„Při pohledu na 50 největších brand profilů Instagram svým publikem překonal Facebook. Už nějakou dobu k tomu směřovalo a nyní se to stalo skutečností,” uvedl Yuval Ben-Itzhak, CEO společnosti Socialbakers.
Navíc je Instagram silnější i v interakcích: jejich celkové množství na příspěvky na Instagramu je téměř dvacetkrát větší než na příspěvky na Facebooku. Přestože 50 největších značek publikovalo více postů na Facebooku, jejich celkový engagement se nemohl vyrovnat interakcím příspěvků zveřejněných na Instagramu.
I přes veškeré snahy zaujmout své publikum v průběhu vánočních kampaní, relativní interakce na všechny příspěvky jak na Instagramu tak na Facebooku byly v porovnání s rokem 2018 nižší. Toto platilo i pro nejúspěšnější odvětví na sociálních sítích. Odvětví Fashion, které má na Instagramu nejvíce interakcí, zaznamenalo pokles o 19,4 procenta. Nejúspěšnější odvětví na Facebooku, E-commerce, připsalo pokles o 9,6 procenta v porovnání s předchozím kvartálem.
Většinu fanoušků firemních stránek a profilů na obou sociálních sítích tvoří ženy, na Instagramu 58 procent všech sledujících a dominují ve všech věkových kategoriích. Na Facebooku ženy tvoří 56,7 procenta z celkového publika i přes to, že v kategorii od 18 do 24 let už je o něco více mužů. Ženy jsou také největší skupinou, která reaguje na firemní obsah a zmiňuje značky ve své komunikaci v nejdůležitější cílové skupině od 25 do 34 let. Celkově ženy v posledním čtvrtletí 2019 představovaly 56,4 procenta publika.
Vertikální videa diváka vtáhnou
Častou otázkou marketérů je, zda diváci preferují spíše horizontální či vertikální video formáty. V současné době je zhruba 70 procent všech reklamních videí sledovaných značek na Facebooku natáčeno horizontálně. Nejnovější data společnosti Socialbakers ale ukázala, že vertikální videa fungují lépe. U videí kratších 30 sekund (což je nejoblíbenější délka videa), byla vertikální videa diváky dosledována v 29,9 procentu případů, zatímco horizontální videa pouze v 22,2 procentu.
Stejně jako v předchozích kvartálech výdaje do reklamy na Instagramu rostou, ale Facebook Feed přesto stále zůstává s 58,3 procenta z celkového rozpočtu lídrem. Instagram Stories pokračují ve svém rychlém růstu a v druhé polovině roku 2019 pokořily hranici 10 procent z celkového rozpočtu. Celkově se výdaje do Instagram Stories zvýšily o 40 procent za poslední rok a o více než 91 procent za posledních 24 měsíců.
Jeden z trendů, který se nezměnil, je význam influencer marketingu. Ve čtvrtém kvartále 2019 množství influencerů používajících hashtag #ad a jeho lokální jazykové varianty k označení reklamního obsahu vzrostlo o 90,5 procenta.
Česku stále vládne Facebook
Co se týče českých sociálních sítí, data Socialbakers ukazují, že marketingová firemní komunikace pro 50 největších firemních profilů se v Česku stále odehrává především na Facebooku, kde je jak větší publikum, tak větší aktivita v přidávání příspěvků. Instagram má ale daleko vyšší interakce i u nás.
E-commerce je v České republice odvětví s nejvyššími interakcemi a odezvou od fanoušků, a to jak na Instagramu, tak na Facebooku. Dominance E-commerce je oproti globálnímu měřítku daleko výraznější s 36 procenty celkových interakcí na Facebooku a 35,8 procenta na Instagramu.
Popularita Instagramu a formátu Stories se potvrzuje i pro firemní komunikaci v Česku. Stories stejně jako v globálním měřítku jsou využívány častěji než klasický Instagram Feed, konkrétně v Česku v poměru 58,9 procenta ve prospěch Stories.