude samozřejmě představovat konkurenci všem kongresovým poskytovatelům na českém trhu, nevyjímaje Kongresové centrum Praha. To ale může i nadále využít svou strategickou polohu v centru Prahy a větší množství oddělených konferenčních prostor, které se hodí pro pořádání odlišných typů akcí. V Praze se tak díky novému kongresovému centru budou moci konat akce, pro které dříve nebyla vhodná kapacita.

* Jaké trendy v současnosti ovlivňují kongresovou turistiku?

Postupně dochází ke zkracování průměrné délky kongresových akcí. Před několika desítkami let se průměrná délka kongresových akcí pohybovala na úrovni šesti dnů, v roce 2017 to bylo ale jen 3,8 dne. Roste také podíl akcí konaných v kongresových hotelech. Trendem je také propojování kongresových akcí a zážitků. Kongresové akce tak mohou jejich účastníci spojovat s krátkou dovolenou se svou rodinou. Destinace, které nabízejí jedinečné zážitky, dobrodružství, zábavu, kvalitní gastronomii nebo jiné kulturní zážitky, tak budou mít výhodu. Kongresový turismus je samozřejmě ovlivněn nástupem nových technologií. Do kongresových akcí pronikají prvky virtuální reality, umělé inteligence, dochází k většímu propojování se sociálními médii. Trendem je také vyšší míra interakce přímo s jednotlivými kongresovými účastníky prostřednictvím speciálních aplikací v mobilních zařízeních.

* Jak velkou roli hraje nabídka doprovodného programu, jako jsou wellness, golf, památky v okolí? Je to vůbec ještě důležité?

Doprovodný program je důležitou součástí všech velkých kongresů. Pro tyto typy kongresových akcí je proto důležité místo jejich konání. V tomto směru má značnou výhodu Praha, která je atraktivní kulturní metropolí s širokou nabídkou možností pro vytvoření doprovodného programu. Na konání kongresových akcí v Praze se podílejí i české regiony, protože jsou často cílem kongresových hostů v rámci doprovodného programu. Pro menší kongresové akce, které se mohou konat v rámci jednoho hotelového zařízení, je samozřejmě rozhodující komplexnost nabízených služeb. To je důvodem, proč se hotely snaží rozšiřovat svou nabídku o další doprovodné služby.

* Společnost KPMG předloni spočítala, že zahraniční kongresový host v metropoli utratí čtyřikrát až pětkrát více než běžný turista. Jak je to vlastně možné? Měl by tu přece být na pár dní a sedět na přednášce…

Hlavním důvodem je, že kongresový účastník obvykle tráví v místě konání akce delší dobu než běžný turista a jeho denní útraty jsou vyšší. Do výdajů kongresových účastníků je nezbytné započítat výdaje za ubytování, stravování, dopravu, doprovodný program, konferenční poplatky, které jsou obvykle hrazeny účastníkům někým jiným. Významnou část výdajů pak tvoří i osobní útraty kongresových hostů. Podle našich propočtů pořádání kongresů, konferencí či firemních akcí v Praze generuje v multiplikaci příjem do veřejných rozpočtů ve výši mezi 2,9 až 3,5 miliardy korun ročně, přímo do rozpočtu Prahy je to pak 115 až 138 milionu korun. Zahraniční kongresoví hosté utrácejí mnohem více než běžní turisté. Zahraniční kongresový delegát v průměru v metropoli utratí 5670 korun, tedy čtyř až pětinásobek výdajů běžného návštěvníka. Výdaje všech zahraničních kongresových účastníků se tak pohybují na úrovni 4,8 až 5,5 miliardy korun ročně. Přínosy z kongresového cestovního ruchu však nejsou pouze ekonomické. Úspěšný kongres zvyšuje prestiž destinace a je velmi efektivním marketingovým nástrojem. Významný je také přínos kongresu pro rozvoj vědy a inovací v místě jejich konání.

* Jak velkou část z kongresové turistiky vykrývají domácí kongresy?

Data nemáme k dispozici za celou Českou republiku, ale z naší studie vyplývá, že český mimopražský kongresový účastník utrácí v Praze přes 2300 korun, tedy méně než polovinu toho, co utratí zahraniční kongresový účastník. Českých účastníků však může být na domácích kongresech mnohem více, než pokud by se konaly v zahraničí, což má celou řadu dalších přínosů z hlediska vzdělanosti. Celkové výdaje českých mimopražských účastníků kongresů konaných Praze se tak pohybují na úrovni 2,5 až 3,2 miliardy korun ročně a činí okolo 30 procent celkové výkonnosti kongresového turismu.

Do kongresových akcí pronikají prvky virtuální reality, umělé inteligence, dochází k většímu propojování se sociálními médii.

FIN25

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?